Midus Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Hei, jeg leser for tiden De besatte av Dostojevski, men kjenner ingen andre som har den samme fascinasjonen for russisk litteratur. Noen her som har noe å anbefale? Det eneste annet jeg har lest er egentlig St. Petersburg-noveller av Gogol (tror jeg det var), som jeg likte veldig godt. Anbefalinger mottas med takk
Anglofil Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Ja, er ganske glad i russisk litteratur. Vil på det sterkeste anbefale Krig og fred av Lev Tolstoj, samt Anna Karenina av samme forfatter. Nydelig romaner. Og i tillegg så har man jo også Doktor Zhivago, som filmen med samme navn er basert på. Boken er forøvrig skrevet Boris Leonidovitsj Pasternak. En spennende og det jeg vil kalle viktig beretning om Sovjetunionen. Mvh Yvonne
Gjest Sorte Orm Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Russisk litteratur er min favoritt litteratur. Jeg vil annbefalle egentlig alle bøkene til Dostojevskij og Kosakkene av Tolstoy og døde sjeler av Gogol
Gjest Gasse Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Litt avhengig av hvor gammel du er vil jeg anbefale Turgenjevs Fedre og sønner (om du er ung eller har dårlig tid) eller Dostovjevskijs Brødrene Karamasov om du har fått litt livserfaring og tar deg tid med boken. Jeg leste sistnevnte da jeg var 18 og skjønte egentlig ikke så mye, men leste den om igjen drøyt ti år senere og fikk med meg mye mer. Tiltreder for øvrig Yvonnes anbefalinger.
Gjest Sisu Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Vil på det sterkeste anbefale Krig og fred av Lev Tolstoj, samt Anna Karenina av samme forfatter. Nydelig romaner. Å, Anna Karenina har jeg alltid hatt lyst til å lese! Er den tung å komme seg gjennom???
Anglofil Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Jeg synes ikke det, men noen kan kanskje synes det. Jeg synes romanen er veldig fin og likte den godt - og derfor var den heller ikke noe tung å komme igjennom. Mvh Yvonne
Kattugla Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Mikhail Bulgakov bør enhver "russofil" lese Mesteren og Margarita og Et hundehjerte er fantastiske begge to. Ellers er jeg enig i det som er blitt anbefalt allerede, leste mye Dostojevski og Tolstoy når jeg var yngre og det er ordentlig litteratur det Av nyere russisk litteratur kan jeg anbefale Andrey Kurkov og Boris Akunin, men det er da i krimsjangeren og ikke skjønnlitteratur.
Kosemose Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Å, Anna Karenina har jeg alltid hatt lyst til å lese! Er den tung å komme seg gjennom??? Anna Karenina er en av mine absolutte yndlingsromaner, og nei - jeg syns ikke den er spesielt tung å lese. Bare utrolig god!
Gjest Bond Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Jeg er litt sporiadisk fan Dvs, jeg har lest en del og likt mye av det, men ikke så mye i det siste - mesteparten fordi utvalg av russisk litteratur i Fretex er ikke SÅ god Dostojevski - har lest 'Forbrytelse og Straff', 'Idioten', 'Notatene fra Underjorden' (riktig oversettelse?), har lyst å lese 'Brødrene Karamazov' (de har vært ganske dyre på Fretex så håper å finne en billigere kopi en gang ) Goncharov - 'Oblomov' - den likte jeg skikkelig! Vet ikke om den er tilgjengelig på norsk faktisk Tolstoy - Krig og Fred og Anna Karenina - begge veldig sterke romaner, synes jeg og som jeg ser mange andre har sagt her. Chekhov - har lest både 'Tre Søstre' og 'Kirsebårhage (oversettelse?)' og sett Tre Søstre i teater også. I tillegg hadde jeg en samling av korte historier av ham, husker ikke hva det het, men det var ikke på norsk heller, mange gode historier har han. Turgenejev - 'Fedre og Sønner' - sett som en av de store? Bulgakov - 'Hundehjerte' og 'Mester og Margarita' har jo blitt nevt også - i tillegg kunne jeg anbefale The Fatal Eggs (har ingen anelse hva det skulle være på norsk) Litt nyere: Nabokov - Lolita - vet ikke hvor mange faktisk har lest boken også (filmen er kanskje mer kjent eller?) - jeg likte den. Første gang jeg leste den, da syntes jeg ikke så mye om det, men jeg var myyyye yngre da (var en av de bøkene som var litt gjemt vekk av foreldre, men som var SÅ spennende å lese) Asimov - helt annerledes, men for meg er han definerende for sci-fi. Ingen kan komme i nærheten! Foundation-seriene og Jeg, robot og så videre. Geni! (men han er kanskje da litt amerikansk også allerede, selv om han egentlig er russisk`?) De jeg ikke har lest noe av, men kunne godt tenke meg er Gorky, Gogol og Solzhenitsyn. Sikkert har lest noe mer også eller glemt noe viktig, men sånn er det alltid med bøker, prøvde å kikke litt i bokhyllen nå for å huske, men foreldre hadde jo en betraktelig større bokhylle, jeg bare bygger min nå Jeg vet ikke så mye om moderne russisk litteratur, så hvis noen har noen anbefalinger? Endret 17. mars 2008 av mrs_bond
Midus Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. mars 2008 Tusen takk for alle tipsene! Etter å ha lest svarene kom jeg naturligvis på at jeg har lest både Mesteren og Margarita og Fatale Egg av Bulgakov. Begge bøkene var veldig gode! Jeg er 25, og prøvde meg forøvrig på Bødrene Karamasov da jeg gikk på videregående. Etter side 5 endte jeg opp med et stort notatark med navn sånn at jeg skulle greie å holde orden på hvem som var hvem Så jeg ga opp, og er litt redd for å endre på samme måte hvis jeg prøver igjen. Jeg har faktisk et ark med navn nå som jeg leser De Besatte av Dostojevski, men når jeg nå er på side 200+ så har navnene festet seg. Er det bare jeg som synes det er forvirrende at folks navn endres alt etter i hvilken sammenheng de nevnes og hvem som omtaler dem? Folk har jo kallenavn som ikke engang er i nærheten av hve de egentlig heter. I tillegg omtales jo alle med både fornavn og etternavn konstant, så da blir det ekstra mye å holde styr på. Men det er jo også litt av sjarmen med den type russisk litteratur synes jeg. Forfatterne er så omstendelige og "høflige" og gode på detaljer
Gjest Bond Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 Jeg tror det er ikke kallenavn, mennesker blir også snakket til med farsnavn? Så hvis noen er for eksempel Aleksander Ivanovitsh Gurilov, da er Aleksander førnavn, Ivanovitsh er fars navn og Gurilov er etternavn. Jeg vet ikke helt hvilket navn er mer høflig å bruke i hvilket sammenheng, jeg TROR det har noe med det å gjøre? Men jeg er ikke helt sikker heller
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 Jeg tror det er ikke kallenavn, mennesker blir også snakket til med farsnavn? Så hvis noen er for eksempel Aleksander Ivanovitsh Gurilov, da er Aleksander førnavn, Ivanovitsh er fars navn og Gurilov er etternavn. Jeg vet ikke helt hvilket navn er mer høflig å bruke i hvilket sammenheng, jeg TROR det har noe med det å gjøre? Men jeg er ikke helt sikker heller Og i tillegg kaller de gjerne Aleksander for Aljosha eller Aleksei e.l Det blir jo litt ekstra vanskelig når de bruker enten fornavn, farsnavn eller etternavn, og det i tillegg er flere brødre med samme farsnavn. Men notatark er nok ikke så dumt. Jeg er enig i anbefalingene her, særlig Dostojevski. Tolstoj har jo også endel noveller/fabler som er lette å komme seg gjennom. Turgenjev liker jeg også, men kanskje bedre kortere tekster som den der dagboka.. en fortapt et eller annet. Er personlig ikke så fan av Bulgakoff, synes det blir litt konstruert sjanger-tro, men absolutt verdt å ta en kikk på. Asimov er også et bra tips for litt annerledes litteratur.
Karmela Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 Vil gjerne anbefale Ivan Ilitsj' død av Lev Tolstoj! Den skal alle lese!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå