Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Naboen min bor litt høyere enn meg. I skråningen som går ned mot huset mitt kaster han stadig ting. Eller de bare faller ned.... Der ligger det plankebiter, glava, et plastrør og en del takstein etter taket han la i sommer. Der virker som han bare kaster det ned skråningen. Han skjønner jo at dette er midt i synsfeltet mitt, men tror ikke han tenker over det,. Jeg kjenner han ikke, og vil ikke ha noen krig, men det er veldig skjemmende. Hvordan sier jeg fra om dette uten å ødelegge naboskapet? Til helgen skal vi døpe vår sønn og det kommer en del på besøk hit. Derfor synes jeg det er ekstra ekkelt med så mye rot på naboeiendommen.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Du samler det ganske enkelt sammen og bærer det opp til han. Ring på og si at han har mistet det, men at du har samlet det sammen for han. Gi han det med et smil.
happyhappy Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 uff jeg sliter med samme problemet her jeg bor.. Naboen har en handlevogn stående på plassen ute, plankebiter, pressenning og diverse skrot. Direkte flaut!! Men vi har heller ikke turt å si ifra, og vet ikke hvordan vi eventuelt skulle gjort det. Vurderte anonymt brev, men det blir også litt dumt..Men vi er flere som bor i området og som mener det samme. Ingen tør si ifra!
Suzy Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Det mest reale er vel å gå opp og ringe på og si fra på en hyggelig måte. Det er jo ikke sikkert vedkommende har tenkt over at det er skjemmende for deg. Be pent om naboen kan rydde opp og sats på at det ordner seg da.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 Jeg møtte naboen på veien i går kveld. Vi snakket om løst og fast, og så nevnte jeg dette. Sa det på en hyggelig måte, at han sikkert ikke var klar over det siden han ikke så det fra sin egen tomt, men at det fra min tomt var veldig synlig med alt som hadde falt ned skråningen. "Nei, men så lenge det er på min egen tomt, så synes jeg ikke du har noe med dette, sa naboen." "Så dette får du bare tåle, og heller se en annen vei!" sa han, og gikk.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #6 Skrevet 15. mars 2008 Da har du iallfall forsøkt. Det neste spørsmålet blir hvordan du kan skjerme deg. Kan en mulighet være å plante høye busker ev. noen trær som gjør at du ikke ser rotet hans?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #7 Skrevet 15. mars 2008 Når han forsøpler med ting som forurenser kan faktisk kommunen pålegge ham å rydde opp, og gi ham tvangsmulkt/bot om han ikke følger pålegget Og når du først har prøvd på en høflig måte å be ham rydde, synes jeg ikke du er urimelig om du henvender deg til dem. Det er litt forskjellig fra kommune til kommune hvilken enhet som har ansvaret for sånt, men det finner du sikkert raskt ut om du kikker litt på din kommunes nettside eller ringer sentralbordet deres
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #8 Skrevet 15. mars 2008 Sakset fra forurensningsloven: "§ 28. (forbud mot forsøpling) Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander. Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit. Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding." Så det trenger faktisk ikke en gang å være ting som er skadelige for miljøet, det holder om det ser stygt ut. Skriv en klage til rett instans hos kommunen, legg ved noen bilder, så ordner det seg sannsynligvis
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Naboen min bor litt høyere enn meg. I skråningen som går ned mot huset mitt kaster han stadig ting. Eller de bare faller ned.... Der ligger det plankebiter, glava, et plastrør og en del takstein etter taket han la i sommer. Der virker som han bare kaster det ned skråningen. Han skjønner jo at dette er midt i synsfeltet mitt, men tror ikke han tenker over det,. Jeg kjenner han ikke, og vil ikke ha noen krig, men det er veldig skjemmende. Hvordan sier jeg fra om dette uten å ødelegge naboskapet? Til helgen skal vi døpe vår sønn og det kommer en del på besøk hit. Derfor synes jeg det er ekstra ekkelt med så mye rot på naboeiendommen. sett opp lapp om hyggelig dugnad. da våren kommer, kommer skrotet frem.....vi serverer vafler kaffe/saft. Ta barna med. det blir hyggelig sammen og mans er hva berg og svinesti det blir.
happyhappy Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 men det er jo naboens hage..man kan ikke akkurat få med nabolaget på dugnad i naboens hage?? Da blir det jo overtramp fra deres side også. (?)
lille katt Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 Stuevinduene våre har panoramautsikt mot naboens bakhage. Den delen brukes til å oppbevare kompost (dvs. nedhogde trær og diverse), gamle tønner, en gammel ødelagt barnevogn, en knallblå presenning, store mengder materialer og veldig, veldig mye overgrodde busker og ugress. Jeg har ofte vært fristet til å invitere ham inn til oss "på kaffe" for at han kan se med egne øyne hvordan hagen hans ser ut fra vår synsvinkel. Fra deres inngangsparti og hovedhage ser det neppe like ille ut! Men jeg har ikke turt det enda... Kanskje en ide for TS?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå