Gå til innhold

Er det rart vi bestiller linser fra internett

Gjest sinnamia

Anbefalte innlegg

Gjest sinnamia

Jeg kjøper vanligvis linser fra lensway. Og i dag fikk jeg et gigainsentiv til å fortsette med det! Jeg skulle bare kjøpe en pakke linser for å ikke gå tom i påska.

Jeg gikk til min lokale optiker, men der fikk jeg ikke kjøpe linser fordi jeg 1) ikke var kunde hos dem og 2) ikke hadde hatt linsekontroll på 6 måneder.

Skal man virkelig ha to kontroller i året?? Jeg ser logikken i at de ikke kan selge linser til hvem som helst, men dette virker nå litt i det meste laget. Jeg var til synsundersøkelse for mindre enn ett år siden.

Vet noen om alle optikere har denne regelen? Jeg kan ikke huske at Krogh Optikk noensinne har sagt noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går til optikker to ganger i året hvertfall, og det skjønner jeg. Har skjeve hornhinner og syntes mitt forandre seg faktisk en del fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sinnamia

Mitt syn har vært stabilt i 5 år, og øynene mine tåler linser godt. Kanskje fordi jeg bare bruker de 2-3 dager i uka (bortsett fra påske med mye skigåing..)

Er litt irritert nå. Har ikke tid til å ta en synsundersøkelse før onsdag, og jeg trenger linser.. Gr. Selvsagt er det min egen skyld også at jeg ikke har gjort noe før, men jeg visste ikke at det var SÅ vanskelig å få linser i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Optikakjeden har som grense på ett år når det gjelder linsekontroll. Har du gått over denne tiden så får du ikke kjøpt linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sinnamia
Optikakjeden har som grense på ett år når det gjelder linsekontroll. Har du gått over denne tiden så får du ikke kjøpt linser.

Optikakjeden? Jeg har ikke hørt om denne kjeden..

Tror jeg får oppsøke Krogh Optikk i kveld.

Jeg vet jeg er kjempebarnslig nå, men sluttet brått med å synes synd på alle disse småoptikerene som sliter med økonomien pga økende internettsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt stabilt dårlig syn i 10 år og jeg bruker av og til en dagslinser, men hvis jeg må ta synsprøve hver gang jeg skal ta ut, kommer jeg til å bestille på nett neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt stabilt dårlig syn i 10 år og jeg bruker av og til en dagslinser, men hvis jeg må ta synsprøve hver gang jeg skal ta ut, kommer jeg til å bestille på nett neste gang...

Det er ikke en synsprøve, men en linsekontroll.

Hvilket kan være ganske dumt og hoppe over om man bruker linser til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maren_*

Tror det kommer litt ann på hva slags linser du skal ha. Jeg bruker dagslinser og kjøper innimellom hos brilleland. Ellers på nett.

Men brilleland har aldri spurt meg om noe sånt, de er bare flinke og finner det jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en synsprøve, men en linsekontroll.

Hvilket kan være ganske dumt og hoppe over om man bruker linser til daglig.

Vel... jeg har vel en 30 pak i cirka ett år, så jeg er ikke storforbruker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte du må ha linsekontroll kommer nok an på hvilke type linser du bruker. Da jeg brukte månedslinser holdt det med kontroll en gang i året. Nå bruker jeg døgnmånedslinser og går to ganger i året. Jeg mener at det er viktig å passe godt på øynene og synes ikke det gjør noe at jeg må gå til kontroll to ganger i året. Skulle det være et eller annet med øynene så er det bare bra at det blir oppdaget så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Optikakjeden? Jeg har ikke hørt om denne kjeden..

Sorry. Kjeden heter Interoptik. Butikken jeg har brukt i over 20 år og før kjedetilknytning heter Optika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Det er ikke for moroskyld de krever linsekontroll. En optikerkjede vil neppe ha lyst til å stå som ansvarlig for at en kunde ødelegger øynene sine, derfor krever de kontroller. Og skjønner det godt jeg.

Akkurat som at man drar til tannleger og leger, det er ikke for _deres_ skyld, det er for din helses skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelse av øynene er mye mer enn sjekk av styrke ifbm linsebruk. Optikere ønsker ikke å selge linser til kunder (egne og andres) hvis det er mer enn et år siden sist linseundersøkelse, da optikeren står ansvarlig for at linsebruken fungerer tilfredstillende. Blir overrasket over at folk handler linser på nett, når man får linser til cirka samme pris hos optikeren og tar de med samtidig som man har undersøkelsen. Har man endret styrken, har det ikke vært noe problem å fått byttet inn uåpnede pakker.

Hvis du ikke får det automatisk, så be om linsekort når du er hos optikeren neste gang. Da går salg over disk hos andre enn din egen optiker veldig mye greiere. Kortet inneholder info om linsetype, sist undersøkelse og styrke.

Til ts: fikk du kjøpt linsene før påske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krogh optikk krever linsekontroll innen ett år. To linsekontroller i året hørtes litt overdrevent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bestille linser hos min optiker for de har ikke linser på lager. Jeg har nå begynt å bestille linser på nettet fordi det er både billigere og enklere for meg. Men jeg har fortsatt linsekontroll hos min optiker, jeg får en innkalling når det er på tide med en ny kontroll. Jeg synes det er betryggende å følge alle kontroller for øynene mine er viktige for meg så de vil jeg ta vare på.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd det samme. Så i skapet at jeg hadde en boks igjen før jeg måtte kjøpe nye månedslinser. Men når jeg skulle ta de på og hadde kastet de nye ser jeg til min fortvilelse at boksen var tom. Sikkelig ille. Vel ringte en optiker som jeg har brukt før og forklarte problemet. Trengte bare 1 pk med månedslinser. Dette er linser som jeg har kjøpt fra de før. Fortalte også at jeg jobber hos en øyelege som jeg tar synskontroller hos. Vel det var ikke mulig og få kjøpt dette måtte ta synstest hos de først. Forklarte igjen at jeg hadde tatt synskontroll hos legen jeg jobber for, men nei da det gikk ikke. Helt utrolig syns jeg. Endte med at jeg bestilte på nettet på fredags morgen og på lørdagen lå linsene mine i postkassa, det kaller jeg rask levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste store kjedene krever flere kontroller enn det som strengt tatt er nødvendig, både for å sikre kunder og evt ha ryggen fri hvis det skulle være noe. Jeg har tidligere brukt en liten optikerforetning som ikke er tilknyttet noen kjede, og han anbefalte at jeg kom til kontroll minimum hvert andre år, men ville uansett ikke nekte meg å handle hos han. Han godtok også kontroller utført hos andre, siden jeg har flytta ett stykke unna der han har sin butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått beskjed om å ta synstest så ofte! Jeg går med linser hver eneste dag fra morgen til kveld. De gangene jeg har vært hos optiker har det heller ikke skjedd noen forandring på synet. Hadde jeg kjent det var noe galt med øynene ville jeg selvsagt kontaktet dem tidligere.

Selvsagt kan man ikke alltid selv se eller kjenne at det er noe galt med øynene, men å ta to synsprøver i året skjønner jeg ikke!

Jeg bestiller på nett--det er jo rimeligere. Jeg var hos optikeren for to mnd siden, og hun prøvde selge meg linser og arrgumenterte med at de hadde omtrent lik pris. -MEN når de ikke er like billige, så hvorfor handle der da? Hun forstod det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 200,- for mnd.linser i 6 mnd. hos min nettoptiker...har brukt samme linsene i flere år, og jeg gidder ikke å gå til kontroll...Koster unødvendig mye penger. Har spurt om det virkelig er nødvendig og fikk da beskjed om at en kjenner fort om noe er galt med øynene. Kjenner en at noe er ubehagelig eller vondt, så er kontroll nødvendig.

Stoler på det jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...