Gå til innhold

Byggryn - må de bløtlegges før bruk ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er ikke det nødvendig ?

Skal bruke de til å lage risotto.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Byggotto, mener du? :mrgreen:

Jeg pleier ikke å bløtlegge byggrynene, og det går helt greit. Koketiden er vel "til de føles ferdige".

Skrevet

Til brøddeiger koker jeg dem møre før jeg har dem i deigen - ellers blir grynene så harde at blomberingene går ut av tennene. I supper koker jeg dem med i suppen. Bløtlegger du dem får de kortere koketid, men det går fint å koke dem uten å bløtlegge dem først. Kommer du på det; bløtlegg dem likevell. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er bare koketiden som endres. om du bløtlegger dem trenger de bare koke ca 20 minutter, om de ikke er bløtlagt må du kanskje koke dem en time. Men begge deler går altså greit :)

Skrevet

Da skal jeg prøve meg på en byggotto i kveld - takker for kjappe svar :-)

Skrevet
Eller er ikke det nødvendig ?

Skal bruke de til å lage risotto.

Jeg har det i kjøttsuppe, for at de skal være mjuke og gode, legger jeg dem i bløt kvelden før. Merker stor forskjell. :)

Skrevet

Jeg la dem i bløtt på morgenen - så lagde jeg byggotto på kvelden og den ble ganske god!

Prøver en sunnere linje og da er bygg etter hva jeg har skjønt en bra erstatning for ris.

Gjest Badiane
Skrevet
Til brøddeiger koker jeg dem møre før jeg har dem i deigen - ellers blir grynene så harde at blomberingene går ut av tennene. I supper koker jeg dem med i suppen. Bløtlegger du dem får de kortere koketid, men det går fint å koke dem uten å bløtlegge dem først. Kommer du på det; bløtlegg dem likevell. ;)

Kan du gi meg en pekepinn på hvor mye byggryn man trenger til en gjennomsnittlig stor brøddeig (3 brød), eller har du eventuelt en oppskrift? :)

Jeg forsøkte med bryggryn i brøddeig i forrige uke, og da hadde jeg tydeligvis oppi for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...