Gjest *Mim* Skrevet 18. mars 2008 #21 Skrevet 18. mars 2008 Skyller sjelden, og noe problem med lukt blir det ikke hos oss. Her setter vi som regel på 2 - 3 maskiner om dagen.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #22 Skrevet 18. mars 2008 Det er da ikke så lett å vite at "kjørler" ikke er brukt i resten av landet også? Det er flust av uttrykk folk fra andre kanter av landet bruker med den største selvfølge som jeg ikke har hørt før. "Håndduk" = håndkle, "vanter" er enten lik votter eller hansker, avhengig av hvor man er. "lester" er visstnok ullsokker (?), osv. Du har kanskje full oversikt over hvilke uttrykk du bruker som kun er vanlig i ditt distrikt? Jeg henger meg ikke opp i hva andre gjør i oppvasken, så lenge det jeg blir servert av er rent. Selv skyller jeg, for å unngå lukt, ettersom jeg ikke fyller en maskin på en dag. Nei, det har jeg ikke, men jeg ville ikke reagere negativt og oppgitt hvis noen ga beskjed om at de ikke skjønte et slikt uttrykk.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #23 Skrevet 18. mars 2008 Nei, det har jeg ikke, men jeg ville ikke reagere negativt og oppgitt hvis noen ga beskjed om at de ikke skjønte et slikt uttrykk. Såvidt jeg ser er det ingen som har blitt oppgitt over det? Det var en som syntes det var merkelig at det ikke var et velkjent ord, og lurte på hva andre brukte, men det var da ikke oppgitt eller negativt? Jeg lurer også på hva folk andre steder bruker i stedet for kjørler. Har man en flyttekartong full av kopper, fat, bestikk, panner, skåler, osv, hva merker dere den med da? Bare av nysgjerrighet? "Diverse kjøkkenting"? *mim*: hvor mange er dere i huset? Hvordan klarer dere fylle 2-3 maskinger -hver dag-? *måpe*. Vi er 4, og vi bruker 3-4 dager på å fylle én maskin.. (men da uten å putte panner inni)
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 18. mars 2008 #24 Skrevet 18. mars 2008 Jeg lurer også på hva folk andre steder bruker i stedet for kjørler. Har man en flyttekartong full av kopper, fat, bestikk, panner, skåler, osv, hva merker dere den med da? Bare av nysgjerrighet? "Diverse kjøkkenting"? Hehe, ja. Div kjøkkenting. Dvs, jeg merker de gjerne mer spesifikt. Jeg trodde kjørler var en skrivefeil for kjeler... Jeg skyller som regel ikke tallerkner, med mindre det er ris i saus eller havregrøt. Særlig sistnevnte er nesten umulig å få rent i oppvaskmaskinen.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #25 Skrevet 18. mars 2008 Vasker panner, men ikke stekepanner i maskinen, så de hjelper jo litt på oppfyllingen. Panner, men ikke stekepanner? Jeg går ut fra at du mener gryter, eller kjeler som noen ville sagt. Jeg er en av dem som TS nok ville irriterert seg over. Jeg skyller alltid "kjørlene" før jeg setter dem inn i kjørlevaskemaskinen. Litt fordi at jeg innbiller meg at mye smuler kan tette igjen sluket, og litt fordi noen matrester gror fast i "kjørlet", som f.eks egg, tomatsaus, melk og melkebaserte sauser. Mulig at jeg overdriver og ikke hadde behøvd å gjøre det hvis jeg vasket på høyere temperatur enn 50 grader.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #26 Skrevet 18. mars 2008 Panner, men ikke stekepanner? Jeg går ut fra at du mener gryter, eller kjeler som noen ville sagt. Jeg er en av dem som TS nok ville irriterert seg over. Jeg skyller alltid "kjørlene" før jeg setter dem inn i kjørlevaskemaskinen. Litt fordi at jeg innbiller meg at mye smuler kan tette igjen sluket, og litt fordi noen matrester gror fast i "kjørlet", som f.eks egg, tomatsaus, melk og melkebaserte sauser. Mulig at jeg overdriver og ikke hadde behøvd å gjøre det hvis jeg vasket på høyere temperatur enn 50 grader. Panne = gryte her jeg kommer fra. Steikepanne = panne som man bruker til steiking. Gryte = snodig-ord-man-til-tider-hører-brukt-av-utenbysfolk.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #27 Skrevet 18. mars 2008 Panne = gryte her jeg kommer fra. Steikepanne = panne som man bruker til steiking. Gryte = snodig-ord-man-til-tider-hører-brukt-av-utenbysfolk. Samme her. Men folk så rart på meg da jeg flyttet og de lurte på hvorfor jeg skulle ha panna når jeg skulle koke egg, så nå har jeg lært meg til å si gryte jeg også.
Gjest reddende engel Skrevet 18. mars 2008 #28 Skrevet 18. mars 2008 Stekepanne= til å steke ting i. Utstyrt med langt håndtak. Gryte: Tykt gods, ofte støpegjern. Utstyrt med to håndtak. Kjele:til å koke ting i. Lettere gods enn støpejern. Kan ha enten langt håndtak eller to håndtak. Panne: mellom hårfestet og øyebrynene. Jeg skyller bare av det som er veldig skittent.
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 18. mars 2008 #29 Skrevet 18. mars 2008 Såvidt jeg ser er det ingen som har blitt oppgitt over det? Det var en som syntes det var merkelig at det ikke var et velkjent ord, og lurte på hva andre brukte, men det var da ikke oppgitt eller negativt? Jeg lurer også på hva folk andre steder bruker i stedet for kjørler. Har man en flyttekartong full av kopper, fat, bestikk, panner, skåler, osv, hva merker dere den med da? Bare av nysgjerrighet? "Diverse kjøkkenting"? *mim*: hvor mange er dere i huset? Hvordan klarer dere fylle 2-3 maskinger -hver dag-? *måpe*. Vi er 4, og vi bruker 3-4 dager på å fylle én maskin.. (men da uten å putte panner inni) TAKK! Noen nevnte service. Det er for meg bare fat (nå får jeg sikkert pepper for den ordbruken også ettersom jeg i 20-årene oppdaget at det ordet var ukjent for østlendinger - arsjett (som jeg forbinder med små, finere tallerkner til kaffeservice) og evt tallerken (som jeg også bruker) ble brukt østpå) i ulike størrelser. Ønsker man seg nytt service, ønsker man seg matchende tallerkner og evt serveringsfat og skåler. Noen nevnte oppvask, men man skriver feks ikke "oppvask" på en eske i flyttelasset med kjørler i. (Kjøkken eller kjøkkenting er greit å skrive på en slik eske også) Og "oppgitt" i hermetegn betyr ikke at jeg alvorlig er oppgitt, det betyr jeg er oppgitt med et smil om munnen. Jeg skjønner ikke logikken. Folk må gjerne gjøre det, men hvorfor gidde? Jeg hadde et skråblikk jeg synes kunne være morsomt å diskutere litt...
Gjest *Mim* Skrevet 18. mars 2008 #30 Skrevet 18. mars 2008 *mim*: hvor mange er dere i huset? Hvordan klarer dere fylle 2-3 maskinger -hver dag-? *måpe*. Vi er 4, og vi bruker 3-4 dager på å fylle én maskin.. (men da uten å putte panner inni) Vi er seks, og setter så å si alt i oppvaskmaskina. Lager en del mat fra grunnen, så det er ofte kjeler i maskina. Mens vi nå diskuterer språk og begreper: Service har lite i denne tråden å gjøre (med mindre dere har tjenere?), servise er det riktige.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #31 Skrevet 18. mars 2008 TAKK! Noen nevnte service. Og service er også bergensk og betyr hva på den dialekten?
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 18. mars 2008 #32 Skrevet 18. mars 2008 Og service er også bergensk og betyr hva på den dialekten? Etter noen turer i Bergen så tror jeg ikke det ordet finnes der
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 18. mars 2008 #33 Skrevet 18. mars 2008 My bad. Det skal selvfølgelig stå servise.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #34 Skrevet 18. mars 2008 Etter noen turer i Bergen så tror jeg ikke det ordet finnes der Kanskje derfor de måtte finne en ny betydning av det, bare for å få brukt det?
Gjest Eir Skrevet 19. mars 2008 #35 Skrevet 19. mars 2008 Man bør skylle av tingene, fordi det hjelper en å beholde oppvaskmaskinen lenger. Den tar matrester osv, men den blir fortere slitt og ødelagt av det.
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 19. mars 2008 #36 Skrevet 19. mars 2008 Man bør skylle av tingene, fordi det hjelper en å beholde oppvaskmaskinen lenger. Den tar matrester osv, men den blir fortere slitt og ødelagt av det. Det var litt dette jeg lurte på, om det var en grunn til skyllingen som hadde med oppvaskmaskinens "helse" å gjøre. Men, hjemme hos mamma og pappa hadde vi samme oppvaskmaskin fra midten av 80-tallet inntil et par år siden. Da pusset de opp kjøkkenet og byttet ut, selv om maskinen fungerte enda (men hendte av og til det var småproblem). Dette i en familie uten skylling. Jeg kommer nok ikke til å skylle først for å spare maskinen når den uansett varer i årevis og kanskje ikke rekker å streike før jeg ville byttet den ut for nyere teknologi.
Mann 42 Skrevet 19. mars 2008 #37 Skrevet 19. mars 2008 Det er vel noen hygieniske grunner, også. Hvis pakker maskina full før du setter den på, så kan jo en del ting faktisk ha stått der et par døgn før man begynner vaskingen. Dvs at det som evt er på dem av matrester, er ganske inntørka, og ikke løsner så lett. Jeg har funnet bestikk flere ganger som måtte vaskes en gang til, og etter at det skjedde noen ganger, begynte jeg å skylle alt.
mysan Skrevet 19. mars 2008 #38 Skrevet 19. mars 2008 Jeg gjør det hovedsakelig for lukt, men jeg har også intrykk av at de som ikke skjyller så godt mewn vasker hver dag lettere får skittne maskiner/filtre og at maskinen lettere lukter i seg selv. Men det er kanskje bare noe jeg inbiller meg. Vaker altid av tallerker, men ikke glass og kopper Jeg vet godt hva kjørler betyr Jeg synes i aller høyeste grad at maskinen lett blir "møkkete" hvis jeg ikke skyller av serviset før jeg vasker det, men bare skraper av matrestene. Innimellom hender det at jeg får "grums" på innsiden av glassene for eksempel,. og det tror jeg skyldes manglende skylling ja. Filter som er fult av matrester osv., så da gjelder det å rense filteret oftere. Egentlig er det jo lettere å skylle av kopper og kar før man setter dem i maskinen. Moderen har forøvrig aldri hatt det problemet med noen av sine maskiner, til tross for at hun aldri skyller, bare skraper. Kanskje det kan ha noe med vannkvaliteten å gjøre også? Jeg lurer også på hva folk andre steder bruker i stedet for kjørler. Har man en flyttekartong full av kopper, fat, bestikk, panner, skåler, osv, hva merker dere den med da? Bare av nysgjerrighet? "Diverse kjøkkenting"? *mim*: hvor mange er dere i huset? Hvordan klarer dere fylle 2-3 maskinger -hver dag-? *måpe*. Vi er 4, og vi bruker 3-4 dager på å fylle én maskin.. (men da uten å putte panner inni) Jeg kaller kjørlene for kopper og kar. På flytteeskene skrev jeg bare "div. kjøkken". Her i huset er vi 3 personer, og jeg må kjøre minst en maskin per dag, enten jeg putter inn kjeler eller ikke. Spør meg ikke hvordan det blir sånn, men sånn blir det altså.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #39 Skrevet 19. mars 2008 Spørsmålet mitt er som emnetittelen. Hva er grunnen til at så mange folk velger å skylle (noen nærmest vasker opp) av alt før de setter det i oppvaskmaskinen. Maskinen gjør jo dette selv! En ting er å skylle av matrester, men saus og lignende er jo ingen utfordring for maskinen. Synes det er sløsing av tid og vann (og evt zalo for de ekstreme). Er det andre enn meg som blir litt "oppgitt"? Og til dere som gjør det: hvorfor? PS: Jeg forstår de som ikke fyller opp en maskin på noen dager og derfor skyller for å hindre lukt. Nå har jeg visstnok det beste som er av oppvaskmaskin,men har til goide å se en maskin som vasker rent noe en tar rett fra komfyren eller bordet uten at en skyller først.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #40 Skrevet 20. mars 2008 Etter noen turer i Bergen så tror jeg ikke det ordet finnes der Bare tull. Vi er så høflige så :gjeiper: Skulle kjøpe meg bukse i oslo og i butikken sto det en ung overkul jente med en kjærlighet i munnen. Hun pratet med de andre unge jentene som jobbet der og enset ikke meg. ( 30 år, så i hennes øyne sikkert urgammel.) Jeg ba henne finne en bukse i min str. Hun gjorde det, veeeeeeldig sakte. Fant en og presiserte " Dette er det aller største størrelsen vi har........." Med et nedlatende blikk, før hun suttet videre på kjærligheten sin. Jeg bruker str 38 og har flott figur, men følte meg i det øyeblikket som en forspist flodhest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå