Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Å bruke ordet FLINK ?

Anbefalte innlegg

Gjest Donna
Skrevet

FLINK

"Så flink du er"

"Du er flink å tegne"

"SÅ flink å spise opp maten sin"

"så flink du er å disse"

"Så flink å ..........................."

Noen som vet hvor jeg vil henn?????

Ikke????

Ok ..

Hvor ofte i løpet av en dag bruker vi ikke disse ordene - eller iallefall ordet flink til ungene?

Men er de flinke??

Er man flink når man spiser opp maten sin? Eller når man spiser masse? Sier man til en voksen at : "så flink du er å spise mye mat?".......Skal det å spise gå på prestasjon? Er ikke å spise noe naturlig som alle må for å overleve? Spiser man ikke fordi man er sulten - eller fordi det er godt?

kan man ikke heller si at : "Du var jammen sulten i dag - så bra at mamma hadde laget nok niste til deg" ...eller "sant det var godt med middag nå - ser du har spist opp alt - er du mett nå eller vil du ha litt mer?" " Det er jammen bra at du spiser opp - for det er jo lenge til middag - og da slipper du å bli så sulten i mellomtiden"....... man er vel ikke FLINK om man spiser vel?

Og når en unge tegner ......sitter og koser deg ...er de da FLINKE ?? kan man ikke fokusere på gleden - at de tegner og har det gøy? si at "så fint det ble med alle de fargene ! ser du - skal vi lage en ramme på den så kan vi henge den opp?....Du liker godt å tegne du .....så fint det huset ble da med blomster rundt....denne har du nok holdt på med en stund ...ser ut som om du har det veldig kjekt....?" ...ikke så flink du er .............

Eller når de disser ..er de da flinke? Selv om de lager farten selv ...må man fokusere på prestasjonen? kan man ikke si at " se nå greier du jo å lage fart selv også !! Så bra da ! nå kan du disse når du vil - og så slipper du å spørre om å få fart .....sant det er gøy å disse når man greir å lage fart selv ? ....det der såg kjempekjekt ut - ! "...........Ungen tenker jo på at de har det gøy ...

Kunne nevnt flere eksepmler men det skal jeg ikke gjøre.

Synes bare man fokuserer for mye på prestasjoner alle steder .....At man glemmer egentlig gleden i det man holder på med ...at man forventer skryt ......klart det er kjekt å høre at man er flink å tegne ...men ikke hver gang ..noen ganger ønsker man å bli sett ...at noen skal kommentere at man faktisk har laget en katt ...eller rutete vinduer på huset ..at det var an søt katt ..eller at huset er koselig ......

I idretten fokuseres det også på prestasjoner .....ikke samhold og glede ..om å gjøre å få til ..prestere ...være gode ...og når man ikke får høre at man er flink blir man lei og tror man ikke duger til noe ....

Det var en lærer som pratet om dette ordet flink for noen år siden ...etterpå så har jeg vært veldig bevisst på bruken av det ....

Klart de er flinke noen ganger ...men ofte kan man si noe annet ..

Trøster en unge en annen så er den vel ikke flink - men omsorgsfull .." så grei du var Synne som trøstet Ellen da hun fallt og slo seg....det tror jeg hun likte ....det var fint gjort, ".... :D ...........Koseligere å høre enn at man var flink og trøstet en annen ..........

synes jeg .......... :wink:

Andre som også har tenkt over dette?

Håper iallefall at dere som leser dette tenker over neste gang dere bruker ordet ...om det egentlig er det riktige å si .....blir litt bevisst på det ....... Sier ikke at man ikke skal si at unger er flinke altås ..men tenk lott over det :blunke:

Sånn - da var jeg ferdig :wink:

Gjest sexysadie
Skrevet

Er d ikke bare en måte å få barna til å fortsette med dette gode som man vil de skal gjøre da?

Gjest Donna
Skrevet

:oops: :oops: Ble jo langt det innlegget der jo :o

:wink:

Skrevet

Jeg synes at FLINK er et bra ord jeg.

Barn trenger selvtillit og det får de av ros.

Man trenger da ikke å overdrive dette heller, men en god dose av FLINK i løpet av dagen er bare bra synes jeg.

Gjest Vega
Skrevet

Enig.

Jeg var forsiktig med både flink - og absolutt med ordet dum.

Noen sier: så dum du var som kastet det glasset i gulvet, som ikke spiser opp maten din, som ikke vasker hendene osv.

I stedet sa jeg f.eks: Det var dumt å kaste glasset, for nå må vi støvsuge, og da må vi utsette ... (istedet for at du var dum...)

Det er dumt å ikke vaske hendene, fordi kan du bli syk i magen din.

Jeg fokuserte på å ikke stemple person - men handling ...

Gjest Lottemor
Skrevet

helt enig...

Jeg må si at jeg ikke bruker ordet flik så mye....

Om noen faller og Tulla tröster er hun snill....

Om hun disser så har hun det göyt ....

Om hun maler noe eller tegner så setter vi ramme på og sier at vi syntes malingen/tegningen var så fin at vi henger det på veggen så alle får se det.

Om hun spiser bra så blir hun stor og sterk.....

Er veldig bevist på å si at hun er flink for mye....hva når hun da er virkelig flink hva skal man da si?

Og som du sier så er hun ikke flink som spiser mye hun er sulten....

Kunne faktisk ikke värt mer enig med deg en hva jeg er :)

Gjest Donna
Skrevet

Superviktig å skille mellom person og handling ja !!!

Men man kan vel gi barna selvtillitt på andre måter enn å skryte på prestasjner ...eller prestasjoner og prestasjoner ..jeg klarer liksom ikke å se på det å spise maten sin - eller å leke som å være flink ......

Har de greid å hinke - eller å hoppe tau ......eller å ta på skoene - noe de ikke har greid før - så er de jo flinke ..da kan man skryte synes jeg ...klart de ksla få være kry over det ....men man må se det litt an synes jeg ...

alt for ofte så slenges det ut et "så flink du er å rusje" (og den voksne snur ryggen til og fortseter med sitt ..når ungen har greid å klatre helt opp og sitter på toppen av rusjebanen ......den ville kanskje bare bli sett ......" hei der oppe - er du klar så skal jeg se når du rusjer :D " ...og så "det gikk fort det .....kjekt at du tør å rusje helt alene nå" :D

Skrevet

Jeg synest det er veldig viktig og fortelle barna at de er flinke.

Det lyser liksom i øynene deres nå du sier ordet flink.

Er det problem barn, som sjelden eller aldri er flinke, så er det i allefall viktig og si det.

For det meste så vet barna selv når de har gjort noe galt.

Mange ganger så holder det bare med et skarpt blikk. man trenger ikke å ramse opp hele den lange regla hver gang, for til slutt så bryr barna seg ikke noe om det!!

Viktig med positiv oppmuntring!!! :D

Gjest Donna
Skrevet

Nemlig lottemor !!! For får de høre at de er flinke når de spiser mye - hva da når de ikke er sulten eller ikke er i form ...alle ønsker jo å være flink ....å oppnå ..leve opp til andres forhåpninger ....hvordan føles det da å sitte å kanskje tenke at man ikke er flink for man er jo ikke sulten ?

Og er det egentlig lurt med for mye fokus på mat i disse tider med overvektige unger - eller unger som sliter med å spise ......... :roll:

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, Virgo. Jeg tror man kanskje bruker flink så mye fordi det er mer lettivindt og raskere å si "Så flink du er til å spise maten din" enn det du nevnte i innlegget ditt:

kan man ikke heller si at : "Du var jammen sulten i dag - så bra at mamma hadde laget nok niste til deg" ...eller "sant det var godt med middag nå - ser du har spist opp alt - er du mett nå eller vil du ha litt mer?" " Det er jammen bra at du spiser opp - for det er jo lenge til middag - og da slipper du å bli så sulten i mellomtiden"....... man er vel ikke FLINK om man spiser vel?

Sier man dette, ser man jo virkelig barnet og tar seg tid til han/henne. I en stresset hverdag blir det mer lettvint å si "oi - så flink du er..." og så fortsette med alle de tingene man skal ha gjort.

Selv har jeg sittet mye barnevakt for verdens søteste fireåring. Jeg må virkelig passe på å ikke bare si "Du er så søt, så søøøøøøt". Hun er virkelig til å spise opp og er fire år. Hun får høre av alle at hun er søt (til og med fremmede stopper mor og barn for å si dette). Det er selvfølgelig fint med positive tilbakemeldiger på utseendet, men jeg prøver heller å gi henne tilbakemeldinger på ting hun gjør. "Tør du virkelig å klatre opp i toppen av klatreslottet - du er så tøff" osv. Og hun er virkelig tøff også - jeg ser på med hjertet i halsen...

Gjest Donna
Skrevet

Selv har jeg sittet mye barnevakt for verdens søteste fireåring. Jeg må virkelig passe på å ikke bare si "Du er så søt, så søøøøøøt". Hun er virkelig til å spise opp og er fire år. Hun får høre av alle at hun er søt (til og med fremmede stopper mor og barn for å si dette). Det er selvfølgelig fint med positive tilbakemeldiger på utseendet, men jeg prøver heller å gi henne tilbakemeldinger på ting hun gjør. "Tør du virkelig å klatre opp i toppen av klatreslottet - du er så tøff" osv. Og hun er virkelig tøff også - jeg ser på med hjertet i halsen...

Så bra at du er bevisst på dette da :D det er bra for barnet å få oppmerksomhet for andre ting enn bare hvor søte de er !! ...

hihi..kjenner igjen det med hjertet i halsen .....

"oi ...nå var du høyt oppe - ser du noe spennende? eh ...det holder det vennen - du trengr ikke høyere opp nå ...du ser maaaaaase derfra altså! :ler: (så puster man lettet ut når barnet heldigvis blir værende der det er ..høyt der oppe :o ) :ler:

Skrevet

Veldig enig med Virgo!

Jeg bruker ordet flink når barna virkelig har vært flinke, for alle trenger å høre det at man er flink en gang i blant!

Men at små barn er "flinke" fordi de bæsjer i potta, "flinke" som spiser opp maten sin, "flinke" som husker så høyt, etc, nei, det er jeg ikke helt med på!

Heller ikke synes jeg at barn er "snille" når de sover hele natten.

De kan da ikke for at de ikke har kolikk!

Når man gir ros, synes jeg også det er en god ting å være konkret.

Sånn at barnet ikke oppfatter rosen som en "generell velvilje" fra de voksnes side, som: "Å, så flink du er", "Å, så fint", "Å, så moro, da!"...

Heller: "Så fin denne tegningen ble! Jeg kan se at du har brukt mye tid på denne. Du har tegnet masse detaljer, og brukt mange forskjellige farger!" enn et uengasjert: "Å, så fint..."

Danske Jesper Juul har sagt en del bra om disse tingene.

I barnehagen hvor jeg jobber har vi brukt bl.a. en video med foredrag og eksempler han har laget som utgangspunkt for diskusjon og samtale etterpå. Jeg har i alle fall blitt mye mer bevisst på hva jeg sier og hvorfor!

Et barn som føyser (husker) er vel ikke flink! Hun har det GØY!!! :wink:

Gjest M-ling
Skrevet

Godt og viktig tema, Virgo!

Jeg prøver å være bevisst dette med ordet "flink".

Jeg tenker på det når det gjelder alle, ikke bare barn.

Det er jo som voksne barna sliter med "ettervirkningene" av prestasjonsangsten som ble sådd da de var små - så mange reagerer positivt når et annet fokus blir gitt, også i voksen alder.

Til dere som sier at det er viktig å faktisk si at barna er "flinke" - poenget er ikke å unngå ros! Tvert imot. Men jeg ville heller sagt at "det er bra, fordi ..." enn bare det lite givende ordet "flink".

Ellers er det meste sagt angående dette, så ingen vits i å gjenta poenget.

Gjest Starya
Skrevet

Pedagogisk korrekt du Virgo. :wink:

Og selvsagt har du rett.

Når barn gjør noe der de virkelig presterer, så skal de selvsagt a ros, men det er også mange måter å rose et barn på. Og når et barn leker/gjør "dagligdagse" ting, så vil det gjerne bli sett. Det trenger ikke å bli vurdert.

Noen nevnte det med å bygge opp selvtilliten. Ja, selvsagt skal man gjøre det. Men, det er forskjell på selvtillitt og selvfølelse. En unge som får gode karakterer i skolen kan ha god selvtillit -vite at den kan noe. Men dette er ikke det samme som at selvfølelsen er god. Det er ikke sikkert at denne ungen i tillegg føler at h*n er verdt noe. Og der kommer dette med å begrense bruken av flink/dyktig osv. Barnet bør ikke lære fra starten av at alt man gjør kan man være flink til. For da kan man også være det motsatte, ikke sant?

Annonse
Skrevet

Om samboern min hadde førtællt mæ kor flink æ va å spise opp maten min, trur æ ongan hadde fått sæ en god latter :hoho:

Bruker ikke det ordet i den sammenhængen hær i huset.

Skrevet

Veldig enig med hovedinnlegget.

Jeg er ikke opptatt av å styrke min sønns selvtillit ved å fortelle ham at han er FLINK hele dagen. Å si at et lite barn er flink til å disse, rutsje, spise, leke o.s.v. er i mine øyne ikke det "riktige" å gjøre.

Ved å si dette, annerkjenner man jo ikke barnet, man vurderer det.

Det viktige for meg er å hjepe Knotten til å få en god SELVFØLELSE. Har man det, kommer selvtilliten litt mer av seg selv.

Å fokusere på barnets opplevelse når det disser, rutsjer, spiser, leker er hva jeg prøver å gjøre:

Ojj! Nå disser du jammen høyt opp i lufta!

I dag kan jeg se at du var skikkelig sulten!

I dag har du virkelig kost deg med å leke, ser jeg!

På denne måten tror jeg at jeg hjelper ham til å bli klar over sine egne følelser. Å hele tiden fortelle ham at han er flnik, tror jeg blir å lære han opp til at alt skal vurderes etter prestasjoner.

Selvølfglig skryter jeg av ham også, men jeg prøver å være bevisst på at det viktigste er å SE ham og det han gjør. Ikke å vurdere det han gjør.

Dette med å skryte av barna fordi de spiser, er jeg HELT i mot.

Barn skal spise fordi de har lyst på mat. Ikke fordi andre sier at de er flinke hvis de spiser. Å lære barnet opp til å kjenne sin egen kropp så godt at de vet når de er sulten og når de er mett, er veldig, veldig viktig.

Gjest Lottemor
Skrevet

så sant så sant tamara......

tror det er mange foreldre som hele tiden sier at barna er flink til allt i god tro men det slår tilbake.

hva når barnet blir eldre og kommer hjem med en pröve og har fått en 5 eller en 6 på den og vi sier neimen så flink du har värt og skryter til hele familien og naboer mm....

En anen dag kommer samme barnet med en ny pröve og har "bare" fått en 3èr er barnet ikke flink da?

Jeg ser på det at det er bedre å si neimen jeg er stolt over deg som har jobbet så hardt.....

og barnet vet at så lenge det gjör sitt beste så er mamma og pappa stolt over det.

det kommer jo sånn ann på idividet og ikke perstasjonen....

min datter er ikke modnet så mye når det kommer til språk,alikavel har hun god selvtilit selv om hun babler for det meste.

Selvsakt så få hun skryt når hun lärer seg nye ord,men jeg vil ikke bruke ordet flink,men heller si neimen har du lärt deg et nytt ord.

Nå kan du en hel hau med ord.

Når vi sitter og peker i peke bok eller ukeblad så klapper vi heller når hun får ordet riktig enn å si at hun er flink.....

Når hun snakker med bestemor i telefonene så sier jeg i bakgrunnen nå må du fortelle bestemor at du har fått nye sykkel....da vet bestemor hva det blir pratet om og kan fölle med på sammtalen og Tulla föler seg trygg og vill snakke mer for hun föler at hun blir forstått og på den måten motiverer jeg henne å ville prate og läre nye ord.

Gjest M-ling
Skrevet

Jeg ville også vært forsiktig med bruken av "stolt".

Jeg tenker på "skuffet" som det motsatte av "stolt".

Dermed blir dette på samme måte som ordet "flink".

Hva når barnet har gjort noe det ikke skulle ha gjort, noe som ikke er "riktig" - da er vi ikke stolte, ergo skuffet.

For meg var det verste foreldrene mine kunne si, at de var skuffet over meg. Ikke som en straff som gjorde godt, men en straff som dyrket dårlig samvittighet.

Dette har vist seg senere.

Jeg ville mye heller fokusert på at man er "glad for at barnet har jobbet så hardt, fordi ..."

Gjest Zalomine
Skrevet

Men av og til føler jeg meg FLINK som har spist opp maten min. Fordi jeg f.eks blir servert noe jeg slett ikke liker, men situasjonen tilsier at jeg MÅ spise det. Så jeg spiser det, og svelger uten å vise så store teng på ubehag som jeg føler, og synes etterpå at jeg har vært flink. Trur ikke påå si at unger er flinke for å spise opp mat de liker, men kanskje om de spiser opp mat du vet de IKKE liker? Da er man litt flink, etter min mening, fordi man har klart å gjøre nettopp det.

Vel, jeg er ikke mor, og jeg er ikke pedagogisk korrekt, og jeg sier sikkert "så flink du er" til unger for ofte jeg, men så arrester meg for det da om nødvendig (mente ikke "rop på politiet", men at om man opplever dette fra andre, om sitt eget barn, så si fra. for folk som meg tenker ikke sånne pedagogisk korrekte tanker hele døgnet...)

Nei, unger som sover hele natta er ikke snille, og unger som leker er ikke nødvendigvis flinke, men jo, er det noe galt i å si at de er flinke som klarer noe? At de er flinke som klarer å få fart selv (ja, ikke om de har gjort det i mange år, men når de er ferske i det gamet?) Er det så grunnleggende galt å bruke ordet flink av og til??

Ja, jeg sier det motsatte av alle andre her. Jeg tar sikkert feil da. Men så pedagogisk ukorrekt er jeg altså av og til.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...