Gå til innhold

Bare 20 millioner jøder

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leste nettopp at det bare er rundt 20 mullioner jøder i hele verden. Var flere som sa det på et forum.

Men er det sant? For jeg lærte på skolen at jødedommen er den største religionen i verden og har også lest det på internett. Hvordan kan jødedommen være verdens største religgion med bare 20 millioner jøder når islam har 1 milliard?

Videoannonse
Annonse
Gjest GossipGirl
Skrevet (endret)
Jeg leste nettopp at det bare er rundt 20 mullioner jøder i hele verden. Var flere som sa det på et forum.

Men er det sant? For jeg lærte på skolen at jødedommen er den største religionen i verden og har også lest det på internett. Hvordan kan jødedommen være verdens største religgion med bare 20 millioner jøder når islam har 1 milliard?

Fordi Jødedommen ikke er verdens største religion.

Edit: Stor J i Jødedom.

Endret av GossipGirl
Skrevet

Jepp. Kristendommen er verdens største religion.

Gjest Gasse
Skrevet

Grunnen til at det er relativt få jøder er at jødedommen ikke er en misjonerende religion.

Skrevet

Ja, jeg tror det antallet stemmer.

Kristendommen er vel (enn så lenge) den største religionen, men islam er hakk i hel. Om du lærte at jødedommen er størst, så vil jeg påstå at du var utsatt for vranglære.

Gjest Sorte Orm
Skrevet (endret)

Den er en av de største religionene i verden. De er den 8 største religionen i verden. Men det er 14 millioner jøder ikke 20

topp 10 religioner

Christianity 1.9 billion

Islam 1.1 billion

Hinduism 781 million (noen steder sier så mye som 900 millioner

og opp til 1 milliard)

Buddhism 324 million ( noen steder sier 500 millioner sån ca )

Sikhism 19 million

Judaism 14-17 million

Bahá'í Faith 6.1 million

Confucianism 5.3 million

Jainism 4.9 million

Shinto 2.8 million

Endret av Sorte Orm
Skrevet
Men jeg trodde Jødene var 14 millioner

Rundt 17 eller litt mer, tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Husker på skolen så var det omtrent kun Kristendommen, Jødedommen og Islam vi snakket om og lærerene (ja, flere) sa at det var de 3 største religionene verden. Jødedommen var størt husker jeg lærte.

Skjønner ikke at det går an å bli så feillært og det er ikke lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen heller.

Men da er det oppklart da. Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...