Gå til innhold

barn som ikke kler på seg i kulda

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hønemor_*
Skrevet

Heisann! Jeg har to barn på 10 og 12 år som ikke kler på seg når de skal ut. De springer ut slik de går inne og tar som regel hverken på seg jakke eller lue når det er kaldt. Er lei av å springe etter ungene/rope de inn for at de skal komme og kle seg, og er lei av å minne dem på dette flere ganger for dag. Syns de er så store nå at jeg burde slippe dette. Har sagt til dem at jeg ikke kommer til å kjøpe en eneste halsdrops når de får vondt i halsen, og at de heller ikke vil få noe sympati når de blir syke......... :sjenert: Skjønner ikke at de orker å fryse seg blå, men nå gir iallfall jeg opp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Dette er jo helt vanlig i denne alderen, og i tenåra. Moten med lue har jo gjort sitt til at mange bruker det nå.

Jeg ga også opp å mase på mine da de begynte å fly ut tynnkledde i den alderen. De ble nå ikke mer syke enn andre. Forkjølelse får man helst av å bli smittet, men den bryter lettere ut hvis man går rundt og fryser.

Husker jeg var sånn selv da jeg var barn/tenåring. Lue var teit, vintersko også, og olajakke var kult hele året. Frøs heller kattunger på meg enn å gå med ting jeg syns var teit.

Gjest Gjest
Skrevet

Her var det sånn at å kle på seg når det var skikkelig kaldt ute ikke ble gjort. Alle ungdommer gikk sånn. Tok det opp med legen vår og han sa at et av ungene hans var sånn og han var aldri syk. Har sluttet og mase. Fryser de nok så gjør de noe med det. Å fryse er ikke noe man dør av.

Skrevet

For å si som ungen min sier; "ta på deg jakke, for mamma fryser"...

Skrevet
Skjønner ikke at de orker å fryse seg blå, men nå gir iallfall jeg opp!

Er du sikker på at de fryser seg blå? De er gamle nok til å kjenne slike ting selv, og hvis de faktisk ikke har vært mer syke enn andre barn så har de vel rett og slett andre behov for regulering av kroppstemperatur enn det du har.

Det er ikke så mange år siden jeg var tolv, og jeg gikk faktisk uten vinterjakke fr jeg var 12 til jeg fylte 18. Det begynte med at jeg ikke fant en jakke jeg likte og gikk et par uker med lag-på-lag av gensere, til slutt endte det vel egentlig bare med en litt tykk genser ytterst og et skjerf. Nå som jeg er voksen er jeg ufattelig frysen, men jeg kan med kors på halsen si at jeg gikk rundt uten jakke i snø og kulde uten å være kald.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Når ungene er 10 og 12 år så bør de kjenne selv om de fryser eller ikke. Jeg har en som er frossenpinn og alltid sørger for å ha nok klær på, mens de to andre er varmere av seg og det skal noe til før de fryser. Det hjelper ikke å true med at de blir forkjølet hvis det viser seg at de ikke blir det, mine to varmblodige er nesten aldri forkjølet. De gangend de har vært forkjølet så skyldes det at de har hatt for mye klær på seg.

En gang må de begynne å ta ansvar selv, og i den alderen kjenner de selv hvis de fryser og bør da være i stand til å finne mer klær hvis så skjer.

Gi opp maset du og kos deg heller med et ansvar mindre, nå er ansvaret deres. :)

Skrevet

Du får satse på at ungene er i aktivitet og holder varmen, og at hvis de fryser, så kommer de og kler på seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...