Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger anbefalinger på bøker ala "ikke uten min datter" :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

'Solgt' av Zana Muhsen ligger litt i samma gata. Sann historie om to søstre med mor fra England og far fra Yemen som skal på ferie i farens hjemland. Når de har vært der en stund får de vite at de har blitt giftet bort av faren sin, og blir nektet å reise hjem igjen. Kjempesterk bok, en av mine personlige favoritter.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Første jeg kom på var "Prinsessen" av Jean P. Sasson, men litt usikker på hva du mener med bøker ala "Ikke uten min datter". Har lest begge, og likte begge to. Jean P. Sasson har forresten skrevet flere bøker om den arabiske verden, og da spesielt kvinners plass i dette samfunnet.

Skrevet
Første jeg kom på var "Prinsessen" av Jean P. Sasson, men litt usikker på hva du mener med bøker ala "Ikke uten min datter". Har lest begge, og likte begge to. Jean P. Sasson har forresten skrevet flere bøker om den arabiske verden, og da spesielt kvinners plass i dette samfunnet.

Jeg har lest hennes tre bøker om emnet flere ganger og synes de er veldig interessante, men er heller ikke sikker på om de er i den gaten du mener.

Skrevet

"Brent levende" Souad/Marie-Therese Cuny

Handler om en 17 år gammel palestinsk jente som blir straffet av familien for å ha forelsket seg før ekteskapet

Skrevet
'Solgt' av Zana Muhsen ligger litt i samma gata. Sann historie om to søstre med mor fra England og far fra Yemen som skal på ferie i farens hjemland. Når de har vært der en stund får de vite at de har blitt giftet bort av faren sin, og blir nektet å reise hjem igjen. Kjempesterk bok, en av mine personlige favoritter.

Zana Muhsen har skrevet en oppfølger til boken "Solgt".

Den heter "A promise to Nadia" og vi følger historien 10 år etter at de ble tatt med til Yemen. Har lest den på engelsk og vet ikke om den er oversatt til norsk.....

Skrevet

Solgt er en utrolig bra bok ja!! Leste den på ungdomsskolen en gang, og den gjorde inntrykk på meg i hvertfall.

Vet ikke om det går under samme sjanger, men jeg liker også godt slike typer bøker, og vil anbefale "the kite runner" (den går på kino nå) av Khaled Hosseini;-)

Gjest Gjest_Lune_*
Skrevet

Et løfte til Nadia heter den på norsk, som er oppfølgeren til solgt.

Arabias døttre er oppfølgeren til Prinsessen.

Ellers er Tusen strålende soler i samme kategori.

Et glass melk takk av Herbjørg Wassmo (handler om menneskehandel).

Gjest Gjest_Molly_*
Skrevet

Leste denne på ungdomsskolen, og synes da dedn var veldig bra! Begynte på den igjen nå for ikke lenge siden, men ble bare irritert. Tidlig i boken står det at moren tidligere har latt faren få ta med to av barne til Yemen, uten å få dem tilbake (de bodde hos slekt eller noe, men moren fikk aldri høre fra dem). Når dette har skjedd - hvorfor i huleste lar hun da de to neste barna reise? Nei, ble bare irritert denne gangen!

Skrevet

anbefaler på det varmeste biografien til Ayaan Hirsi Ali "mitt liv min frihet"

Dette er en sterk historie om en jentes/kvinnes liv i somalia og hennes møte med vesten og hennes brudd med islam.

Skrevet

Abonnere. Høres ut som mange fine bøker her.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet
anbefaler på det varmeste biografien til Ayaan Hirsi Ali "mitt liv min frihet"

Dette er en sterk historie om en jentes/kvinnes liv i somalia og hennes møte med vesten og hennes brudd med islam.

Vil bare gjøre oppmersom på at denne ikke er en biografi, selv om den blir fremstilt som det.

Skrevet

Aman: handler om en jente som blir giftet bort i ung alder,også tror den er fra somalia men husker ikke helt, gjorde inntrykk.

Min føydale herre: handler om det samme, men et annet land. :goodbye:

Skrevet

Er altså lenge siden jeg leste dem men jeg mener å huske de gjorde inntrykk da

Skrevet
Vil bare gjøre oppmersom på at denne ikke er en biografi, selv om den blir fremstilt som det.

Jeg har lest boken,og det er da en biografi.den er jo anmeldt som det også.

Hva er ditt belegg for å hevde noe annet? :forvirra::forvirra::forvirra::forvirra:

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

To lignende bøker som har gjort mest inntrykk på meg: "Bare en datter" av Sarita Skagnes og Lene Wikander. En bok om abortpolitikken i Kina, veldig gripende, og sann historie.

"Jeg fikk aldri sagt adjø" En far forteller om at hans kone tok livet av hans barn. Ufattelig trist og seff sann-

• 2 uker senere...
Skrevet

Støtter opp under de som har nevnt boken "Solgt".

I tillegg vil jeg anbefale boken "Jeg drepte mitt barn" av Carl S. Burak og Michele G. Remington. Boken "Vannliljen" av Hanne Dahl er og virkelig verdt å lese. Den handler om en jente som blir mishandlet på det groveste av hele familien, og flere andre. Hun blir regelmessig solgt som prostituert til fremmede menn, og hun blir slått, nektet mat, og fortalt at hun ikke er verdt noe daglig. Jeg begynte faktisk å gråte flere ganger da jeg leste den boken. :lese:

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_adiva_*
Skrevet
Zana Muhsen har skrevet en oppfølger til boken "Solgt".

Den heter "A promise to Nadia" og vi følger historien 10 år etter at de ble tatt med til Yemen. Har lest den på engelsk og vet ikke om den er oversatt til norsk.....

Den finnes på norsk, "den heter mitt løfte til Nadia"

• 2 uker senere...
Skrevet

Isabel : Et gatebarn i Rio av Mecka Lind og Synne gatebarn av Mecka Lind er to veldig bra bøker synes jeg.

De handler om to gatebarn og hvordan de prøver å overleve. Er vel ikke helt i samme gata som Ikke uten min datter. Men de er absolutt verdt å lese!

Skrevet
To lignende bøker som har gjort mest inntrykk på meg: "Bare en datter" av Sarita Skagnes og Lene Wikander. En bok om abortpolitikken i Kina, veldig gripende, og sann historie.

"Jeg fikk aldri sagt adjø" En far forteller om at hans kone tok livet av hans barn. Ufattelig trist og seff sann-

Jeg skulle også til å skrive !Jeg fikk aldri sagt adjø" Utrolig fin bok.. Sammen med "Bare en datter"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...