Gå til innhold

Hva er din verste erfaring med det offentlige?

Anbefalte innlegg

Gjest Golden Girl
Skrevet

Hva er din verste erfaring med offentlig kontor eller saksbehandling????

:roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest notoffentligfan
Skrevet

Nå tror jeg du skal trå litt forsiktig, for noe sier meg at flertallet av kvinnene her inne faktisk jobber på offentlige kontorer. Offentlig sektor er faktisk så stor i Norge.

Gjest Golden Girl
Skrevet (endret)
Nå tror jeg du skal trå litt forsiktig, for noe sier meg at flertallet av kvinnene her inne faktisk jobber på offentlige kontorer. Offentlig sektor er faktisk så stor i Norge.

Det må jo likevel være lov til å gi uttrykk hvis man mener at systemet virker dårlig, og det faktisk har vært en alvorlig belastning.

Jeg vil vel faktisk tro at det er nok av de ansatte selv som er misfornøyde med systemene og retningslinjene de arbeider etter.

Endret av Golden Girl
Gjest Gjest
Skrevet
Det må jo likevel være lov til å gi uttrykk hvis man mener at systemet virker dårlig, og det faktisk har vært en alvorlig belastning.

Klart det er lov å fortelle om at det offentlige kan være bedritent!

En veninne av meg klagde på en avgjørelse fra NAV om dagpenger.

Klagen ble avvist og videresendt til Anke Sør som er overordnet klageinstans i NAV.

Etter 7 mnd.fikk hun svar på klagen men med medhold.Avgjørelsen som ble tatt i første distans av NAV hadde brukt feil lovhjemmel

I 7 mnd. ventet hun på svar fra da hun første gangen sendte klagen, for så å få vite at hun hadde rett.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg tryglet om økonomisk støtte på sosialkontoret, men fikk beskjed om at jeg ikke hadde rett på noe som helst. Jeg måtte kontakte advokat, som så ringte sosialkontoret. Først da fikk jeg den behandlingen jeg skulle fått i første omgang.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk arbeidsledig en tid etter å ha fått barn, og det første jeg hørte fra Aetat var at de ville plassere meg på spesialtiltak som egentlig er for sånne som har store problemer med f.eks å stå opp om morgenen og dra på jobb, sammen med rusmisbrukere og mentalt syke.

Da jeg fikk overbevist dem om at jeg skulle ha en normal praksisplass om de absolutt ville finne en jobb til meg (helst ville jeg skaffe en selv, men jeg hadde som sagt prioritert å være hjemme med barn en tid, og arbeidsmarkedet var stramt her på den tida), så skulle jeg ha jobb et skikkelig sted - og de lovet å finne meg plass på ett av en liste med steder jeg og konsulenten satte opp. Jeg endte opp på et helt annet sted.

I tillegg ble jeg lovet dagstønad eller hva det heter, og dermed brukte jeg en god del penger på å komme meg på jobb, for jeg har ikke bil, og det var uvanlig mye vinterstormer den første måneden etter at jeg begynte, og da er det vanskelig å frakte barn til barnehagen uten skyss. Så da utbetalingsdatoen kom og gikk uten at det kom penger inn på kontoen, så ringte jeg Aetat: "Nei, du har ikke krav på stønad likevel. Synd at du ikke har penger til mat til deg og barna, men ikke vårt problem. Joda, vi skulle kanskje sagt fra til deg da vi oppdaget det..."

:kjefte:

Et tips: få absolutt alt skriftlig, med referanse til hvilken hjemmel de støtter seeg til, om du har med offentlige etater å gjøre.

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet

Min verste erfaring er for mange år siden. Den gangen det het medisinsk attføring. For å få dette så måtte du ha en form for behandling. Jeg satt på kontoret, saksbehandler var ei ung jente som knapt visste hva livet var. Den medisinske attføringen var så lav at jeg hadde kjempeproblemer med å betale for behandling. Husker jeg var så nedkjørt at jeg gråt på kontoret hennes. Sorry. Det ble mitt problem. Skulle jeg motta medisinsk attføring så måtte jeg bare betale det det kostet uavhengig av hva jeg hadde i inntekt. Husker ikke lenger hvordan jeg klarte meg.

Nå er jeg i en situasjon hvor jeg har gått på attføring og nå er det søkt om midlertidig uføretrygd. All inntekt er stoppet. Behandlingstid beregnes til 4 mnd. 8 mnd for barnetillegg. Lurer på hvordan jeg skal betjene boliglån og gi ungene mat? Ikke nok med at jeg er syk, men det her kjører jo en stakkar ned i kjelleren. Kjenner jeg blir likegyldig til regninger og alt annet. Hva er vitsen liksom?

Gjest Gjest
Skrevet

Tanja: Ikke gi opp! jeg kjenner jeg får helt vondt inni meg av å høre historien din.

Jeg krysser fingrene for deg!!

Har ikke hatt så mye med etaten å gjøre, men jeg håper de tar til vettet, dette er jo grotesk!

Skrevet
Jeg gikk arbeidsledig en tid etter å ha fått barn, og det første jeg hørte fra Aetat var at de ville plassere meg på spesialtiltak som egentlig er for sånne som har store problemer med f.eks å stå opp om morgenen og dra på jobb, sammen med rusmisbrukere og mentalt syke.

Da jeg fikk overbevist dem om at jeg skulle ha en normal praksisplass om de absolutt ville finne en jobb til meg (helst ville jeg skaffe en selv, men jeg hadde som sagt prioritert å være hjemme med barn en tid, og arbeidsmarkedet var stramt her på den tida), så skulle jeg ha jobb et skikkelig sted - og de lovet å finne meg plass på ett av en liste med steder jeg og konsulenten satte opp. Jeg endte opp på et helt annet sted.

Har selv jobbet på et slikt sted, og blir litt provosert av at du mener dette ikke er "et skikkelig sted". Mange rusmisbrukere og folk med mentale problemer er så normale at du ikke merker at noe, og det er helt vanlig at "normale" folk blir plassert i disse bedriftene også.

Syns virkelig dette var for dumt å klage på, og så tenk å måtte jobbe med folk som har problemer med å stå opp om morgene da! :fnise:

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet
Tanja: Ikke gi opp! jeg kjenner jeg får helt vondt inni meg av å høre historien din.

Jeg krysser fingrene for deg!!

Har ikke hatt så mye med etaten å gjøre, men jeg håper de tar til vettet, dette er jo grotesk!

Etaten tar nok ikke til vettet. De har sine regler å følge, sier hun som utdannet seg til offentlig adiministrasjon. *ler*

Har vært ute i hardt vær tidligere og vet jeg kommer igjennom dette også, men det skulle være så unødvendig å kjøre folk i grøfta som allerede kravler i gjørma.

Et klokt hode sa en gang at man skal være frisk for å være syk. Dessverre en sannhet.

Gjest Gjest
Skrevet
Har selv jobbet på et slikt sted, og blir litt provosert av at du mener dette ikke er "et skikkelig sted". Mange rusmisbrukere og folk med mentale problemer er så normale at du ikke merker at noe, og det er helt vanlig at "normale" folk blir plassert i disse bedriftene også.

Syns virkelig dette var for dumt å klage på, og så tenk å måtte jobbe med folk som har problemer med å stå opp om morgene da! :fnise:

Jeg vil bo her lenge, og forholdene er gjennomsiktige her; alle vet hvem som jobber på det stedet. Jeg går ikke med på at fremtidige arbeidsgivere tror jeg er rusmisbruker eller har andre problemer som kanskje vil gå ut over dem om de ansetter meg, da hadde det ødelagt sjansene mine (nå har jeg i ettertid fått en utfordrende jobb jeg elsker på en arbeidsplass der de ser på meg som kompetent, men det er ikke sikkert de hadde ansatt meg om jeg hadde hatt en fortid på den arbeidsplassen Aetat ville plassere meg på). I tillegg synes jeg det er en smule fornærmende at Aetat trodde jeg var sånn uten at de i det hele tatt hadde pratet med meg.

Skrevet

Herregud folk, slutt å syte! Enhver er ansvarlig for sitt eget liv, staten kan ikke ordne opp i hver minste lille filleting! Å nei, jeg fikk ikke en dritfet jobb i en kul bedrift men en gang...Frekt! Synd at samfunnet må fø på slike som dere. Lær dere å spare for krisesituasjoner og ikke bruke penger du ikke har. Og det er ikke MITT eller ANDRE skattebetalere sitt problem at du gikk for lenge hjemme med ungen, eller hvilke andre unnskyldninger dere nå måtte ha. Enhver misbruker som har klart å bli rusfri fortjener mye mer honnør enn de som har skrevet inn her.

Og bare for å ha sagt det, jeg jobber ikke på NAV, for å få ødlagt hverdagen min av sutrete folk som må ha hjelp til alt, det gidder jeg ikke. Og det er jammen ikke rart at de som ikke jobber der er stålende fornøyd heller, for de er sikkert drittlei sutringen deres!

Og nå blir jeg vel sensurert og får kjeft, men sånn er realiteten.

Skrevet
Herregud folk, slutt å syte! Enhver er ansvarlig for sitt eget liv, staten kan ikke ordne opp i hver minste lille filleting! Å nei, jeg fikk ikke en dritfet jobb i en kul bedrift men en gang...Frekt! Synd at samfunnet må fø på slike som dere. Lær dere å spare for krisesituasjoner og ikke bruke penger du ikke har. Og det er ikke MITT eller ANDRE skattebetalere sitt problem at du gikk for lenge hjemme med ungen, eller hvilke andre unnskyldninger dere nå måtte ha. Enhver misbruker som har klart å bli rusfri fortjener mye mer honnør enn de som har skrevet inn her.

Og bare for å ha sagt det, jeg jobber ikke på NAV, for å få ødlagt hverdagen min av sutrete folk som må ha hjelp til alt, det gidder jeg ikke. Og det er jammen ikke rart at de som ikke jobber der er stålende fornøyd heller, for de er sikkert drittlei sutringen deres!

SIGNERT!!

Gjest Golden Girl
Skrevet

Jepp. Korrekt at du nå skal få litt kjeft. Det synes jeg du fortjener.

Tror du virkelig at alle KAN spare, og at ting er så enkle som det tydeligvis er i ditt hode? Tro igjen, kjære deg. Etter at regninger er betalt er det ikke alle som har mer til overs enn at det akkurat dekker mat og basisbehov, som kanskje medisiner og annet.

Fint for deg hvis du lever i en illusjon om at alle kan klare seg selv hvis de bare vil. Men jeg tror du trenger en kraftig reality-check. Hvilken rett har du til å dømme andre uten at du har vært i samme situasjon selv?

Og dessuten, når man faktisk har et system som skal gi folk en hjelpende hånd når det kniper, skulle det bare mangle at det ikke fungerer som det skal.

Ikke at jeg ønsker noen noe vondt, men jeg håper du en gang opplever hvor vanskelig det kan være selv, så du kan komme ned fra din høye hest.

:nei:

Skrevet
Fint for deg hvis du lever i en illusjon om at alle kan klare seg selv hvis de bare vil. Men jeg tror du trenger en kraftig reality-check. Hvilken rett har du til å dømme andre uten at du har vært i samme situasjon selv?

Og dessuten, når man faktisk har et system som skal gi folk en hjelpende hånd når det kniper, skulle det bare mangle at det ikke fungerer som det skal.

Ikke at jeg ønsker noen noe vondt, men jeg håper du en gang opplever hvor vanskelig det kan være selv, så du kan komme ned fra din høye hest.

Sitter man på en høy hest fordi at man mener at det ikke er statens oppgave å finne jobb til folk? Og når de først gjør det, så er det ikke godt nok. Hadde jeg vært arbeidsledig hadde jeg tatt hva det skulle være mens jeg så meg om etter noe bedre. Kanskje utakknemlige arbeidsledige skulle hoppe ned fra denne høye hesten du prater om?

Skrevet

Til arg og Sol79:

:klaske::overrasket::riste:

Det er ikke verdt nærmere kommentar. Synes bare det lyser smålighet og NULL livserfaring lang vei.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk, Golden Girl, du evner tydeligvis å sette deg inn i andres situasjon, det varmet. Ha en fin lørdagskveld :dagens-rose:

Sitter man på en høy hest fordi at man mener at det ikke er statens oppgave å finne jobb til folk? Og når de først gjør det, så er det ikke godt nok. Hadde jeg vært arbeidsledig hadde jeg tatt hva det skulle være mens jeg så meg om etter noe bedre. Kanskje utakknemlige arbeidsledige skulle hoppe ned fra denne høye hesten du prater om?

Nei, det er ikke godt nok når offentlige tjenestemenn både lover mer enn de kan holde, og i tillegg ikke har greie på lover og regler som inngår i deres arbeidsområde. Det kaller jeg inkompetanse.

Vis meg hvor jeg klaget over at jeg måtte jobbe? Jeg jobbet faktisk gratis et halvt år i bedriften der de skaffet meg plass - så tilbød bedriften meg en lønnet stilling fordi de likte innsatsen jeg gjorde og syntes det var for ille at jeg måtte jobbe gratis, så jeg har ingen form for jobbvegring.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
Jepp. Korrekt at du nå skal få litt kjeft. Det synes jeg du fortjener.

Tror du virkelig at alle KAN spare, og at ting er så enkle som det tydeligvis er i ditt hode? Tro igjen, kjære deg. Etter at regninger er betalt er det ikke alle som har mer til overs enn at det akkurat dekker mat og basisbehov, som kanskje medisiner og annet.

Dette var et sannhetens innlegg :blomst: til deg som er et medmenneske og som har empati for andre mennesker!

Men dette her har du vel ikke mye peiling på slik som du skriver :overrasket:

På dette området er du særdeles uviten og antar at du har "sklidd galant på et bananskall" gjennom ditt liv og ikke har empati for andre som sliter!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Er det slik at man kun har livserfaring om man har negativ erfaring med det offentlige?

Jeg har ikke sklidd på et bananskall gjennom livet mitt, men jeg har tatt tak i de sjansene som har bydd seg og av og til ofret ting.

Det handler om å se løsninger og ikke problemer.

Jeg har empati for de som fortjener det, ikke for de som sitter og surver og forventer at det offentlige skal tilrettelegge alt for dem.

Man har vel selv ansvar for sitt eget liv?

Endret av Sol79
Skrevet
Er det slik at man kun har livserfaring om man har negativ erfaring med det offentlige?

Jeg har ikke sklidd på et bananskall gjennom livet mitt, men jeg har tatt tak i de sjansene som har bydd seg og av og til ofret ting.

Det handler om å se løsninger og ikke problemer.

Jeg har empati for de som fortjener det, ikke for de som sitter og surver og forventer at det offentlige skal tilrettelegge alt for dem.

Man har vel selv ansvar for sitt eget liv?

Man har ikke mye livserfaring, dersom man tror at alle har mulighet til å spare penger hver mnd, og at folk som sliter sitter på ræva og venter på at noen skal ordne opp for dem. Det er rett og slett ikke sånn det funker.

Norge har verdens beste støtteordninger for vanskeligstilte, og det skal vi alle være veeeldig glade for. Ingen vet hvem som plutselig faller utenfor, eller hvorfor. Jeg betaler gladelig massevis skatt for den tryggheten det gir å vite at jeg har rett til hjelp i en tøff tid, eller for den saks skyld, at andre får hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...