optimera Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Jeg har to ganger forsøkt å lage karamellpudding, men den stivner ikke!! Jeg steker den i vannbad i ovnen i ca 2 timer, men den er helt flytende når jeg tar den ut. Setter den kaldt (i kjøleskapet), men den stivner ikke over natten heller! Jeg koker opp 1 liter melk, 180 gr sukker, 3 ts vaniljesukker og vaniljestang. Avkjøler dette i vannbad. Rører sammen 8 egg, som jeg har oppi melkeblandingen. Og heller alt over i en brødform (med smeltet sukker i) og setter det i ovnen. Hva skjer a? Håper noen kan svare meg.
Kvist Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Har du kaldt eller kokende vann i vannbadet du setter i ovnen? Veldig lav temperatur på ovnen? Husker ikke min oppskrift i hodet (og gidder ikke gå ned og sjekke) men trur da den er en helt vanlig oppskrift. Og min står lengre enn to timer når jeg bruker kokende vann i langpanna. Og hvorfor tar du den ut etter kun to timer? Hvis den fortsatt er flytende? Flytende karamell-melke-eggeguffe høres jo ikke særlig digg ut? Jeg trur jeg hadde sjekket om oppskriften hadde rimelig forhold mellom egg og melk i forhold til andre oppskrifter, og husket på å ha kokende vann i vannbadet, og så latt den stå i ovnen til den er ferdig. Lærte en gang at med 1 egg per 1 dl væske så får du en rimelig fast eggestand i hvertfall... hvis den bare når høy nok temperatur tvers igjennom.
Pludre Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Fant denne jeg, her er det mer egg pr liter væske Karamellpudding 2 dl sukker 4 dl H-melk eller Vikingmelk 2 dl kremfløte 4 ss sukker 1 vaniljestang eller 1 ts vaniljesukker 5 egg 1. Ha sukkeret i en avlang form (randform) og sett den på middels varm kokeplate. Varm opp sukkeret til det smelter og blir kastanjebrunt. Bruk grytekluter. Drei formen av og til slik at det smeltede sukkeret fordeles jevnt oppover kantene. 2. Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestang snittet på langs. 3. Avkjøl blandingen noe og rør inn lett piskede egg. Hell blandingen i en tynn stråle over i formen. La den stå i 10 minutter slik at røren "setter" seg, så det ikke blir luftbobler. 4. Stek karamellpuddingen ved 125 grader i vannbad (dvs. at formen står i langpannen med vann i ovnen) i ca. 1 1/2 time. Mot slutten av steketiden kan du kjenne med baksiden av en vætet skje om overflaten er fast. 5. Avkjøl formen til neste dag. Hvelv puddingen på et fat med kanter. Pynt med pisket krem og sitronmelisse.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Ikke ta den ut før den er stivnet. Kjøler du den ned stivner den aldri.
Gjest Bærtha Skrevet 16. mars 2008 #5 Skrevet 16. mars 2008 Jeg har to ganger forsøkt å lage karamellpudding, men den stivner ikke!! Jeg steker den i vannbad i ovnen i ca 2 timer, men den er helt flytende når jeg tar den ut. Setter den kaldt (i kjøleskapet), men den stivner ikke over natten heller! Jeg koker opp 1 liter melk, 180 gr sukker, 3 ts vaniljesukker og vaniljestang. Avkjøler dette i vannbad. Rører sammen 8 egg, som jeg har oppi melkeblandingen. Og heller alt over i en brødform (med smeltet sukker i) og setter det i ovnen. Hva skjer a? Håper noen kan svare meg. heisann!! her er en oppskrift som aldri slår feil jeg hadde også store problemer med å få til karamell puddingen, men med hjelp av bestemors oppskrift har alt endelig gått rette veien. prøv og du skal se... 6 dl melk 30g (2ss sukker) 2ts vaniljesukker 3-4 egg bland alti en bolle og pisk godtsammen, sil deretter dette gjennom en sil for å få vekk egg teimene. tøm deretter karamellsaus (en flaske ferdiglaget) i formen (bruker vanlig brød form) hell over "karamellpuddingen" stekes i vannbad ved 120 grader i 3timer. avkjøl, og trykk forsiktig rundt kanten, legg et fat med kanter over formen og snu fat og form kjapt rundt og vola(!!!) fiks ferdig karamell pudding. Lykke til Hilsen Bærtha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå