Gjest Vega Skrevet 5. mai 2003 #1 Del Skrevet 5. mai 2003 Et slag i blinde kanskje - men vet noen av dere noe om villsau ... kunne tenkt meg å ha noen og lurer på gemytt, stell osv. ??? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 5. mai 2003 #2 Del Skrevet 5. mai 2003 Er villsau en egen rase, eller er det bare en vanlig sau som ikke er helt tam? :nysgjerrig: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 5. mai 2003 #3 Del Skrevet 5. mai 2003 Villsau - det heter sikkert noe annet da... ? Men de har krumme horn som går nedover og fram, og lang ull i alle farger, brun, grå - svart - gjerne flekkete. Og jeg tror at de går ute hele året. Finnes de ikke på Vestlandet på enkelte øyer - helt ville? Har sett de innenfor et gjerde på en øy utenfor Helgelandskysten en gang, holdt som tam villsau... Veldig fine dyr forresten - ursau... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 5. mai 2003 #4 Del Skrevet 5. mai 2003 Har stelt noen villsauer fra Austevoll. Sauer er ålreite dyr! Austevoll-villsauen er kanskje kjent for å være mer sky enn annen "vanlig" sau, men utav de flaskelammene jeg stelte ble de noen kosete, selskapelige tasser som gikk fint overens med dyr som hund, katt, geit, hest, høns og mennesker Ja, de har krummete horn og er brunbeige i ullen. De skal jo være ganske hardføre også, sauens svar på fjordingen. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 5. mai 2003 #5 Del Skrevet 5. mai 2003 søk på nettet etter villsau+austevoll og du finner mange fine sider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 5. mai 2003 #6 Del Skrevet 5. mai 2003 Vibeke - gikk de ute hele året? Og fikk de tilleggsfôr??? Dller passet du dem bare om sommeren, slik at du ikke fikk med deg vinteren? Vet egentlig ikke noenting om villsau, men liker rasen. Har hørt at de kan være hissige - hjelp ... men stemmer det? Skal gjøre et søk. Takk! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 5. mai 2003 #7 Del Skrevet 5. mai 2003 De kan gå ute hele året! Men de jeg stelte var noen skikkelig stuegriser og fikk være inne om vinteren og få høy og kraftfôr som de andre dyrene fikk. Hissige var de ikke. Her er det gjerne forskjeller kjønnene imellom; en gammel vær kan være sær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 5. mai 2003 #8 Del Skrevet 5. mai 2003 Ok. Da ser det ut som jeg skal bli sauebonde (for et ord da...) om ikke så altfor lenge - august kanskje... Men vi begynner bare med et par, tre stykker - skal ikke drive for økonomiens skyld ... for kjøttet - huff - tror ikke det skal være kosedyr ... da blir det ikke mat ... Men jeg skal være kald og ikke kose med et eneste lam!!! :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 6. mai 2003 #9 Del Skrevet 6. mai 2003 http://www.home.no/villsauweb/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå