Gjest gjesten Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Vet at det har vært diskusjoner omkring slike leiligheter her tidligere, men fant ikke svar på mitt spørsmål der, så lager en ny tråd. Jeg lurer nemlig på hvordan det blir med prising av slike leiligheter i fremtiden - dvs: Hvis man har bodd i en slik leilighet i, la oss si 10 år, betalt ned på fellesgjelden jevnt og trutt (uten rentefritak) i disse årene, blir da innskuddet høyere for dem som evt skal kjøpe min leilighet? Eks: Jeg kjøpte leiligheten for 400000.-(innskudd) og da var fellesgjelden på 1200000.-. Så har jeg betalt ned 300000.- på fellesgjelden disse årene jeg (hypotetisk) har bodd her - øker da innskuddet med 300000.-for dem som evt skal kjøpe leiligheten? Dette selvsagt med utgangspunkt i normal prisvekst. Noen som skjønner hva jeg mener????
Noli Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Ja. Men mange boretslag vil jo ta opp nye lån etterhvert for feks vedlikehold, utbygging osv.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Vet at det har vært diskusjoner omkring slike leiligheter her tidligere, men fant ikke svar på mitt spørsmål der, så lager en ny tråd. Jeg lurer nemlig på hvordan det blir med prising av slike leiligheter i fremtiden - dvs: Hvis man har bodd i en slik leilighet i, la oss si 10 år, betalt ned på fellesgjelden jevnt og trutt (uten rentefritak) i disse årene, blir da innskuddet høyere for dem som evt skal kjøpe min leilighet? Eks: Jeg kjøpte leiligheten for 400000.-(innskudd) og da var fellesgjelden på 1200000.-. Så har jeg betalt ned 300000.- på fellesgjelden disse årene jeg (hypotetisk) har bodd her - øker da innskuddet med 300000.-for dem som evt skal kjøpe leiligheten? Dette selvsagt med utgangspunkt i normal prisvekst. Noen som skjønner hva jeg mener???? Husk at det er renter på fellesgjelden også.......ingen kan si hva det blir fremover,men det er en skepsis til slike leiligheter.I dag.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Innskuddet er det markedet som bestemmer. Det vil si hva de er villig til å gi for leiligheten. Kan ikke direkte knyttes opp mot hvor mye fellesgjelda har sunket. Hos meg har fellesgjelda gått ned med nesten 100 000 og salgsprisen (innskuddet) økt med 500 000 på 6 år.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #5 Skrevet 21. mars 2008 Noen som skjønner hva jeg mener???? Ja jeg skjønner godt hva du mener. Men jeg ville ikke tatt en slik sjanse.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Ja. Men mange boretslag vil jo ta opp nye lån etterhvert for feks vedlikehold, utbygging osv. Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Bor i nesten 30 år gammelt boretslag. Her er det ikke tatt opp vesentlig merlån, og vi er ferdig nedbetalt neste år. Det er fremdeles en stund til vinduer må skriftes, og så vidt jeg vet er det bare mindre rep av kledning (rekkehus). Vet at vi snart får nye ytterdører, men det er første gang på disse årene. Lurt å engasjere seg i styret, da har man mer en skulle sagt. personlig er jeg negativ til boretslag med lave innskudd og høy fellesgjeld. Det har vært mye negativt om disse i media i den snerer tid, og jeg tror det vil være vanskelig å få solgt dem på sikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå