Gå til innhold

Villsau...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Vega

Et slag i blinde kanskje - men vet noen av dere noe om villsau ... kunne tenkt meg å ha noen og lurer på gemytt, stell osv. ??? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er villsau en egen rase, eller er det bare en vanlig sau som ikke er helt tam?

:nysgjerrig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Villsau - det heter sikkert noe annet da... ?

Men de har krumme horn som går nedover og fram, og lang ull i alle farger, brun, grå - svart - gjerne flekkete. Og jeg tror at de går ute hele året.

Finnes de ikke på Vestlandet på enkelte øyer - helt ville? Har sett de innenfor et gjerde på en øy utenfor Helgelandskysten en gang, holdt som tam villsau... Veldig fine dyr forresten - ursau... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Har stelt noen villsauer fra Austevoll.

Sauer er ålreite dyr! Austevoll-villsauen er kanskje kjent for å være mer sky enn annen "vanlig" sau, men utav de flaskelammene jeg stelte ble de noen kosete, selskapelige tasser som gikk fint overens med dyr som hund, katt, geit, hest, høns og mennesker :wink:

Ja, de har krummete horn og er brunbeige i ullen.

De skal jo være ganske hardføre også, sauens svar på fjordingen.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Vibeke - gikk de ute hele året? Og fikk de tilleggsfôr??? Dller passet du dem bare om sommeren, slik at du ikke fikk med deg vinteren?

Vet egentlig ikke noenting om villsau, men liker rasen. Har hørt at de kan være hissige - hjelp ... men stemmer det?

Skal gjøre et søk. Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

De kan gå ute hele året!

Men de jeg stelte var noen skikkelig stuegriser og fikk være inne om vinteren og få høy og kraftfôr som de andre dyrene fikk.

Hissige var de ikke. Her er det gjerne forskjeller kjønnene imellom; en gammel vær kan være sær :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Ok.

Da ser det ut som jeg skal bli sauebonde (for et ord da...) om ikke så altfor lenge - august kanskje... :ler:

Men vi begynner bare med et par, tre stykker - skal ikke drive for økonomiens skyld ... for kjøttet - huff - tror ikke det skal være kosedyr ... da blir det ikke mat ...

Men jeg skal være kald og ikke kose med et eneste lam!!! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...