Gå til innhold

Jeg kan jo ikke bake kake!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

At det går an! Skal ha dåp, og tester ut et par kaker i helga, ENKLE kaker!

Prøvde meg først på en bountykake. Gikk forsåvidt bra, men syns den var for søt/mektig.

Bestemte meg for å lage en vanlig langpannekake (som jeg har fått fint til før), men å lage den i rund springform for at den skulle bli litt mer selskapelig. Oppskrifta sier stek i 20-30min men siden den var i springform og dermed dobbelt så tykk som vanlig stekte jeg den i 45 min. Tok den ut og avkjølte den, tok den ut av forma og den var RÅ. Så jeg putta den rett og slett tilbake i ovnen. Går det an det da? Dumt å bruke langpanneoppskrift på rund kake? Greit å steike kake så lenge eller blir den tørr? Skal jeg droppe denne kaka til dåpen eller hva gjør jeg??

Jeg er jo helt håpløs, en smule stressa for dåpen nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
At det går an! Skal ha dåp, og tester ut et par kaker i helga, ENKLE kaker!

Prøvde meg først på en bountykake. Gikk forsåvidt bra, men syns den var for søt/mektig.

Men det er jo ikke din feil, det er jo oppskriftens feil! :) Og det er jo slett ikke umulig at noen av gjestene liker søte kaker...

Bestemte meg for å lage en vanlig langpannekake (som jeg har fått fint til før), men å lage den i rund springform for at den skulle bli litt mer selskapelig. Oppskrifta sier stek i 20-30min men siden den var i springform og dermed dobbelt så tykk som vanlig stekte jeg den i 45 min. Tok den ut og avkjølte den, tok den ut av forma og den var RÅ. Så jeg putta den rett og slett tilbake i ovnen. Går det an det da? Dumt å bruke langpanneoppskrift på rund kake? Greit å steike kake så lenge eller blir den tørr? Skal jeg droppe denne kaka til dåpen eller hva gjør jeg??

Jeg er jo helt håpløs, en smule stressa for dåpen nå.

Det hadde kanskje vært lurere å lage halv porsjon med røre om du vil steke i springform, så går det nok bra. Min erfaring er at det ikke går så bra å steke kake litt lenger etter den er blitt kald. Har selv gjort det samme, endte med å bruke et glass til å kvitte meg med midten, så ble det en kake med hull i midten istedenfor.

Du er nok ikke håpløs, bare litt uheldig!

Skrevet

Bruk en strikkepinne/stekepinne el. til å stikke midt i kaken når den skal være ferdig, henger det deig igjen på den så er den ikke ferdig enda, og fortsett til den er uten kakedeig..

Skrevet

Lag en ostekake! Kjempelett, og trenger ikke å stekes ;)

Min andre favorittkake er nøttebunn med smørkrem

Gjest *Mim*
Skrevet

Kjøp ferdig sukkerbød og lag bløtkake. Det finnes også mange gode frosne kaker og kakemikser. Er det ingen som vil hjelpe deg å bake, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...