Gå til innhold

Hva er ditt inntrykk av spanjoler og Spania?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet masse mo spanjolene og Spania, spesielt Madriderne?

Jeg skal være i Madrid i 2 måneder og vet lite om hvordan gjengse mentaliteten er...hva er hovedforskjeller på nordmenn og spanjoler - hvis man skal generalisere?

I forretninger, har de egne kjøreregler i forretningsverdenen/arbeidslivet?

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekspertene på spansk kultur og samfunn finnes vel ikke på KG... :)

Skrevet

Vanskelig å generalisere da... Akkurat som at det ervanskelig å si hvordan nordmenn er.

Men noen småting kan man vel si.

Spanjoler er høylytte og sosiale. Det er ikke veldig vanlig å ha besøk hjemme, men man møtes på kafe. Ofte bor man trangt slik at dette er det mest praktiske.

Har inntrykk av at skal du handle i butikken, så må du ha litt god tid. Det kan gå litt "i sirup" ved kassene - uvisst hva det kommer av, men syns at det ofte er veldig treigt ved kassene.

Ikke så veldig vanlig med stupfylla - heller litt å drikke innimellom enn masse å drikke bare av og til.

Spanjoler er stort sett høflige og veldig opptatt av barn og familie.

Dette er mine generaliseringer da - basert på egen opplevelse og spanske venner.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! :)

Hadde vært kjempeflott om noen her visste noe om spansk forrretningsliv - noen uskrevne regler? Jeg skal være der i over to mnd. med spanske næringsdrivende :skravle:

Skrevet

Hei! Jeg vil gjerne anbefale denne siden:

Executiveplanet

Ellers kan jeg komme med noen av mine erfaringer:

- Spanjolene jobber mange timer, men undersøkelser viser at det ikke alltid er like effektivt. Det er utpreget overtidskultur i Spania, særlig i Madrid. Det KAN ses negativt på det å gå hjem før sjefen

- Spanske firma stenger som regel for lunsj mellom to og fire. Da vil spanjolene gjerne spise en treretters. Noen er så heldige at de har kantine på jobben. Da blir gjerne lunsjen kortet ned med en time. Ellers går man gjerne hjem og spiser dersom det er mulig eller man går ut på restaurant og spiser en "menu de dia"

- Det er ikke særlig populært å snakke om jobb eller forretninger under lunsjen. Om man er på forretningslunsj kan samtaler angående jobb taes opp under kaffen.

- Tema det er greit å holde seg unna dersom du ikke kjenner dine samtalepartnere godt er: borgerkrigen og Franco, tyrefektning, katalansk og baskisk separatisme. Disse tema kan være ganske betente

- Tips til tema å snakke om er: gastronomi, kunst, musikk, film, språk, reiser etc. Snakk gjerne om Norge, de er interesserte i det.

- Husk at det ikke er så utbredt å kunne engelsk der som i Norge!

- Spanjoler er generelt ganske redde for å miste ansikt

- En spansk bedrift er antagelig mere hierarkisk enn en norsk

- Spanjoler er gode på teamwork og er hjelpsomme og smarabeidsvillige

- Familieverdier er viktig for spanjolene. De stiller opp for hverandre. Det er ikke uvanlig at nieser og nevøer bor hos tantene og onklene sine mens de studerer. Desverre har spanjolene nå lite tid til å se barna sine, jamfør første punkt

- Spansk forretningsliv er preget av de mange små- og mellomstore familieeide firmaene som er der

Det var hva jeg kom på i farta.

Lykke til!

Skrevet

Jeg kom på en ting til. Spanjoler pynter seg på jobb på dagen og går mer uformelt kledt om de skal ut på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...