Gå til innhold

Svigerfam har tradisjon på å ha faste navn på guttebarn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kara_*
Skrevet

Familien til mannen min har trdisjon på å kalle annenvær gutt i familien for Tor og Torbjørn Pappaen til mannen min heter Tor og min man heter Torbjørn, vår sønn (som vi ikke en ganga har fått enda) skal hete Tor.

Gennom de siste tre gen i hans fam så går dette i arv. Synes det er kos med fam tradisjoner, men synes også at det er trist å ikke kunne kalle han noe annet.

Kan ikke gi han noe annet fornavn og ha Tor som mellomnavn heller. Det er lissom ikke godtatt det heller.

Er lit frustrert over gubben også. Han kunne også tenkt seg å kalle barnet noe annet men vil ikke konfrontere foreldrene.

Har jeg rett til å kreve under disse omstendighetene (når manne også vil, men ikke tørr) at gutten vår skal heten noe annet??

Er det lurt å legge seg ut med fam på denne måten, er redd for at jeg kommer til å angre uansett valg.

Fortvilet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du og mannen din bli enige om. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg satt meg ned med han og sagt at n å skal du og jeg finne et navn vi kan bli enige om. Og ikke tatt med foreldrene hans (eller dine) i den diskusjonen. Det er deres barn! (eller, det blir deres barn)

Skrevet

Jeg kjenner en familie med samme tradisjon, der heter de Karl og Hilmar, annenhver. Og min venninne fikk en sønn med sin Karl, og blånektet å kalle ungen Hilmar (forståelig spør du meg) Enden på visa var at hele svigerfamilien frøs henne ut. Ekstremt kanskje, men jeg tror jeg hadde gått for en dobbeltnavnsløsning, Tor Martin eller noe. Men det kommer jo an på hva mannen din syns da.

Skrevet

Det er da ikke svigerforeldrene som skal bestemme navn på deres unger. Om hverken du eller mannen din vil bruke navnene så skjønner jeg ikke hvorfor det er et spørsmål engang.

Gjest Elfrida
Skrevet

Tre generasjoner er ikke veldig lang tradisjon da...dessuten er det da dere som bestemmer hva ungen skal hete. Ja, også må dere jo få en sønn først da.

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg hadde bare gjort som jeg ville. Rett og slett.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Tor og Torbjørn er jo ikke akkurat så spenstige navn, da...

:filer:

Skrevet

Og kunne denne svigerfamilien tenke seg muligheten av DIN familie kanskje har noen tradisjoner?

Du får si at deres tradisjon er å ha et eksotisk guttenavn først!

eks:

- Elton Tor

- Charles Tor

- Bobby Tor

- Liberache Tor......

Kanskje de er for å droppe familietradisjoner etterhvert :fnise:

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville gjort så godt jeg kunne i å følge tradisjonen dersom den var viktig for mannen. Men siden den ikke er det, ville jeg ikke brydd meg.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Dere får sørge for å få bare jenter, på ren trass. :ler:

Jeg støtter det spørsmålet fra en annen om hva hvis også din slekt hadde navnetradisjoner? Hvem skulle da ha førsteretten?

Hvis familien fryser dere ute fordi dere velger et annet navn til gutten deres så sier det mer om dem. Jeg er av den oppfatning at det er foreldrene som har førsterett til å bestemme hva barna skal hete, og hvis de velger å kalle barnet opp etter tradisjonen så får besteforeldrene ta det som en bonus. Jeg har ikke sansen for å kalle opp, døpe, konfirmere ut fra at "sånn har det nå alltid vært gjort her", hver generasjon får ta sine egne valg.

Familie- og tradisjonstvangstrøyer er ut. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er en forferdelig uting at besteforeldre legger seg opp i evt navnevalg på barnebarn.

At de har en tradisjon som de selv har valgt å følge er helt opp til de. Men de kan selvfølgelig ikke bestemme at yngre generasjoner skal følge denne tradisjonen.

Om det viser seg at de ikke takler at dere selv er voksne mennesker som tar egne valg så er det helt opp til de. Men da er det de som eier problemet,-ikke dere.

Skrevet

Ville tatt det problemet når (om) det kom... Er jo ikke sikkert dere får en sønn en gang.

Hadde tradisjonen være veldig lang, kan det hende jeg hadde føyd meg. Men tre generasjoner er jo nesten ikke tradisjon å snakke om da. Mener nå jeg.

Uten at jeg synes hverken Tor eller Torbjørn er fæle navn...

Skrevet

Det er jo greit å følge tradisjonen om man liker navnet men når man ikke gjør det så er det jo bare å finne et dere begge kan enes om. Besteforeldre har da ingenting med dette å gjøre!!! Jeg skjønner det kan bli kinki men dere har nå kanskje (?) god tid på å hinte til din svigerfamilie. Jeg hadde kjøpt en navnebok jeg som jeg hadde passet på å ha liggende fremme neste gang de kommer. Gjerne med en gul lapp foran med 5-10 både gutte og -jentenavn og sagt at dere nyter tiden nå med å tenke på forskjellige navn. Av hensyn til de kan du jo slenge på "familiens" navn som ett forslag av de 10. Det er jo ikke bare dere dette gjelder men også deres barnebarn, tenk at ders barn er sikkert sjeleglade for at mamma og pappa brøt den tradisjonen.

Skrevet

Gurimalla.. Trodde slike navntradisjoner var dødd ut for lenge siden og nå bare var forbeholdt kongefamilien.

Jeg hadde ikke bøyet meg for en slik tradisjon, iallfall ikke så lenge også mannen var enig.

Gjest Golden Girl
Skrevet
Og kunne denne svigerfamilien tenke seg muligheten av DIN familie kanskje har noen tradisjoner?

Du får si at deres tradisjon er å ha et eksotisk guttenavn først!

eks:

- Elton Tor

- Charles Tor

- Bobby Tor

- Liberache Tor......

Kanskje de er for å droppe familietradisjoner etterhvert :fnise:

:legrine:

Skrevet

Svigerfamilien min har en lignende tradisjon, men den er ganske så mye lenger. Vi diskuterte det litt frem og tilbake da vi fant ut at vi får en gutt, og kom frem til at vi likte navnet (jeg var veldig usikker først, men det vokste på meg).

Min første tanke var å ha navnet som mellomnavn. Det er ganske vanlig praksis her (siden det bare er snakk om et navn kan de jo ikke hete det alle sammen). Jeg er veldig for tradisjoner, og synes dere burde tenke dere godt om her. Vil dere ikke ha navnet som første fornavn ville jeg prøvd å få det inn som et mellomnavn.

MEN, man skal ikke følge en tradisjon for enhver pris, og man skal ihvertfall ikke gi barna sine et navn man ikke liker selv og ikke føler seg komfertabel med. Som andre her påpeker så er det ikke akkurat en veldig lang tradisjon, og svigerforeldrene dine bør akspetere at dere velger annerledes. Å navngi barna sine er tross alt et ganske stor og viktig valg.

Skrevet

Man kan gi gutten Tor som første navn, et annet navn som mellomnavn, og kun bruke mellomnavnet i det daglige (kjenner flere som har det slik)

Dere kan finne et annet navn som begynner på T som en sslags kompromiss.

Synes dere burde få velge selv.

Skrevet

Jeg vet iallfall at hvis mine foreldre hadde begynt å blande seg inn i hva mine barn skulle hete, så hadde de fått klar beskjed om at det hadde de ikke noe med. Det er jo fint hvis dere vil følge den forholdsvis korte tradisjonen, men jeg syns det skal være deres valg. Hvis dere ikke liker Tor, så kall ungen noe annet. Og, som flere andre har skrevet, det kan jo hende dere får bare jenter:)

Gjest Helen Parr
Skrevet
Gurimalla.. Trodde slike navntradisjoner var dødd ut for lenge siden og nå bare var forbeholdt kongefamilien.

Med navnene Maud Angelica og Leah Isadora friskt i minnet, tror jeg vi kan slå fast at slike tradisjoner er i faresonen også i Kongefamilien....

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...