Gå til innhold

Vaniljesukker i utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal lage kake i morgen og befinner meg for tiden på ferie i Australia. Mener å huske å ha lest her tidligere at det ikke finnes vaniljesukker i utlandet, stemmer det? Kakeoppskriften min krever et par skjeer med vaniljesukker (det er en sjokoladekake), så jeg lurer på hva jeg da eventuelt kan bruke i stedet.

Håper noen kan hjelpe meg! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Vaniljeessens eller vaniljestang

Skrevet

Melis er kun sukker.. Jeg ville også satset på vaniljestang, men vær forsiktig med mengden! Ellers kan du fort ende opp med vaniljesjokoladekake..

Personlig hadde jeg kanskje kuttet ut alt med vanilje.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjær et snitt i en fersk vaniljestang og legg i et lufttett glass sammen med melis. Etter en liten stund (en uke eller noe) vil du ha vaniljesukker.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for fine svar alle sammen!

Jeg skal lage kaken i morgen, så jeg rekker dessverre ikke å lage eget vaniljesukker.

Vaniljestang, er det å få tak i på dagligvarebutikken (den er stor)? Ligger det blant diverse bakevarer, sukker og liknende?

Og hvor mye bør jeg beregne å ha oppi av vaniljestangen når oppskriften sier tre teskjeer vaniljesukker?

Jeg er litt smågrønn på kakebaking, iallfall når jeg må bruke alternative ingredienser, så jeg setter stor pris på gode råd fra dere! :klemmer:

Skrevet

Tja, nå er ikke vaniljesukker akkurat noe typisk norsk fenomen, så sjekk i blant bakevarene i butikkhylla du. ;) Alternativ erstatter du med litt vaniljeekstrakt eller frø fra en vaniljestang.

Gjest nextlife
Skrevet
Takk for fine svar alle sammen!

Jeg skal lage kaken i morgen, så jeg rekker dessverre ikke å lage eget vaniljesukker.

Vaniljestang, er det å få tak i på dagligvarebutikken (den er stor)? Ligger det blant diverse bakevarer, sukker og liknende?

Og hvor mye bør jeg beregne å ha oppi av vaniljestangen når oppskriften sier tre teskjeer vaniljesukker?

Jeg er litt smågrønn på kakebaking, iallfall når jeg må bruke alternative ingredienser, så jeg setter stor pris på gode råd fra dere! :klemmer:

Vaniljestang finner du enten i hylla med bakervarer eller i krydderhylla. Ei vaniljestang er en myk bark med bittesmå sorte frø inne i. Ca. 10 cm lang.

Det beste er å koke ut vaniljen, så hvis du skal smelte smør til kaka kan du ta ca 1/4 av vaniljestanga, skjær den opp og skrap ut frøene. Frøene har du sammen med smøret du smelter. Alternativt kan du koke frøene i et par ss sukkerlake.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

En liten oppdatering for den som måtte lure: Jeg gikk på butikken istad og fant faktisk vaniljesukker i krydderhylla! Så da var den bekymringen borte, og kaken står nå i ovnen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...