BeautyQueen Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Jeg elsker den kalkun & ost pakken fra Solvinge. der står at det er 13 g med protein , 15 g karbohydrat og 9 g fett .. er dette bra ? når jeg nå holder på å stramme opp til stommeren? Steker de med extra virgin kaldpresset olivenolje fra eldorado.
murray Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Hvor mange kalorier? Hvis du driver og strammer opp til sommeren ville jeg stekt i ovn i stedet for olje (veldig mye kalorier i olje). Og ikke minst: Hvilket tilbehør bruker du? Mye kalorier i saus feks.
Leo Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 9 gram fett pr. 100 gram matvare er faktisk ganske mye. 1 gram fett inneholder ca. dobbelt så mye kalorier som 1 gram karbohydrater. Det betyr at nærmere 20% av energien i dette produktet stammer fra fett. Det er ikke oppsiktsvekkende mye og noe fett bør du ha i kostholdet ditt, men dette er ikke spesielt magert. Forresten bør man aldri bruke kaldpresset olivenolje til steking. Det er rett og slett bortkastet og gir heller ikke spesielt god smak siden denne oljen kan avgi en slags "metallsmak" når den varmes opp. Bruk teflonopanne eller stek i ovn, så får du både bedre smak og sparer fett.
eriksen Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Én slik schnitzel har 196 kcal ser jeg, så det bør være nok med 1 stk hvis du skal spise det til middag (hvis du slanker deg). Er generelt ikke begeistret til schnitzel og panerte produkter, men det finnes alltid noen valg som er bedre enn andre. Vanlig svineschnitzel har jo ca 15 % fett, mens denne har 9 %. Men kaloriinnholdet er ikke så mye mindre. Det hadde blitt sunnere hvis du hadde tatt en naturell kalkun/kyllingfilet, snittet den i to og hatt en skive ost i mellom, og stekt den i form/panne. Når du steker rent kjøtt, suges det faktisk opp bare ca 1-2 % av stekefettet, mens når du steker panert kjøtt suges det opp mye mer av oljen. Men om en matrett er sunn handler jo ikke bare om summen av næringsstoffene, men retten i sin helhet. Hva du spiser som tilbehør kan være av like stor/større betydning.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Jeg spiser også disse, billige og supergode! Har stort sett bare broccoli og gulerøtter til, noen ganger litt fullkornspasta. også har jeg ewent litt thai sweet and chilli saus på. Føler ikke at det er det værste jeg kunne spise til middag, sikkert ikke det sunneste heller. Men når man er fattig og kresen og ikke kan lage mat så..
BeautyQueen Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2008 Jeg skal prøve det der med kylling eller kalkun med ost i mellom ! Men hva skal jeg ha ned i pannen når jeg steker ? Jeg bruker fullkornris attmed .. og grønnsaker.
Leo Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Men hva skal jeg ha ned i pannen når jeg steker Bruk en olje beregnet på steking og som tåler høye temperaturer. Det finnes mange typer å velge i og den sunneste er vel rapsolje. Les på flaskene før du kjøper! Forresten bør du kjøpe en teflonpanne. Da trenger du knapt bruke noe i pannen i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Jeg liker oljene fra Vita Hjertego (grønn flaske) Ofte den som er en blanding av tre oljer, mener det er mais, solsikke og oliven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå