Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Jeg trener: Sal timer på sats, på en dag trener jeg høypuls 30 min, 30 min styrke og 30 min modultime med mage/rygg. Dette gjør jeg 1 gang i uken. prøver å trene en annen gang i uken også, på egenhånd, da stepper jeg i 12 min og trener ulike aparater. Lår/rompe/mage/rygg. tilsammen 1 t Jeg har skritt teller, går rundt 10000-13000 skritt hver dag..Går gjerne av bussstoppet før, eller går til buss istede for å ta bane til buss.. dette tar meg 20 min i rask gange.. Til frokost kan jeg spise et rundstykke, eller bare drikke kaffe. Til lunch spiser jeg som regel salat, med bla. brød krutonger i, noen dager varm mat som lasagne/supper/fisk osv. Middag varierer litt, kan spise alt fra tomatsuppe, kyllingfile med en pakke nudler osv.. Ingen ting til kvelds.. middagen spiser jeg ofte rundt kl 18.. Drikker mye vann i løpet av dagen.. Jeg er 165 høy og veier ca 65 kg. Skulle gjerne gått ned til 55-60 kg. Har noen tips på hva jeg kan gjøre for å gå ned de kg. jeg ønsker? Føler jo jeg har en sunn hverdag..
Tryllestøv Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Det viktigste tipset jeg vil gi deg er å flytte mer av maten til tidligere på dagen. Kroppen forbrenner minst når man sover, derfor er det dumt å spise veldig mye sent på kvelden. Flytt gjerne middagen til tidligere altså. Frokost er det viktigste måltidet på dagen - og det anbefales å få i seg litt mer enn du får - og i hvertfall mer enn bare en kaffe. Pass på at du får både proteiner og karbohydrater. Du bør også tenke på at du får i deg proteiner til lunsj, sånn at det ikke blir bare salat. Lykke til
X-life Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 (endret) Jeg trener: Sal timer på sats, på en dag trener jeg høypuls 30 min, 30 min styrke og 30 min modultime med mage/rygg. Dette gjør jeg 1 gang i uken. prøver å trene en annen gang i uken også, på egenhånd, da stepper jeg i 12 min og trener ulike aparater. Lår/rompe/mage/rygg. tilsammen 1 t Jeg har skritt teller, går rundt 10000-13000 skritt hver dag..Går gjerne av bussstoppet før, eller går til buss istede for å ta bane til buss.. dette tar meg 20 min i rask gange.. Til frokost kan jeg spise et rundstykke, eller bare drikke kaffe. Til lunch spiser jeg som regel salat, med bla. brød krutonger i, noen dager varm mat som lasagne/supper/fisk osv. Middag varierer litt, kan spise alt fra tomatsuppe, kyllingfile med en pakke nudler osv.. Ingen ting til kvelds.. middagen spiser jeg ofte rundt kl 18.. Drikker mye vann i løpet av dagen.. Jeg er 165 høy og veier ca 65 kg. Skulle gjerne gått ned til 55-60 kg. Har noen tips på hva jeg kan gjøre for å gå ned de kg. jeg ønsker? Føler jo jeg har en sunn hverdag.. Du spiser for lite høres det ut som, med mindre du ikke har noen reale skippertak innemellom? Men det er jo selve problemet her, altfor liten struktur og stabilitet i kostholdet. Proteiner og fett kan man se med en gang av det du nevner at det er for lite av. Ett eksempel på en optimal dag med din vekt kan se slik ut : Kvinne 60 kg Frokost 2 rugbrødskiver med omelett av 2-3 egg , 2 skiver magerost og 2 skiver kjøttpålegg. 1 ss tran Lunsj Kyllingsalat med 1 kyllingfilet. En håndfull nøtter Før trening 1 stk. Frukt 1 glass melk Etter trening 1 stk. Frukt 1 glass melk Middag 1 kopp kokt ris 1 porsjonstørrelse fisk 1 ss olivenolje til steking eller marinade grønnsaker og litt saus Kveldsmat 1 boks mager kesam med fun light Liten håndfull nøtter. Dette blir ca 110 gram protein – 150 gram karbohydrat og 55 gram fett – 1550kcal. Som du ser, ganske annerledes. For å få noe fremgang i dietten din, må du for det første få mer rutine på spisevanene dine. Først da klarer du å kartlegge mengden du får i deg, og kan justere i forhold til fremgangen din. Endret 14. mars 2008 av X-life
Gjest Anerikke Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Herlig! Dette var nyttig lesning for meg også. Takk x-life!!
Gjest Bolledeig Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Det viktigste tipset jeg vil gi deg er å flytte mer av maten til tidligere på dagen. Kroppen forbrenner minst når man sover, derfor er det dumt å spise veldig mye sent på kvelden. Flytt gjerne middagen til tidligere altså. Merkelig råd. Hvis kroppen forbrenner 2000 kalorier om dagen er det da revnende likegyldig om de kaloriene som kommer inn kommer tidlig eller sent på kvelden. Det kan være hensiktsmessig å spise tidlig på dagen dersom man vet av erfaring at hvis man går sulten ut over dagen, så blir det overspising senere. Men det er ingen forskjeller i hvordan kroppen reagerer om du spiser middag kl 16 eller 20, gitt at du spiser samme mat i samme mengder, selvsagt Det å spise sent på kvelden har fått en (til dels) ufortjent skyld for at folk legger på seg, kveldsmat i seg selv er ikke noe problem, men kveldsmat som består av bossmat som kommer oppå all den andre maten du har spist i løpet av dagen, det er et problem. Derimot er det en del som anbefaler å ha hoveddelen av dagens kalorier i timene rundt måltidet, fordi kroppen er mer insulinfølsom og nyttegjør seg bedre av næringsstoffene i timene rundt trening. Men det viktigste er å gjøre det som passer en selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå