Gjest Gretten nabokjerring Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Sikkert feil sted å poste, så mod. får evt flytte innlegget... Ved avkjørselen til gaten vår står det et hus som er fullstendig falleferdig (men bebodd av en mann og en kvinne). Det mangler kledning på en vegg, og de resterende veggene ser helt forferdelig ut (råte, fullstendig avflasset maling etc). Utenfor huset står det mange bilvrak (fullstendig utrustet, mangler deler etc, samt annet skrot). Mannen som bor der er bilentusiast, og skal tydeligvis "fikse" alle vrakene som står utenfor... I løpet av de to årene jeg har bodd i gaten, har det bare blitt verre og verre, og det dukker stadig opp mer skrot. I følge naboer har han alltid vært sånn. Det ser rett og slett ut som en bossfylling utenfor huset hans, og det er veldig "skjemmende" for hele nabolaget (og ikke minst ved at det er ved avkjørselen, slik at alle ser det - og folk får nærmest sjokk når jeg sier at det bor folk der) Lurer på om det på noen måte er mulig å "tvinge" han til å rydde opp? Fant denne paragrafen i Plan- og bygningsloven § 89 Vedlikehold og utbedring "Eier skal sørge for at byggverk og installasjoner som omfattes av denne loven holdes i slik stand at fare eller vesentlig ulempe ikke oppstår for person eller eiendom, og slik at det ikke virker skjemmende i seg selv eller i forhold til omgivelsene. Plan- og bygningsmyndighetene kan gi de pålegg som finnes nødvendig for å forebygge eller få brakt i orden [...] " Hvordan kan jeg gå frem for å kreve en opprydning?
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Høres ut som om du har funnet løsningen allerede. Kontakt plan.og bygningsetaten i kommunen din og spør der.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Kommunen har ansvaret for å håndheve forurensningsloven, her står det litt om det: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry5403859
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Sikkert feil sted å poste, så mod. får evt flytte innlegget... Ved avkjørselen til gaten vår står det et hus som er fullstendig falleferdig (men bebodd av en mann og en kvinne). Det mangler kledning på en vegg, og de resterende veggene ser helt forferdelig ut (råte, fullstendig avflasset maling etc). Utenfor huset står det mange bilvrak (fullstendig utrustet, mangler deler etc, samt annet skrot). Mannen som bor der er bilentusiast, og skal tydeligvis "fikse" alle vrakene som står utenfor... I løpet av de to årene jeg har bodd i gaten, har det bare blitt verre og verre, og det dukker stadig opp mer skrot. I følge naboer har han alltid vært sånn. Det ser rett og slett ut som en bossfylling utenfor huset hans, og det er veldig "skjemmende" for hele nabolaget (og ikke minst ved at det er ved avkjørselen, slik at alle ser det - og folk får nærmest sjokk når jeg sier at det bor folk der) Lurer på om det på noen måte er mulig å "tvinge" han til å rydde opp? Fant denne paragrafen i Plan- og bygningsloven § 89 Vedlikehold og utbedring "Eier skal sørge for at byggverk og installasjoner som omfattes av denne loven holdes i slik stand at fare eller vesentlig ulempe ikke oppstår for person eller eiendom, og slik at det ikke virker skjemmende i seg selv eller i forhold til omgivelsene. Plan- og bygningsmyndighetene kan gi de pålegg som finnes nødvendig for å forebygge eller få brakt i orden [...] " Hvordan kan jeg gå frem for å kreve en opprydning? Man kan kontakte kommunen..................men når menigmann kontakter kommunen når det gjelder bygninger som eies av komunen, så er det ike så enkelt. Her har kommunen flere bygninger som er beboelseshus.....der eg bor er det 4 nye bygde boliger. Eid av kommunen. Det ser ikke ut.....Ikke bebos de av folk med rusproblematikk heller. En privat grenser til dette ene huset og det er et trist syn. kommunen kommer en gang i året og klipper hekk, slår graset. Ellers så driter beboere i det andre. Søplet flyter til hver tømming. i fare for å få skadedyr. Søppel rundt huset. Knuste vinduer. Blir skiftet når kommunen kommer og klipper. de sier ikke fra selv.
Frey Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Du personlig kan ikke pålegge den en dritt, men du kan kontakte kommunen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå