Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke drikke da, det kjøper vi. Men rundstykker og smågodt da? Har 2 søte små som ikke liker maten på flyet, og vi skal reise langt...på kiosken på flyplassen er det jo bare drit. Så, hva er lov å ta med seg gjennom sikkerhetskontrollen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ok, satser på det da! Takk for svar.

Skrevet

Det kommer ann på flyselskapet. Enkelte selskaper tilatter det, andre ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke noe problem å få det gjennom sikkerhetskontrollen. Men husk at yoghurt og liknende regnes som væske.

Det er enkelte flyselskaper som har regler om at passasjerene ikke kan ta med seg egen mat. Det er imidlertid ikke så vanlig, og jeg har aldri fått problemer når jeg har hatt med egen mat.

God tur!

Skrevet

^

vi skal reise med Apollo/SAS i sommer og på den turen får vi ikke lov til å ta med egen mat eller drikke..

Gjest Maskot
Skrevet

Som regel får man faktisk ikke lov til å ta med egen mat. Flyselskapene sier dette er pga hygienegrunner... Forstå det den som kan.

Gjest Casey
Skrevet

Man får som oftest lov til å ta med baguetter, salat, og andre varmretter i emballasje. Men yoghurt og annet flytende er forbudt gjennom sikkerhetskontrollen.

Gjest Maskot
Skrevet
Man får som oftest lov til å ta med baguetter, salat, og andre varmretter i emballasje. Men yoghurt og annet flytende er forbudt gjennom sikkerhetskontrollen.

Det er ikke snakk om hva man får lov til å ta med gjennom sikkerhetskontrollen... Spørsmålet er om man kan ta med niste på fly. På charterreiser er ikke dette lov.

Skrevet

Argh, jeg syns flyturer minner mer og mer om homeparties, der hovedpoenget er å selge mest mulig til de som tilfeldigvis er der. I tillegg syns jeg flymat stort sett er veldig dyr og veldig dårlig. Syns det er helt absurd at folk ombord i et fly ikke skal kunne spise noe de selv har med seg - som om det å fly er sidestilt med det å gå på kafè...

Hva skjer hvis man blir tatt på fersken mens treåringen snikspiser på en bolle?

Gjest Frosk
Skrevet

Jeg tar ofte med meg noe spiselig - rett og slett fordi jeg er vegetarianer, og med mindre man flyr med et flyselskap som lar passasjerene bestille spesialmat (og nå er det vel stort sett bare på interkontinentale flygninger man har den muligheten?) er det sjelden de har noe vegetarisk å tilby. Så en løsning kan kanskje være å si at man er vegetarianer / allergisk / på en eller annen diett grunnet sykdom, skulle tro man da får lov å ta med maten man trenger. ;)

Skrevet

Vi har alltid med oss egen mat på fly uansett hvor vi reiser, flymat er jo slett ikke spiselig. Skal man sitte i seks - sju timer på fly uten mat fordi man av en eller annen grunn ikke kan spise flymaten? Don`t think so.

Skrevet
Argh, jeg syns flyturer minner mer og mer om homeparties, der hovedpoenget er å selge mest mulig til de som tilfeldigvis er der.

Håper ikke du ga flyselskapene en ide der altså, å selge "live" reklameplass. Det må jo være drømmescenario for en selger (evt. en sektleder), for publikum kan jo ikke rømme unna :fnise:

Gjest Maskot
Skrevet
Vi har alltid med oss egen mat på fly uansett hvor vi reiser, flymat er jo slett ikke spiselig. Skal man sitte i seks - sju timer på fly uten mat fordi man av en eller annen grunn ikke kan spise flymaten? Don`t think so.

Vel, det er faktisk ikke flyselskapet sitt ansvar, og de er i sin fulle rett til å nekte deg å spise/drikke medbragt. Jeg sier ikke at jeg synes det er riktig, men jeg kan heller ikke overprøve flyselskapets rett til å bestemme om de tillater folk å spise medbragt eller ikke.

Kan du ikke spise flymaten, får du vel la være å fly :)

Skrevet
Vel, det er faktisk ikke flyselskapet sitt ansvar, og de er i sin fulle rett til å nekte deg å spise/drikke medbragt. Jeg sier ikke at jeg synes det er riktig, men jeg kan heller ikke overprøve flyselskapets rett til å bestemme om de tillater folk å spise medbragt eller ikke.

Kan du ikke spise flymaten, får du vel la være å fly :)

Så allergikere skal ikke ut og fly...? hmm interessant problemstilling.

Gjest Maskot
Skrevet
Så allergikere skal ikke ut og fly...? hmm interessant problemstilling.

Joda, selvsagt skal allergikere få fly, innenfor de rammene som flyselskapet setter :) Jeg tror forøvrig grunnen til at de nekter folk å ta med medbragt er at de skal tjene penger. Jeg har hørt de har skyldt på hygieniske årsaker, men har vanskelig for å tro at min brødskive med salami skulle være en bakteriebombe som kan ødelegge og true hele kabinen. Men jeg synes man skal rette seg etter de regler som gjelder, hvis ikke får man faktisk finne andre transportmåter som er tilpasset de behovene en har, om ikke flyselskapet kan dekke dem.

Gjest Casey
Skrevet
Det er ikke snakk om hva man får lov til å ta med gjennom sikkerhetskontrollen... Spørsmålet er om man kan ta med niste på fly. På charterreiser er ikke dette lov.

Ok, jeg er vant til å kunne få ta med egen mat inn på flyet som det passer, men har ikke erfaring fra charter.

Skrevet

allergi er vist også noe av grunnen til at selskaper nekter folk å ta med egen mat.. andre passasjerer kan bli syke av maten din

(men hva med parfyme og dyrehår da)

Skrevet
allergi er vist også noe av grunnen til at selskaper nekter folk å ta med egen mat.. andre passasjerer kan bli syke av maten din

(men hva med parfyme og dyrehår da)

:-D

I mitt/vårt tilfelle er allergi/intoleranse grunnen til at vi tar med oss mat. Nå forstår jeg ikke helt påstanden om at de fleste flyselskap sier nei, for jeg trodde heller det var motsatt. Har ikke hatt problemer hverken med Braathens, privat air, klm eller aegean Air det siste året iallfall. Dinside.no har hatt en oversikt over flyselskapene som tillater medbragt, men jeg finner den ikke i farten.

Gjest Casey
Skrevet
I mitt/vårt tilfelle er allergi/intoleranse grunnen til at vi tar med oss mat. Nå forstår jeg ikke helt påstanden om at de fleste flyselskap sier nei, for jeg trodde heller det var motsatt.

Enig der.

Er det ikke bare å ta med inn da? Må jo ikke flashe alt man planlegger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...