Gå til innhold

Chili con carne - dessert?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal ha folk over på chili con carne i påska. Vanligvis har jeg dessert eller kake el l når jeg har middagsselskap, men etter chili con carne? Hva i huleste kunne passe til noe sånt? Er litt tomt i hodet akkurat nå kjenner jeg... Tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Fruktsalat servert med krem til? Chili con carne er litt tung mat, da er det kanskje godt med noe lett etterpå.

Gjest Emera
Skrevet

Iskrem i en eller annen form er godt etter kraftig, sterk mat, synes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm, fruktsalat med min superduper vaniljekrem har jeg "brukt opp" ved flere anledninger og i flere varianter, ellers hadde det vært et opplagt valg. Is utgår på grunn av mangel på fryseplass av noe særlig størrelse. Men det bør vel være noe lett ja. Ikke akkurat en heavy sjokolademousse el l. :ler: Bør liksom ikke være for sofistikert heller, chili er jo litt røff mat.

Gjest Piper
Skrevet

Pisk 3 dl krem, bland i to små beger med melon yoghurt (mer om du liker den veldig syrlig), bland i en boks med hermetisk frukt (sil av mesteparten av saften), bland sammen og kutt opp en troika i småbiter som du blander i.

Høres ut som en "tung" dessert, men den er utrolig frisk og god.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker kanskje fersk ananas i skiver som serveres med chilli-og/ eller myntesukker. Det tror jeg blir en passende frisk, men samtidig "tøff" dessert.

Gjest Eurydike
Skrevet
Jeg tenker kanskje fersk ananas i skiver som serveres med chilli-og/ eller myntesukker. Det tror jeg blir en passende frisk, men samtidig "tøff" dessert.

Det var en god idé! :) Moden mango med litt lime foreslås forøvrig som dessert etter texmex-mat i en texansk kokebok jeg har.

Ellers var mitt første innfall dulce de leche, evt med frukt/fruktsalat til. Den enkle varianten her er å koke en boks søtet, kondensert melk i 4 timer. Det høres ihvertfall morsomt ut - jeg har dessverre ikke prøvd. :ler:

Skrevet
Den enkle varianten her er å koke en boks søtet, kondensert melk i 4 timer. Det høres ihvertfall morsomt ut - jeg har dessverre ikke prøvd. :ler:

Dette gjør jeg når jeg skal lage bananoffe pie. Det blir en deilig, HaPå-liknende guffe. Hvor morsomt det er skal jeg ikke uttale meg om, men det er i alle fall litt "kjemi på kjøkkenet" :)

Gjest Gjest
Skrevet

Åååå, det hørtes veldig deilig ut. Hvordan lager man chilli-og/ eller myntesukker?

Gjest Gjest
Skrevet
Åååå, det hørtes veldig deilig ut. Hvordan lager man chilli-og/ eller myntesukker?

Man knuser egentlig bare urtene sammen med sukker. Jeg fant DENNE oppskriften fra Jamie Oliver:

INGREDIENTS

One ripe pineapple

Four heaping tablespoons sugar

One handful fresh mint

Plain yogurt, to serve (optional)

Purchase a pineapple that smells fresh, with leaves that can easily be removed. Cut both ends off and peel skin with knife, removing any black bits.

Cut pineapple into quarters and remove the slightly less tasty core. Finely slice quarters lengthways, as thin as possible. Lay out flat in one or two layers on large plate. (Don't refrigerate.)

After dinner, take plate to table with a tub or bowl of yogurt. Put sugar in mortar and pestle and add mint leaves. "Bash the hell out of it" until you see the color of the sugar change.

If desired, drizzle the yogurt over the plate of pineapple, then sprinkle the mint sugar over the top.

Gjest Gjest
Skrevet

Mandel, kan du være så snill å legge ut oppskrft på banoffe paien?

Har spist den som dessert på resturant i India og det var så urolig godt :) .

Har prøvd å google etter opskrift uten å finne noen, men mulig jeg stavet feil ( inderne er ikke akkurat kjent for sin gode engelsk....det sto bannoffiepai i menyen der)

Skrevet
Mandel, kan du være så snill å legge ut oppskrft på banoffe paien?

Har spist den som dessert på resturant i India og det var så urolig godt :) .

Har prøvd å google etter opskrift uten å finne noen, men mulig jeg stavet feil ( inderne er ikke akkurat kjent for sin gode engelsk....det sto bannoffiepai i menyen der)

Jeg deler gjerne oppskriften min, selv om jeg ikke har noen eksakte mengder :)

Jeg knuser søte digestivekjeks (en pakke?) og blander dem sammen med smeltet smør til jeg har en fast masse. Dette klemmer jeg ut i en kakeform eller paiform og setter kaldt. Kok en boks søt, kondensert melk i 3-4 timer og fordel massen over paibunnen. Dette kan du gjerne la få sette seg litt før du fordeler over ønsket mengde skivet banan (antall vil jo variere med størrelsen på bananene, men kanskje 3 store?). Hvis du ikke lar den kondenserte massen få sette seg er det lett at paien blir litt rennende i konsistensen. Etterpå har du over pisket krem. Jeg bruker å raspe litt sjokolade over som pynt.

Ikke vær redd for å prøve selv om det ikke er eksakte mål - du kommer til å se selv hva som er passe mengde :) Det er bare å justere etter hvor glad du er i banan og pisket krem!

Et par viktige ting å huske på:

Det må være søtet, kondensert melk. Vanlig vikingmelk som du får i butikken tykner ikke når du koker den. Jeg har ikke funnet denne melken i vanlige dagligvarebutikker, men den bruker å være grei å finne i innvandrerforretninger.

Når du koker melkeboksen må du passe på at du ikke koker kjelen tørr - da kan boksen eksplodere!

Skrevet

Etter chili con carne ville jeg servert blodappelsiner med sukkerlake. Skrell og skjær appelsinene i biter, kok en tynn sukkerlake (en del sukker til to deler vann) og hell den over mens den fortsatt er varm. La det stå og godgjøre seg en stund slik at saften fra appelsinene blander seg godt med sukkerlaken og server med vaniljeis (dream er god) eller bare som den er.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for alle innspill. Jeg endte med sitron og lime-fromasj laget i randform og så fylte jeg midten med bær. Det var veldig vellykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...