Gjest Treningsglad Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Hei ! Jeg er mye i aktivitet og skal ha i meg ca 3000 kcal om dagen, vil helst spise normal mat (ikke bruke karbo-shaker etc). Noen som har ideer til mat som gjør at jeg får til dette på en god måte ? Gjerne hvordan jeg kan få i meg sunt fett. Skjønner at jeg må spise mye karbohydrater for å få til 3000 kcal, men er ikke glad i ris og pasta. Potet går til nøds. Blir mest grovbrød/rugbrød til frokost, lunch og kvelds, men er litt lei av det. Føler at jeg spiser så ensidig. Middag blir stort sett grønnsaker og kjøtt, kanskje brød eller tortilla til. Hva sunt kan jeg bytte ut brødet med? Viktig for meg å spise sunt, men sliter med å få i meg nok kalorier... Alle ideer mottas med takk
Darksun Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 http://www.iform.no/pub/art.php?id=304 Mye kjøtt er vel ikke så fryktlig dumt. Prøv med soyasaus om det er ris-smaken du ikke liker
Kptpower Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Hei ! Jeg er mye i aktivitet og skal ha i meg ca 3000 kcal om dagen, vil helst spise normal mat (ikke bruke karbo-shaker etc). Noen som har ideer til mat som gjør at jeg får til dette på en god måte ? Gjerne hvordan jeg kan få i meg sunt fett. Skjønner at jeg må spise mye karbohydrater for å få til 3000 kcal, men er ikke glad i ris og pasta. Potet går til nøds. Blir mest grovbrød/rugbrød til frokost, lunch og kvelds, men er litt lei av det. Føler at jeg spiser så ensidig. Middag blir stort sett grønnsaker og kjøtt, kanskje brød eller tortilla til. Hva sunt kan jeg bytte ut brødet med? Viktig for meg å spise sunt, men sliter med å få i meg nok kalorier... Alle ideer mottas med takk Sunt fett er mest mulig flerumettet og minst mulig mettet. Se på pakninger. Hvis ikke er jo nøtter det hotteste tipset, og vegitabilske oljer og fisk
Gjest Bolledeig Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 juice, smoothier, frukt med høyt kaloriinnhold (som f.eks. bananer) er flott for å få opp karbs. Frokostblandinger med lite sukker (ikke la deg lure av lite fett, så og si ingen frokostblandinger har mye fett) er også en god måte å få opp kcal antall. Du trenger en del karbs, du kommer deg ikke opp i 3000 på protein og fett alene. Nøtter, oljer, makrell i tomat, laks, avocado etc er fine fettkilder.
Mann 42 Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 juice, smoothier, frukt med høyt kaloriinnhold (som f.eks. bananer) er flott for å få opp karbs. Frokostblandinger med lite sukker (ikke la deg lure av lite fett, så og si ingen frokostblandinger har mye fett) er også en god måte å få opp kcal antall. Du trenger en del karbs, du kommer deg ikke opp i 3000 på protein og fett alene. Nøtter, oljer, makrell i tomat, laks, avocado etc er fine fettkilder. DEtte skjønner jeg ikke helt: Det er jo mye mer kalorier i fett enn i karbohydrater per vektenhet, og proteiner og karbohydrater er omtrent likeverdige mht kaloriinnhold. Jeg pleier å ete mye kjøtt eller fisk sammen med grønnsaker, enten kokt eller rå, alt ettersom. Nøtter fortrekker jeg å ikke ha i huset, for jeg har en tendens til å knaske dersom jeg har noe snadder, og sist jeg la om kostholdet til mye nøtter, la jeg kraftig på meg av macadam, cashew og mandler i lange baner.
Gjest Bolledeig Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Det handler enkelt og greit om det å kunne få i seg nok kalorier. Det er vanligvis enklere å spise 1000 kalorier fra en karbohydratkilde enn fra en proteinkilde, fordi protein metter mye mer enn karbohydrater. Det er jo også derfor ofte høy protein lav karb diettene funker så godt som de gjør, fordi man rett og slett ikke orker å spise så mye proteiner og fett at man klarer å havne i kalorioverskudd. Så det har ikke noe med kaloriene å gjøre, men metthetsgraden I tillegg, hvis man trener veldig mye, bør man faktisk spise en del mer karbohydrater enn oss vanlige dødelige hobbymosjonister. Hvis man ser på ekstremtilfellet; det er en grunn til at Thor Hushovd drikker søte energidrikker i Tour De France og ikke proteinshaker.
Mann 42 Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Det handler enkelt og greit om det å kunne få i seg nok kalorier. Det er vanligvis enklere å spise 1000 kalorier fra en karbohydratkilde enn fra en proteinkilde, fordi protein metter mye mer enn karbohydrater. Det er jo også derfor ofte høy protein lav karb diettene funker så godt som de gjør, fordi man rett og slett ikke orker å spise så mye proteiner og fett at man klarer å havne i kalorioverskudd. Så det har ikke noe med kaloriene å gjøre, men metthetsgraden I tillegg, hvis man trener veldig mye, bør man faktisk spise en del mer karbohydrater enn oss vanlige dødelige hobbymosjonister. Hvis man ser på ekstremtilfellet; det er en grunn til at Thor Hushovd drikker søte energidrikker i Tour De France og ikke proteinshaker. Nå er vel ikke Tour de France bare en ekstra lang treningsøkt, heller....
Gjest Bolledeig Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Det var bare for å illustrere poenget mitt. For å få et høyt kaloriantall kan det ofte være mer hensiktsmessig med en del karbs, fordi de tar mindre "plass i magen", og fordi de omdannes raskere til energi. Og for de fleste vil det være ganske hardt å klare å komme opp i 3000 kalorier bare med fett og protein.
Supraspinatus Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 Dessuten er det ikke bra å spise for mye proteiner heller. Karbohydrater kan man spise mye mer av da dette mye lettere kan omdannes til både glukose og fett, enn feks proteiner. Syklistene i tdf spiser proteinbarer på lange strekk også.. De går til og med på do også, men de må faktisk sørge for å holde seg borte fra kameraene når de gjør dette, ellers vanker det mulkt.
Gjest Peachbud Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 Spis avokado på brødskiva og i salat. Peanøttsmør er også fint som pålegg (Lite sukker også er det umettet fett i det. Kalloririkt). Spis laks til middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå