Gjest Maskot Skrevet 19. mars 2008 #21 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) :-D I mitt/vårt tilfelle er allergi/intoleranse grunnen til at vi tar med oss mat. Nå forstår jeg ikke helt påstanden om at de fleste flyselskap sier nei, for jeg trodde heller det var motsatt. Har ikke hatt problemer hverken med Braathens, privat air, klm eller aegean Air det siste året iallfall. Dinside.no har hatt en oversikt over flyselskapene som tillater medbragt, men jeg finner den ikke i farten. Når du reiser på chartertur med feks britannia eller mytravel sine fly (som utgjør det aller meste av chartertrafikk fra Norge) , så står det spesifikt i ombordstigningsprogrammet (listen med drikkevarer og snacks du kan kjøpe ombord) at det ikke er lov til å ta med mat. Det står også at det er pga hygienegrunner. Som før nevnt, så synes jeg det er en merkelig forklaring. Endret 19. mars 2008 av Maskot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 19. mars 2008 #22 Del Skrevet 19. mars 2008 Husker at vg også hadde en sak på det i sommer. kanskje du finner noe på nettsiden deres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalorina Skrevet 19. mars 2008 #23 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg har ikke reist med Britannia, men reiser ofte med My Travel, og har med mat hver gang. Aldri vært noe problem. Man får jo til og med velge på forhånd om man vil bestille flymaten eller ikke, før man reiser, (og betale ekstra for den) regner de med at folk ikke skal spise på åtte timer da? Barn også? Merkelig. Nei vi har alltid med mat. Yngstemann hos oss har heftig allergi, så det er uaktuellt for oss med flymat uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskot Skrevet 19. mars 2008 #24 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg har ikke reist med Britannia, men reiser ofte med My Travel, og har med mat hver gang. Aldri vært noe problem. Man får jo til og med velge på forhånd om man vil bestille flymaten eller ikke, før man reiser, (og betale ekstra for den) regner de med at folk ikke skal spise på åtte timer da? Barn også? Merkelig. Nei vi har alltid med mat. Yngstemann hos oss har heftig allergi, så det er uaktuellt for oss med flymat uansett. Jeg hører hva du sier, men det er altså ikke tillatt å ha med egen niste/drikke ombord på MyTravels flygninger Les drinklisten når du flyr neste gang, så ser du at det står at det ikke er lov til nyte medbragt mat/drikke. At du likevel gjør det, er en helt annen sak, og du må ikke bli overrasket om du opplever at flyvertene ber deg legge bort din egen mat. Dette har jeg overhørt flere ganger. Jeg gjentar for syns skyld at jeg ikke helt forstår at det er hygienekravet som ligger bak, men ER det gode hygieniske grunner til dette, synes jeg folk skulle følge slike pålegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskot Skrevet 19. mars 2008 #25 Del Skrevet 19. mars 2008 Husker at vg også hadde en sak på det i sommer. kanskje du finner noe på nettsiden deres Det er kanskje denne saken du mener, der står det klart at Britannia nekter folk å ta med mat på fly, slik jeg skrev. I tillegg gjelder altså det samme på MyTravels flygninger. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=229415 Jeg synes forøvrig det var svært lite overbevisende argumentasjon de kommer med ang hygienekravet, og tror nok helst det er økonomiske årsaker til å nekte medbragt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskot Skrevet 19. mars 2008 #26 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Man får jo til og med velge på forhånd om man vil bestille flymaten eller ikke, før man reiser, (og betale ekstra for den) regner de med at folk ikke skal spise på åtte timer da? Jeg vil gjerne svare deg på dette. Grunnen til at du får velge på forhånd om du vil ha flymat, er at det ikke er obligatorisk å spise på flyet. Du får også velge om du skal ha transport til hotellet eller ikke. Det betyr ikke at du dermed får lov å spise medbragt mat. Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt om crewet rekner med at folk ikke skal spise på åtte timer. Det har lite å gjøre med hva crewet rekner med eller ikke. Du får tilbud om å spise ombord, vil du ha mat i løpet av turen må du altså betale for det. Ved å ikke bestille flymat, samtykker du faktisk i å ikke spise noe på den åtte timer lange flyturen. DVS, å ikke spise noe annet enn du får kjøpt ombord. Ombord får du sandwich og snacks, dersom du ikke har bestilt måltid. Hvis du reiser med barn, risikerer du at du må fore dem med sandwich og snacks om de skal få mat på turen, dersom crewet velger å følge reglene når de ser at dere spiser medbragt. Endret 19. mars 2008 av Maskot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 19. mars 2008 #27 Del Skrevet 19. mars 2008 Det er kanskje denne saken du mener, der står det klart at Britannia nekter folk å ta med mat på fly, slik jeg skrev. I tillegg gjelder altså det samme på MyTravels flygninger. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=229415 Jeg synes forøvrig det var svært lite overbevisende argumentasjon de kommer med ang hygienekravet, og tror nok helst det er økonomiske årsaker til å nekte medbragt. Det var ikke den jeg tenkte på i grunn. Var en med en liste over både charter og rutefly som viste hva du hadde lov til å ha med deg. På de fleste rutefly var det lov med alt annet enn medbrakt alkohol mener jeg å huske (altså kunne du medbringe mat og drikke) mens på charterfly var det stort sett ikke lov. mulig den bare stod i papirutgaven da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puserjenta Skrevet 19. mars 2008 #28 Del Skrevet 19. mars 2008 Fra ving sin hjemmeside Man velger selv om man vil bestille mat på flyet, men vi anbefaler å bestille mat på flyet. Vi oppfordrer våre gjester til ikke å nyte medbragt mat og drikke ombord av miljø, hygiene - og allergi-årsaker. Jeg tar alltid med litt niste, ikke fullt måltid, men litt ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_BB_* Skrevet 19. mars 2008 #29 Del Skrevet 19. mars 2008 Fra ving sin hjemmeside Man velger selv om man vil bestille mat på flyet, men vi anbefaler å bestille mat på flyet. Vi oppfordrer våre gjester til ikke å nyte medbragt mat og drikke ombord av miljø, hygiene - og allergi-årsaker. Jeg tar alltid med litt niste, ikke fullt måltid, men litt ekstra. Ja men det var da greit da. Å "oppfordre til ikke å nyte medbragt" er ikke det samme som å forby det. Og så lenge folk kan ha helt legitime årsaker for å måtte nyte medbragt (barn som ikke liker flymat, barn som er for små for flymat, allergi, vegetar, liker ikke flymat og vil ikke at barna skal stappe i seg snop osv) så kan da ikke de som jobber ombord i flyet nekte noen å spise sin egen mat! Med hjemmel i hva skal de nekte deg? Og om du nekter å la være å spise maten din - nødlander de da for å kaste deg av (slik de gjør med overstadig berusede og ubehagelige mennesker som lager bråk)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sylvia_* Skrevet 19. mars 2008 #30 Del Skrevet 19. mars 2008 Fra ving sin hjemmeside Man velger selv om man vil bestille mat på flyet, men vi anbefaler å bestille mat på flyet. Vi oppfordrer våre gjester til ikke å nyte medbragt mat og drikke ombord av miljø, hygiene - og allergi-årsaker. Jeg tar alltid med litt niste, ikke fullt måltid, men litt ekstra. Jeg skjønner ikke den med allergiårsaker... Jeg er allergisk mot bl.a. epler, jordbær, agurk og nøtter.... Men jeg får ikke noen allergisk reaksjon av at andre spiser det. At jeg ikke skal få ta med min egen mat fordi jeg kan være allergisk mot det de serverer på flyet og derfor ikke kan spise den maten - det mener de er feil. Men hva da med at de serverer noe som jeg er allergisk mot (nøtter f.eks. det er ganske mange som sitter på flyet og knasker nøtter til en øl eller drink) er det liksom ok det da? All den tid det nekter meg å ta med noe som de er redd for at andre kan være allergisk mot? Hvordan kan de selv forsvare at de serverer ting som er allergifremkallende?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 19. mars 2008 #31 Del Skrevet 19. mars 2008 Med hjemmel i hva skal de nekte deg? Og om du nekter å la være å spise maten din - nødlander de da for å kaste deg av (slik de gjør med overstadig berusede og ubehagelige mennesker som lager bråk)?Selvfølgelig blir det mellomlanding i Ankara evt. Damaskus og som straff må du tilbringe påsken der mens du prøver å forklare det lokale politiet at du ble kastet av flyet for å ha nytt din kneip med Trønderfår! Det tar minst en uke fordi a) de mangler tolk og b) når de finner en tolk, så er det ingen som forstår problemet og mistenker deg for å gjort noe langt mer alvorlig som de ikke har fått med seg (Beklager, klarte ikke å dy meg ...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #32 Del Skrevet 19. mars 2008 Ja men det var da greit da. Å "oppfordre til ikke å nyte medbragt" er ikke det samme som å forby det. Og så lenge folk kan ha helt legitime årsaker for å måtte nyte medbragt (barn som ikke liker flymat, barn som er for små for flymat, allergi, vegetar, liker ikke flymat og vil ikke at barna skal stappe i seg snop osv) så kan da ikke de som jobber ombord i flyet nekte noen å spise sin egen mat! Med hjemmel i hva skal de nekte deg? Som tidligere nevnt, på "drinklisten" ombord står det klart og tydelig at det ikke er tillatt. Barn som er for små til flymat får selvsagt spise sin egen mat. Men det er de eneste med legitim årsak, bortsett fra de med medisinske grunner, og de har selvsagt klarert dette med flyselskapet på forhånd. Du spør hvilken hjemmel de kan bruke for å nekte deg. Hva tror du da? De er et privat selskap og bestemmer selv hvilke regler som gjelder. Og da har du bare å innrette deg etter det Eller: La være å fly! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #33 Del Skrevet 19. mars 2008 Skjønner ikke de som tror de har KRAV på å fly. Det er ingen menneskerett,. Kan du ikke følge reglene, så får du finne et annet transportmiddel. BTW: Skulle tatt seg ut om dere som krever å få spise medbragt gjorde det samme på restaurant :D Dere forstår, dere har ikke KRAV på å sitte på restauranten, heller. Dere har heller ikke KRAV på drosje med pølse i hånda. Lær dere å følge reglene, så blir samfunnet mye greiere for alle. (superegoister...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #34 Del Skrevet 19. mars 2008 Ja men det var da greit da. Å "oppfordre til ikke å nyte medbragt" er ikke det samme som å forby det. Feil: "- Matpakken og annen medbrakt mat er nektet ut fra sikkerhetshensyn, sier ansvarlig for Britannia Airways AB i Norge, Halvor Seim. " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskot ii Skrevet 19. mars 2008 #35 Del Skrevet 19. mars 2008 Huff, så mye mas det ble om dette, da. Her er de rene fakta: Ikke medbragt Flere selskaper tillater ikke at du nyter medbragt om bord. Her er noen eksempler på dette: Sterling flyr deg gjerne, men tillater ikke at du tar med egen mat for å spise i luften. Hos Sterling kan du ikke spise medbragt mat eller drikke om bord. Her selges snacks, mat, kald og varm drikke. MyTravel Airways Du får ikke nyte medbragt mat og drikke om bord i MyTravel Airways' fly. Novair Vil du ha servering hos charterselskapet Novair, bestiller du dette samtidig med reisen. Det er også mulig å bestille spesialmenyer. Du får ikke spise medbragt mat og drikke om bord hos Novair. Britannia Selskapet har også egne spesialmenyer og menyer beregnet på barn. Britannia tillater ikke at du nyter medbragt mat om bord. http://www.dinside.no/php/art.php?id=112012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #36 Del Skrevet 19. mars 2008 Ja, da har ungene reist, og både matpakken og smågodtet gikk gjennom sikkerhetskontrollen uten noe problem. Ved innsjekkingen var det heller ingen som sjekka om vi hadde med noe mat. De reiste med SAS forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #37 Del Skrevet 19. mars 2008 Ja, da har ungene reist, og både matpakken og smågodtet gikk gjennom sikkerhetskontrollen uten noe problem. Ved innsjekkingen var det heller ingen som sjekka om vi hadde med noe mat. De reiste med SAS forresten. Innenriksfly? Da er det lov vet du, eller har du sendt barna til syden alene? For om du ikke har forstått det så er det sydenfly det er snakk om, og noen sterlingrutefly :-) Og du? Det er ikke innsjekingen eller sikkerhetskontrollen som er problemet, det er OMBORD på flyet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_BB_* Skrevet 19. mars 2008 #38 Del Skrevet 19. mars 2008 Fra ving sin hjemmeside Man velger selv om man vil bestille mat på flyet, men vi anbefaler å bestille mat på flyet. Vi oppfordrer våre gjester til ikke å nyte medbragt mat og drikke ombord av miljø, hygiene - og allergi-årsaker. Jeg tar alltid med litt niste, ikke fullt måltid, men litt ekstra. Jeg skrev at å oppfordre til å nyte medbragt ikke var det samme som å forby det og det er riktig ut ifra at Ving - ref. Puserjentas innlegg over - bruker ordene "oppfordrer ikke". Utifra det mente jeg at det burde være ok og skrev det jeg gjorde her: Ja men det var da greit da. Å "oppfordre til ikke å nyte medbragt" er ikke det samme som å forby det. Og så lenge folk kan ha helt legitime årsaker for å måtte nyte medbragt (barn som ikke liker flymat, barn som er for små for flymat, allergi, vegetar, liker ikke flymat og vil ikke at barna skal stappe i seg snop osv) så kan da ikke de som jobber ombord i flyet nekte noen å spise sin egen mat! Med hjemmel i hva skal de nekte deg? Og om du nekter å la være å spise maten din - nødlander de da for å kaste deg av (slik de gjør med overstadig berusede og ubehagelige mennesker som lager bråk)? Har ikke lest drinklisten jeg... bare det Ving sier. Og drinklisten, den ser du da vel først når du kommer på flyet og da er det vel lit for sent er det ikke. Da har du ikke anledning til å forhåndsbestille mat lenger og har kanskje tatt med deg mat selv. Som tidligere nevnt, på "drinklisten" ombord står det klart og tydelig at det ikke er tillatt. Barn som er for små til flymat får selvsagt spise sin egen mat. Men det er de eneste med legitim årsak, bortsett fra de med medisinske grunner, og de har selvsagt klarert dette med flyselskapet på forhånd. Du spør hvilken hjemmel de kan bruke for å nekte deg. Hva tror du da? De er et privat selskap og bestemmer selv hvilke regler som gjelder. Og da har du bare å innrette deg etter det Eller: La være å fly! Jeg uttalte meg ut ifra hva Ving sier!!! At de ikke oppfordrer til å ta med - det er ikke det samme som å nekte noen. Og skal de da nekte noen noe så må de jo opplyse om reglene og kunne henvise til reglene når de nekter deg. Derfor spør jeg hvilken hjemmel de har til å nekte deg å spise matpakka de når de ikke har sagt dette klart i reglene sine. Ja selvfølgelig er de et privat selskap og kan gjøre hva de vil. Men de må også som et proft selskap opplyse om ting før de "arresterer deg" Hallo... Jeg har kun uttalt meg utifra det Puserjenta opplyste om jeg. Og ettersom jeg selv har reist med Ving flere ganger så bet jeg meg litt merke i det. Feil: "- Matpakken og annen medbrakt mat er nektet ut fra sikkerhetshensyn, sier ansvarlig for Britannia Airways AB i Norge, Halvor Seim. " OK da, Britannia Airways sier det er nektet av sikkerhetshensyn mens Ving sier at det "oppfordres ikke til å ta med". Hadde jo vært greit om disse selskapene som samarbeider hadde vært litt mer samstemte da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #39 Del Skrevet 19. mars 2008 Ta med noen brødskiver, sett barna innerst og spis rolig og diskret (i den grad barna kan det) når flyvertinnene er ferdige med å valse rundt for en stund. På en lang flytur bør det by seg muligheter. Smågodt kan ikke være noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskot ii Skrevet 19. mars 2008 #40 Del Skrevet 19. mars 2008 OK da, Britannia Airways sier det er nektet av sikkerhetshensyn mens Ving sier at det "oppfordres ikke til å ta med". Hadde jo vært greit om disse selskapene som samarbeider hadde vært litt mer samstemte da. Kjære deg, de ER samstemte. Ving er eid av samme selskap som MyTravel. Ving bruker ofte britannias fly for å frakte sine passasjerer. Det er med andre ord samme sak og samme regler. Du har ikke lov å ta med mat på flyene deres. De kan be deg pakke ned maten (mest sannsynlig). Om du ikke etterkommer kravet og begynner å kverulere, kan de anse det hele som en sikkerhetsrisiko og få deg lenket fast til nærmeste mulig nødlanding. Og da blir det dyrere for deg enn de 125 kronene du ville spare i utgangspunktet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå