Gå til innhold

Candida

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg vært gjennom én seks-dagers kur med Canesten, to runder med tredagers-kur Pevaryl, Diflucan tre ganger. Jeg har smurt og smurt med krem. Jeg har tatt Olivenbladekstrakt. Jeg har holdt meg så mye unna sukker som jeg overhodet klarer.

Noen forslag? Det har holdt på siden nyttår, og nå blir jeg snart GAL!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Kontakt lege. Antar du har gjort det siden du har fått Diflucan, men har dei sett på deg, tatt prøver? Kanskje Flagyl(reseptbelagt) kan hjelpe om det viser seg at det er bakterielt...

Jeg har vært hos legen, ja. Alle tre gangene jeg har fått ny resept. Ikke tatt noen prøver, bare sett på det og sagt at det er sopp. "Ta Diflucan, la det bero. Ta kontakt hvis du ikke blir bedre." Men det blir bare verre og verre, så fort jeg er ferdig på en kur. Så ufattelig irriterende... Ender opp med et ikke-eksisterende sexliv også. Føler meg alltid skitten og ekkel. Ja,ja.. Får leve med det gjennom påska og ringe legen. Igjen. LEI.

Skrevet

Greit med medikamentene, men hva annet har du gjort?

Jeg var kroniker på dette området i flere år og var hos legen utallige ganger, men det ble helt borte da jeg

- Gikk over til å bruke kun bomullstruser som kunne vaskes på 60 grader

- Droppet all form for såpevask av underlivet

- Unngikk bruk av resirkulert toalettpapir som inneholder masse lim

- Begynte å bruke kun bind og bare når det er strengt nødvendig. Truseinnlegg, tamponger etc. unngås helt. Skifter i stedet truse 2 - 3 ganger om dagen hvis nødvendig

- Sluttet med hormonprevensjon

Hos meg var det faktisk så ille at legen sykmeldte meg og skrev ut sterke smertestillende tabletter fordi underlivet mitt så ut som en "kjøttkake"...

Gjest Gjest
Skrevet
Greit med medikamentene, men hva annet har du gjort?

Jeg var kroniker på dette området i flere år og var hos legen utallige ganger, men det ble helt borte da jeg

- Gikk over til å bruke kun bomullstruser som kunne vaskes på 60 grader

- Droppet all form for såpevask av underlivet

- Unngikk bruk av resirkulert toalettpapir som inneholder masse lim

- Begynte å bruke kun bind og bare når det er strengt nødvendig. Truseinnlegg, tamponger etc. unngås helt. Skifter i stedet truse 2 - 3 ganger om dagen hvis nødvendig

- Sluttet med hormonprevensjon

Hos meg var det faktisk så ille at legen sykmeldte meg og skrev ut sterke smertestillende tabletter fordi underlivet mitt så ut som en "kjøttkake"...

Check på alle punkter, foruten dette med toalettpapiret og truseinnlegg. At det kan være toalettpapiret har jeg aldri tenkt på... Hva gjør du når du kommer til et sted der det er eneste mulighet? Blir du dårlig med en gang av det? Eller har du med eget?

Og truseinnlegg... Går så ofte jeg orker uten, men føler det fryktelig ubehagelig. Jeg får skaffe meg flere truser, så jeg kan bytte oftere... Og det blir nok sikkert oftere enn 2-3 ganger om dagen.

Prøver å bruke mooncup/divacup ved blødning, men det har vært vanskelig fordi, som du sier, man blir jo helt kjøttkake.

Det var pga hormonprevensjon dette kom. Begynte på p-ringen og etter maks tre dager var soppen på plass. Jeg skjønte det ikke med en gang, for det sto på pakningsvedlegget at en bivirkning kunne være forbigående sårhet i skjeden. Etter drøye to uker tok jeg den ut, og satte aldri inn en ny.

Skrevet
Check på alle punkter, foruten dette med toalettpapiret og truseinnlegg. At det kan være toalettpapiret har jeg aldri tenkt på... Hva gjør du når du kommer til et sted der det er eneste mulighet? Blir du dårlig med en gang av det? Eller har du med eget?

Jeg merker det etter et par ganger på toalettet med dårlig papir, så jeg har alltid med meg en pakke myke ansiktsservietter i vesken til det bruket og på reiser har jeg med meg et par ruller slik at jeg har til jeg finner et sted det er å få kjøpt. Worst case fortsetter jeg å kjøpe ansiktsservietter selv om de som regel er ganske mye dyrere enn toalettpapir siden jeg oppfatter dette som et viktig punkt på listen. Jeg bruker mye heller en god del penger på papir fremfor å føle det som om jeg konstant går med en glødende jernstang kjørt opp i vagina!

Og truseinnlegg... Går så ofte jeg orker uten, men føler det fryktelig ubehagelig. Jeg får skaffe meg flere truser, så jeg kan bytte oftere... Og det blir nok sikkert oftere enn 2-3 ganger om dagen.

Da jeg slet som verst tror jeg at jeg hadde over 50 par truser og jeg skiftet hver gang jeg hadde vært på toalettet. Det er mye bedre nå, men da tror jeg at jeg kjørte en kokvask med bare truser minst en gang i uken.

Prøver å bruke mooncup/divacup ved blødning, men det har vært vanskelig fordi, som du sier, man blir jo helt kjøttkake.

Jeg har ikke noe som helst vitenskapelig belegg for å hevde det, men jeg tror at det er et viktig poeng å hindre bakteriene i å formere seg inne i skjeden. Bind er ikke det mest delikate i verden, men bakteriene får i hvert fall ikke lov til å "herje" innvendig og det er selvfølgelig viktig å skifte ofte. Er man ekstremt plaget tror jeg også at det kan være en god idè å kjøpe vaskbare bommullsbind.

Det jeg glemte å nevne i forrige innlegg er forresten at jeg helt har sluttet å barbere selv om det er veldig "i tiden". Jeg klipper og friserer riktignok veldig kort, men da jeg fjernet alt opplevde jeg at angrepene startet igjen.

Jeg har forresten fremdeles alltid en kur liggende slik at jeg kan sette inn "mottiltak" med en gang jeg merker det minste snev av symptomer.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg merker det etter et par ganger på toalettet med dårlig papir, så jeg har alltid med meg en pakke myke ansiktsservietter i vesken til det bruket og på reiser har jeg med meg et par ruller slik at jeg har til jeg finner et sted det er å få kjøpt. Worst case fortsetter jeg å kjøpe ansiktsservietter selv om de som regel er ganske mye dyrere enn toalettpapir siden jeg oppfatter dette som et viktig punkt på listen. Jeg bruker mye heller en god del penger på papir fremfor å føle det som om jeg konstant går med en glødende jernstang kjørt opp i vagina!

Jeg kommer nok til å kjøpe dyrere toalettpapir, ja. Men ansiktsservietter, det tetter jo rør..?

Da jeg slet som verst tror jeg at jeg hadde over 50 par truser og jeg skiftet hver gang jeg hadde vært på toalettet. Det er mye bedre nå, men da tror jeg at jeg kjørte en kokvask med bare truser minst en gang i uken.

Jeg får definitivt anskaffe flere truser... Har du noen tips for hvor de har ok truser i ren bomull? Min erfaring er at de aller fleste har minst 5% elastan eller annet for å gi stretch.

Jeg har ikke noe som helst vitenskapelig belegg for å hevde det, men jeg tror at det er et viktig poeng å hindre bakteriene i å formere seg inne i skjeden. Bind er ikke det mest delikate i verden, men bakteriene får i hvert fall ikke lov til å "herje" innvendig og det er selvfølgelig viktig å skifte ofte. Er man ekstremt plaget tror jeg også at det kan være en god idè å kjøpe vaskbare bommullsbind.

Produsenter og noen brukere av divacup/mooncup/whatever, hevder at å bruke denne fremfor bind/tamponger, reduserer faren for sopp. Jeg føler at bind, på samme måte som truseinnlegg(om enn truseinnlegg i vesentlig mindre grad), holder det altfor varmt og klamt der nede, og at det i seg selv gir større grobunn for bakterier og sopp.

Det jeg glemte å nevne i forrige innlegg er forresten at jeg helt har sluttet å barbere selv om det er veldig "i tiden". Jeg klipper og friserer riktignok veldig kort, men da jeg fjernet alt opplevde jeg at angrepene startet igjen.

Jeg har slutta en stund nå, mens det har stått på som verst. Men jeg vet ikke om jeg fikser å ikke gjøre det på sikt... Jeg får se an hvordan det går, tror jeg. På alle måter - om jeg fikser å la høvelen få hvile seg, evt om jeg blir verre av å barbere.

Jeg har forresten fremdeles alltid en kur liggende slik at jeg kan sette inn "mottiltak" med en gang jeg merker det minste snev av symptomer.

Det er et slit å alltid måtte være så ekstremt på vakt.. Jeg hadde ekstreme problemer med sopp fra jeg var 18 til jeg var et par-tre og tjue. På den tida gikk jeg på Diane, og problemene roet seg da jeg slutta, og ga seg helt et par år etter at jeg slutta. Dessverre har jeg ikke skjønt sammenhengen før jeg nå begynte på østrogen-prevensjon igjen. Utrolig at ikke legen min den gang fortalte meg om det! Jeg var jo ut og inn av kontoret der haugevis av ganger. Håper bare jeg slipper å gå i to år denne gangen også, før det blir bra.

Har du prøvd Bioclin Acti Gel som forebyggende behandling, forresten? Den virker faktisk ganske bra, men jeg har bare fått brukt den innimellom, når jeg tror at jeg er på bedringens vei... (jeg tror i alle fall ikke det er Bioclin som gjør meg verre igjen... )

Skrevet

Bare en kommentar: Jeg hadde evige problemer med soppinfeksjoner og ørten Canestenkurer i mange år mens jeg brukte vanlige p-piller. Pga lystproblemer prøvde jeg etterhvert minipillen Cerazette - og soppen forsvant! Er derfor overbevist om at østrogenet er synderen i mitt tilfelle. Etter at jeg begynte med Cerazette for et års tid siden har jeg - bank i bordet - ikke hatt sopp i det hele tatt!

Har ellers lest at det er lurt å kjøre undertøyet gjennom et ekstra skylleprogram etter vask for å få vekk alle ulumskhetene... Kanskje verdt å prøve...?

Skrevet
Jeg kommer nok til å kjøpe dyrere toalettpapir, ja. Men ansiktsservietter, det tetter jo rør..?

Stapper man toalettet fullt av ansiktsservietter, så tetter det seg, men jeg bruker dem kun en sjelden gang i nødsfall og når jeg gjør det trekker jeg ned flere ganger. Har aldri opplevd noen problemer med det

Jeg får definitivt anskaffe flere truser... Har du noen tips for hvor de har ok truser i ren bomull? Min erfaring er at de aller fleste har minst 5% elastan eller annet for å gi stretch.

Truser uten stretch er det nok vanskelig å få tak i med mindre du velger truser av "shortstypen". Dog er det viktigste at trusene er luftige og kan vaskes må minst 60 grader. Det tåler riktignok strechen dårlig, men da er det egentlig bare å kjøpe nye. Jeg pleier forresten å kjøpe truser på KappAhl.

Produsenter og noen brukere av divacup/mooncup/whatever, hevder at å bruke denne fremfor bind/tamponger, reduserer faren for sopp. Jeg føler at bind, på samme måte som truseinnlegg(om enn truseinnlegg i vesentlig mindre grad), holder det altfor varmt og klamt der nede, og at det i seg selv gir større grobunn for bakterier og sopp..

Jeg synes jeg blir verre av alt som skal puttes "oppi der", men det blir sikkert også en smakssak. Da det sto på som verst brukte jeg de tykke, og ganske luftige, Saba selv-sit bindene man gjerne får utlevert på sykehus. Ikke sexy i det hele tatt, men må man så må man.

Jeg har slutta en stund nå, mens det har stått på som verst. Men jeg vet ikke om jeg fikser å ikke gjøre det på sikt... Jeg får se an hvordan det går, tror jeg. På alle måter - om jeg fikser å la høvelen få hvile seg, evt om jeg blir verre av å barbere.

Jeg får i hvert fall en soppinfeksjon bare jeg nærmer meg med en barberhøvel, så det er ganske lenge siden jeg ga opp de forsøkene :ler: . Det som imidlertid går bedre er å bruke en ladyshaver og la det være igjen bittelitt. Philips har bl.a. en med smalt skjærehode som er spesielt beregnet på dette. Igjen en høyst privat teori, men jeg tror barberhøvelen etterlater seg småskader i huden og irriterer den slik at balansen på en eller annen måte forstyrres.

Det er et slit å alltid måtte være så ekstremt på vakt.. Jeg hadde ekstreme problemer med sopp fra jeg var 18 til jeg var et par-tre og tjue. På den tida gikk jeg på Diane, og problemene roet seg da jeg slutta, og ga seg helt et par år etter at jeg slutta. Dessverre har jeg ikke skjønt sammenhengen før jeg nå begynte på østrogen-prevensjon igjen. Utrolig at ikke legen min den gang fortalte meg om det! Jeg var jo ut og inn av kontoret der haugevis av ganger. Håper bare jeg slipper å gå i to år denne gangen også, før det blir bra.

Jepp, det er utrolig slitsomt!

Har du prøvd Bioclin Acti Gel som forebyggende behandling, forresten? Den virker faktisk ganske bra, men jeg har bare fått brukt den innimellom, når jeg tror at jeg er på bedringens vei... (jeg tror i alle fall ikke det er Bioclin som gjør meg verre igjen... )

Nei, det har jeg ikke prøvd, men jeg har prøvd en del annet i samme gate uten at jeg syntes jeg gjorde meg hverken verre eller bedre. Problemet har nå dessuten vært helt borte i flere år.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Nå har jeg vært gjennom én seks-dagers kur med Canesten, to runder med tredagers-kur Pevaryl, Diflucan tre ganger. Jeg har smurt og smurt med krem. Jeg har tatt Olivenbladekstrakt. Jeg har holdt meg så mye unna sukker som jeg overhodet klarer.

Jeg anbefaler deg å se på denne siden http://www.alternativdoktoren.no/behandlin...%20candida.html

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg anbefaler deg å se på denne siden http://www.alternativdoktoren.no/behandlin...%20candida.html

Her var det mye interessant, som jeg også har lest og hørt om før. Men jeg er totalt uinteressert i å benytte meg av "direkte kunnskap fra en

Guddommelig databank".

Jeg har merket at jeg også har en skikkelig infeksjon i tarmen (avføring er "svøpt" med noe som ligner florlett silke), jeg mistenker at jeg har det i munnen (yuk!!), og helt sikkert overalt ellers i kroppen også, da jeg har maaaange av symptomene beskrevet (som totalt sett kan minne om alt fra fibromyalgi, ME, kronisk tretthetssyndrom osv). Jeg har prøvd diett, men når man står alene, er det beinhardt. Og har man ikke økonomien til å betale til seg den hjelp og støtte man trenger, føles det som en uvoerkommelighet. Sunt kosthold er også ufattelig dyrt. Og det sunneste av det sunne - økologisk mat - er ikke "bare noen kroner dyrere", det er fra 30 - 50% dyrere på mange ting (en agurk til 30 kroner??? hva f***!).

...ikke så inspirert og motivert om dagen, nei.

Skrevet

Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg hadde gått til en homeopat. Du har vel uansett ikke mye å tape på det..?

Gjest Gjest
Skrevet
Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg hadde gått til en homeopat. Du har vel uansett ikke mye å tape på det..?

Joda, det er absolutt et godt tips. Har hatt nyttig, om enn ikke varig, nytte av det før. Det er bare det at det koster så fantastisk mye penger. Penger jeg rett og slett ikke har. Jeg har ikke så mye å kutte ned på så jeg kan ta meg råd til det heller. Studielånet holder ikke til denslags og studenthelsetjenesten dekker ikke akkurat dem typen behandling. Har knapt nok energi så det holder til å komme meg gjennom studiene, men skal prøve å få meg en jobb jeg fikser ved siden av. Så kanskje det går rundt. Etterhvert.

Vet jeg høres uendelig pessimist ut akkurat nå, og det er nok fordi jeg egentlig ser veldig pessimistisk på ting akkurat nå...

Men takk for alle råd, folkens. 'preciate it :)

Gjest Diddeline
Skrevet

Kutt ut tøymyknings middel på trusene, dèt gjorde susen for min del...

Lykke til vidre! :)

Gjest Tnita
Skrevet

Her var det masse gode tips! *abonnere* hadde tidligere litt slik som Leo (ikke så sterkt, men det kom tilbake) så jeg slutta å bruke tamponger, og skifta til "finere" toalettpapir. Det var alt som trengtes for å bli bra igjen! Håper du finner løsning på problemet!

• 7 måneder senere...
Skrevet

Lurer på hvordan det har gått med trådstarter. Diett hadde nok vært det eneste som hadde fungert her. Spesielt med ME/fibromyalgi-symptomer...

Skrevet
Har du prøvd å endre kostholdet ditt?

http://www.candidaallergy.com/

Kostholdsendring er veldig lurt.Har ikke hatt en plage hverken her eller der etter å ha kuttet melk,gluten,sukker og gjær.Datteren min på 14 ble til og med kvitt de voldsomme menssmertene sine :)

Gjest Fysiologi
Skrevet
Kostholdsendring er veldig lurt.Har ikke hatt en plage hverken her eller der etter å ha kuttet melk,gluten,sukker og gjær.Datteren min på 14 ble til og med kvitt de voldsomme menssmertene sine :)

Jeg må gjenta det jeg har sagt i en annen tråd:

Cacdida og sopp-problemer bunner i at kroppens nivåer er i ulag. Man bør få en som kan dette til å sette opp en total candida-kur for hele kroppen. Dette er ikke noe som leger kan, man må antakelig til en klassisk homeopat e.l.

Uten at man regulerer hele kroppen, vil underlivssoppen komme tilbake hele tiden.

Gjest Gjest_elektra_*
Skrevet

jeg var veldig plaget med sopp et års tid, det kom tilbake hele tida. Det som hjalp meg var:

slutte med p-piller, slutte med såpe i underlivet(hjelper ikke om det er underlivssåpe), slutte med truseinnlegg, det eneste jeg bruker er natracare bind/truseinnlegg, kun ved mensen. natracare er mye mer hudvennlig enn libresse,always etc. og mye mykere. kuttet også ut parfymert vaskemiddel/skyllemiddel, bruker blenda uten parfyme.

ser noen andre nevner at resirkulert toalettpapir skaper plager, jeg tror ikke jeg har merket noe til det, jeg merker heller at hvis papiret er av den veldig myke typen, så loer det og blir sittende rester av det i underlivet, og da begynner det å klø. det beste for min del er miljømerket/svanemerket toalettpapir. da vet jeg at det ikke er klorbleket etc, det tror jeg kan skape ubalanse.men er jo ikke bra om papiret er for hardt heller, iallfall ikke mens soppen herjer.

jeg bruker også for det meste bomullstruser, men det gjør ikke noe om det er elastan i dem, det som skader er polyester og lignende syntetiske greier, som gjør at underlivet ikke puster. jeg bruker heller ikke stringtruser, slike truser har lett for å dra med seg bakterier fra anus til skjeden.

i perioden jeg var plaget, brukte jeg en god del ecovag melkesyrevagitorier.brukte det et par dager før jeg ventet mensen, og et par dager etterpå, fordi når man har mensen har man lettere for å få sopp. og hvis jeg merket den minste antydning til kløe, brukte jeg ecovag noen dager. jeg smurte meg også med olje nedentil, for å lindre sårhet og tørrhet. olivenolje,mandelolje, rapsolje. og jeg vasket meg mindre. overdreven vasking tar bort gode bakterier. ikke vask mer enn en gang om dagen, bare med vann. hvis jeg merket antydning til kløe, kunne jeg gå 3-4 dager uten å vaske. jada, mange syns sikkert det høres kjempeekkelt ut, men det hjelper ikke å vaske bort sopp, det gjør bare saken verre.

det høres ut som du har et problem med candida i hele kroppen, siden du nevner at du har noe greier i munnen også. prøv å spis probiotika. noen andre her linket til alternativdoktoren, og jeg vil bare si at jeg har fått god hjelp av ham. ikke for candida, men for en annen infeksjon. han er seriøs.

jeg tør iallfall ikke å bruke canesten eller pevaryl. brukte canesten et par ganger, og det ga meg smerter og svie i underlivet, spesielt ved samleie, og dette var etter canesten-kuren. og etter å ha lest en tråd her på kvinneguiden om kvinner som har vestibulitt og tror sopp-piller kan ha skylden...så tør jeg iallfall ikke bruke det. og pevaryl ga meg nedsatt følsomhet i underlivet. skummelt, sier nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...