Gjest Gjest_Husbygger_* Skrevet 14. mars 2008 #1 Skrevet 14. mars 2008 Vi vurderer å bygge dette huset. Hva ville du forandret på planløsningen?
Caos Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Vi vurderer også å bygge med denne planløsningen. Egentlig samme huset, men helt annet utseende, det som heter variasjon 1853! På planløsningen har vi tenkt å gjøre vindfanget en smule større, slik det i fremtiden er nok plass til å kle på og av barn! Vi har også tenkt å ta vekk veggen mellom stue og trappegang, slik at stue og gang blir i et.
onyx Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Jeg ville lagt badet oppe i tilknytning til hovedsoverommet og heller hatt et ekstra gjestetoalett og vindfang der badet ligger nå. Vaskerommet ville jeg hatt i kjelleren på badet der, og jeg ville hatt lukket kjøkkenløsning.
Leo Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Med mindre nordavinden blir stående rett på inngangspartiet, ville jeg ha åpnet mellom vindfanget og gangen. Slike dører har likevel en tendens til å bli stående åpne. Jeg ville også ha lukket kjøkkenet mer mot stuen. Ikke nødvendigvis med en hel vegg og dør, men slik at man slipper å sitte i sofaen og se rett bort på oppvaskbenken. I stedet ville jeg ha åpnet mer mot trappeløpet. Ikke nødvendigvis helt, men i hvert fall noe. Eget vaskerom er gull verdt i mine øyne, så jeg ville i hvert fall ha sørget for røropplegg med sluk etc. som gjør det mulig å bruke boden som vaskerom på sikt.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Jeg ville tatt med deler av boden nede til badet om ikke hele... Et stort bad gjør at du kan droppe vaskerommet oppe og heller ha sjakt fra soverommet og ned. Selv ville jeg ikke hatt hovedsoverommet i hovedetasjen da jeg ikke vil sove i annen entasje enn barna mine. Jeg syns også gangen i kjelleren var veldig stor til at det tros alt ikke er plass til noe der pga alle dørene. Den ville jeg ha gjort mindre. Evt ha flyttet kjellerstue til der soverommene er og ha det åpent til gangen, altså ingen vegg. Og så dører inn til soverommene fra den åpne løsningen der.... Jeg ville også videt ut gang og vindfang mot venstre utover uteplassen og vaskerommet der, for en så smal gang er ikke noe praktisk syns jeg... Huff, dette ble jo veldig negativt da. Men man har jo helt forskjellige behov. Og jeg ville nok ikke valgt denne planløsningen selv....
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Mange gode tips fra de andre her... I tillegg ville jeg flyttet soveromsdøra i hovedetasjen litt ut på veggen. Sånn at jeg hadde hatt plass til garderobeskap på hele den veggen som er mot trappa.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Fyttet veggen i vindfanget til enden av de opptegnede garderobeskapene. Praktisk å ha veggen mellom vindfang og gang. Med barn i huset kan vindfanget virke litt rotete. Derfor greit med lukket dør. Beholdt veggen mellom stue og trapp. Godt med fred og ro i stua. Prøvd å unngå innsyn fra stua rett inn mot kjøkkenbenken. Usikker på hvordan det best kan gjøres. Laget større bad nede med plass til vaskemaskin og badekar.
Pasha Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 hatt alle soverommene i en etg... (altså ha soverom der kjellerstua er i dag).. Jeg hadde ikke likt å ligge i en annen etg enn barna mine. (greit når de har blitt større.. men ikke mens de er små)
Kristaa Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Vaskerom nede, ihvertfall hvis det er slik at barna skal sove nede - de produserer med skittentøy og da slipper man all bæringen... Ellers er jeg av prinsipp imot hus med kjellerstue og ville aldri hatt det, men det er jo vanskelig å unngå med dette huset Ville også hatt åpning mellom vindfang og gang, ser ikke poenget med en dør der. Ville lukket mer mot kjøkkenet, samt flyttet soveromsdøren litt som en annen var inne på her.
Caos Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Om vi bygger dette huset (spørs litt på tomt, har ikke den enda..) så skal vi isåfall ha soverom der kjellerstuen er, mens ungene er små, så flytte opp når de blir endel eldre. Helt enig i at jeg ikke ville sovet i en annen etg enn barna mine. Det var et av kriteriene for planløsning, at vi kunne ha soverom i samme etg alle sammen! Men vi ville også ha mulighet for soverom i hoved etg og ha alt vi trenger på et plan, siden helsen min har vært litt skral, og vi aldri vet hvordan vi blir når vi blir eldre.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Vi vurderer å bygge dette huset. Hva ville du forandret på planløsningen? for guds skyld få lukket køkkenet. få større vindfang....der ska mange kle av seg etterhvert. få vaskerom ut fra badet. Ellers vil du få et bad som ser h...ut
lille katt Skrevet 23. mars 2008 #12 Skrevet 23. mars 2008 Jeg ville også hatt større vindfang, ville dratt den lettveggen lengre inn i gangen. Kjellergangen er også veldig stor. Der ville jeg vurdert å gjøre badet litt større, og kjellergangen litt mindre, slik at det likevel ble like mye bodplass. Store ganger (trapperom) er vanskelig plass å utnytte. Det skulle jeg gjerne gjort om i mitt hus. Vaskerom på bad kan ordnes på følgende måte: man kan dele et større baderom i to, enten med lettvegg eller helt vanlige Elfa-dører, og ha vaskerommet innerst. Veldig praktisk! Jeg ville nok også delt av kjøkken og stue, men det er jo en smakssak.... Ellers liker jeg godt at trapperommene/gangene er stengt av, slik at en kan lukke dører mellom trappene/etasjene. Hos oss er alt åpent, og det blir veldig lytt mellom etasjene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå