Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan gjenoppretter jeg HELE PC'en? Slik at alt blir slettet, og den blir akkurat som da den var ny ?

Jeg vil ikke gjøre slik at den gjenopprettes tilbake til en dato, slik som mange gjør, for det lengste jeg kan gå tilbake i tid på min PC hvis jeg skal gjenopprette til en dato er desember 07. Og jeg fikk jo PC'en for to år siden.

Skrevet

det enkleste er vel å formatere hardisken og installere Windows(/mac/linux) på nytt igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan formaterer jeg hardisken..? :P

Skrevet

Først tar du vare på alt du trenger og alt du ikke vil ha.

Så velger du: restart maskin.

Deretter velger du at du vil boote up i Dos (det er forskjellig på alle pc'er tror jeg, men hos meg er det trykke på f8 akkurat når den starter, det står forklaring i startøyeblikket)

Så skriver du inn format c:\ tror jeg det er.

Da før du valget om du vil formatere med en advarsel om at alt blir slettet, så velger du ja (yes).

Da skal det ta en liten stund så er alt fra c:\ borte, gjør det samme om du har d/e/f:\ også.

Eller du kan prøve å sette inn Windows cd'en og se om du kan formaterer rett fra den.

Skrevet
1. Make sure you have all the necessary CDs to restore your system. DO NOT format your hard drive if you do not have these discs.

2. “Back Up” your personal files (e.g. My Documents folder). All files will be lost once your hard drive is formatted. You will need to reload any files from your back up disc that you want on your newly formatted computer.

3. Put your operating system installation CD (Windows XP) into your CD-Rom drive.

4. Restart your computer and rapidly press F2 to get to the boot priority screen.

5. Use the arrow keys to move to the “Boot” tab.

6. Set first boot device to the CD-Rom drive with the Windows XP CD in it.

7. Save and Exit (F10, I think)

8. When prompted, quickly press any key to boot from the CD.

9. Wait while it loads…

10. Hit ENTER to set up Windows.

11. Continue installing…

12. Press “D” to delete the main partition.

13. Confirm delete.

14. Yes to set up Windows XP on new partition.

15. Press ENTER to format the partition.

16. Wait while it formats the hard drive (takes about 30 minutes or more).

17. The rest of the Windows installation process should start automatically, be easy to follow, and self-explanatory.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Cille_*
Skrevet
Hvordan gjenoppretter jeg HELE PC'en? Slik at alt blir slettet, og den blir akkurat som da den var ny ?

Jeg vil ikke gjøre slik at den gjenopprettes tilbake til en dato, slik som mange gjør, for det lengste jeg kan gå tilbake i tid på min PC hvis jeg skal gjenopprette til en dato er desember 07. Og jeg fikk jo PC'en for to år siden.

Hei, jeg lurer på hvordan man tilbakestiller pcen til en dato. jeg hvet ikke ossen man gjør det. pcen har klikka helt.

Skrevet
Først tar du vare på alt du trenger og alt du ikke vil ha.

Så velger du: restart maskin.

Deretter velger du at du vil boote up i Dos (det er forskjellig på alle pc'er tror jeg, men hos meg er det trykke på f8 akkurat når den starter, det står forklaring i startøyeblikket)

Så skriver du inn format c:\ tror jeg det er.

Da før du valget om du vil formatere med en advarsel om at alt blir slettet, så velger du ja (yes).

Da skal det ta en liten stund så er alt fra c:\ borte, gjør det samme om du har d/e/f:\ også.

Eller du kan prøve å sette inn Windows cd'en og se om du kan formaterer rett fra den.

Hei, jeg lurer på hvordan man tilbakestiller pcen til en dato. jeg hvet ikke ossen man gjør det. pcen har klikka helt.

Skrevet

Hvis du skal reinstallere maskinen slik den var da den var ny, må du (som det nevnes) bruke medfølgende CD eller en innebygd partisjon som ligger på PC-en (litt ettersom hva slags PC du har). Vansklig å skrive en god veiledning på hvordan det gjøres, da det er forskjellig for forskjellige merker, men det pleier å være en veiledning med ganske høy t-skje faktor der... Dette står det nok uansett om i manualen...

Hvordan du tilbakestiller PC til et vist tidspunkt:

tilbehør->systemverktøy->systemgjenopretting

(utgangspunktet er fra start-menyen en plass. Varierer litt etter hva slags oppsett du har).

Men uansett: hva gjør at dere ønsker å sette PC tilbake?

Skrevet
Hvis du skal reinstallere maskinen slik den var da den var ny, må du (som det nevnes) bruke medfølgende CD eller en innebygd partisjon som ligger på PC-en (litt ettersom hva slags PC du har). Vansklig å skrive en god veiledning på hvordan det gjøres, da det er forskjellig for forskjellige merker, men det pleier å være en veiledning med ganske høy t-skje faktor der... Dette står det nok uansett om i manualen...

Hvordan du tilbakestiller PC til et vist tidspunkt:

tilbehør->systemverktøy->systemgjenopretting

(utgangspunktet er fra start-menyen en plass. Varierer litt etter hva slags oppsett du har).

Men uansett: hva gjør at dere ønsker å sette PC tilbake?

jeg kommer meg inn på start engang, jeg logger på også kommer bakrunden opp men så kan jeg ikke trykke på noe eller gjøre noe i det hele tatt :S

Gjest Nedfallsgjest
Skrevet
jeg kommer meg inn på start engang, jeg logger på også kommer bakrunden opp men så kan jeg ikke trykke på noe eller gjøre noe i det hele tatt :S

Høres ut som du trenger denne, og hvis jeg gjetter riktig (det gjør jeg som regel når det gjelder data), en lokal datanerd til å hjelpe deg med dette! ;)

Gjest En annen mann
Skrevet

Flere alternativer, anbefaler absolutt den første hvis mulig. Men den krever dog at det fulgte med en gjenopprettingscd fra leverandør ved kjøp, eller at du tar kontakt med dem og sjekker om de ikke kan skaffe deg dette :)

Husk å ta back up av alt du trenger før du begynner å tenke på reinstallasjon!

1)Det enkleste er å se etter cd'en du kanskje fikk med da du kjøpte pc'en. Ofte er dette en cd som lar deg gjenopprette pc'en slik den fremsto ved kjøp. Litt vanskelig å si akkurat hva som vil være installert på maskinen hvis du har en slik, men veldig ofte blir da Windows installert og alle programmene man fikk med når man kjøpte pc ferdig installert. Denne putter man normalt inn i cd rom'en og tar en omstart av maskinen, så starter den som regel opp på cd'en og lar deg installere alt på nytt kun ved et par tasteklikk. Får du tak i en slik cd, kan du se bort fra resten jeg skriver.

2)En versjon av gjenopprettingscd er lagret på harddisken, noen leverandører legger den her, men den kan brennes ut på cd selvv. Man vil da ofte finne en ekstra bokstav under My computer/Min datamaskin som heter noe ala. "restore cd, setup cd e.l.". (Ikonet ser likt ut com det for C:, altså en bokstav som indikerer en stasjonsbokstav.)

Forsøk å brenne ut innholdet her. Hvis du bare finner en eneste fil her, så kan det være at det er en såkalt image fil av det som skal brennes på en cd. (En image fil er rett og slett en eneste stor "samlefil" som alle andre ting legges inn i for enkelthets skyld)

De fleste brennerprogrammer har mulighet for å brenne iso filer. Åpne ditt favorittbrennerprogram og se etter "burn image to cd", "iso image to cd" eller lignende. Brenn så ut og følg så punkt 1. (Det er lurt å sjekke at cd'en fungerer før man bekrefter at man vil reinstallere).

3)Installer Windows manuelt vha. en Windows installasjonscd. Vil også sette opp maskinen på nytt, men da kun med Windows. Man får ikke programmene fra leverandør på samme måte som en gjennopprettingscd som leverandør har levert selv. Stort sett er det samme fremgangsmåte, dvs. at man putter cd'en i leseren og tar en omstart, og lar maskinen starte fra cd'en, deretter kan man velge å formattere og installere på nytt.

Skrevet

Hvis du ikke får opp startmenyen, kan du prøve fra sikkerhetsmodus:

Start maskinen på nytt, under oppstart trykker du mange ganger på "F8"-knappen

Du får en meny der du kan velge sikkerhetsmodus. Logg deg deretter inn.

Men jeg tipper at dette KAN vere malware-relatert.

Gjør følgende fra en annen maskin:

Last ned Combofix (av sUBs), og legg det på en minnepinne.

Flytt minnepinnen til den "ødlagte" pc-en og kopier fila til skrivebordet (enten mens maskinen er i safemode eller vanlig).

Kjør combofix.exe, og følg veiledningen. Du får et spørsmål om at "Roughly 1/100 machines failed to make it through the disinfection process!! Are you sure you want to do this??" - Svar Yes

Du må ikke klikke på vinduet mens programmet kjører. Dette kan føre til at programmet fryser.

Post loggfilen fra Combofix (c:\combofix.txt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...