Gå til innhold

Hvor reiser man i januar?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei..

Var i Thailand i januar, og det var kjempe deilig tid å ta ferie... fikk kortet ned vinteren endel... har derfor planer om en ferie i januar igjen, men vet ikke helt hvor.... tenker på badeferie. :briller: Er det noen som har noen forslag/annbefalinger?

Har tenkt litt på Mexico, noen som har vært der ?

hilsen Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har vært i Mexico. Riktignok ikke i januar. Jeg var der i august/september i fjor, men høysesongen er når det er vinter her i Norge.

Mexico er et stort land med mye å se og oppleve. Hvis det er badeferie du vil ha, vil jeg anbefale Playa del Carmen som ligger på Yucatanhalvøya. Det er en koselig badeby.

Men du kan ikke dra til Mexico og bare ligge på stranda. Du må få med deg minst en pyramide. Fra Playa del Carmen er det enkelt å dra på utflukt til Chichen Itza (en maya-pyramide).

I tillegg vil jeg anbefale Tulum, som er en fantastisk strand sør for Playa del Carmen. Der kan man bo i enkle bungalower rett på stranda. Vi gjorde ikke det, men vi var på dagstur dit og solte oss på den flotteste stranda jeg har sett, og vi var så godt som alene der.

Yucatan-halvøya er imidlertid blitt temmelig amerikanisert. Det kryr av amerikanske turister og det er bygd opp en rekke fornøyelsesparker/badeland der man blant annet kan bade blant delfiner, men dette koster flesk.

Jeg anbefaler Yucatan-halvøya på det varmeste, men hvis du vil se det virkelige Mexico, bør du sørge for å komme deg ut av de mest turifiserte stedene. Vi var blant annet i byen Merida med dagsturer til Celestun for å se flamingoer og pyramider på Uxmal. I tillegg var vi i Mexico City og to dager i Guatemala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maja Serine

En venninne av meg var på Bali i fjor høst og hadde en helt fantastisk ferie.

Etter den store bombeeksplosjonen der i høst tror jeg imidlertid ikke at jeg ville reist dit. Men det er meg da. Det går sikkert an å ha en fin ferie der nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh..... Mexico høres jo kjempe fint ut da...har veldig lyst..

Er det dyrt der?.. hvordan var maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mexico er ikke det aller billigste landet man kan reise på ferie til. Ettersom jeg har skjønt er det mye billigere å bo/spise/shoppe etc i Thailand og andre land i Østen.

Meksikansk mat har du sikkert spist her hjemme også. Det går mye i taco/burrito/fajita etc. Men når du bestiller noe av dette i Mexico må du være forberedt på at det ikke er akkurat som i Norge. Man spiser f.eks ikke ost, rømme eller mye salat til taco i Mexico. Men det er veldig godt likevel.

Jeg anbefaler Mexico på det varmeste.

Andre steder å reise i januar: Brasil, Venezuela, Seychellene, Mauritius, Florida, Kenya, Tanzania, Sør-Afrika (dit skal jeg på neste ferie og jeg gleder meg!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Var på Seychellene i februar i fjor, helt fantastisk!! Nydelige øyer, noen av verdens vakreste strender og fantastisk klart vann! Hvis du er glad i dykking/snorkling er det Indiske hav virkelig å anbefale, rene paradiset!! :D Ellers så vel Karibien bra i januar og Sør Afrika er også helt fantastisk (Har vært der i oktober 2001 og det var veldig flott da, men skulle vist være grønnere i januar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja Seychellene høres spennende ut også... elsker jo å snorkle.....men har hørt at det er veldig dyrt å reise dit... stemmer det??

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Ja det er relativt dyrt ja... såvidt jeg husker betalte vi opp mot 10000 for flybillettene... Det er også vanskelig å finne rimelige steder å bo, men vi seilte når vi var der og bodde i seilbåten.

Dersom du er på jakt etter rimeligere ferie, ville jeg seriøst vurdert Sør Afrika. Flybilletten koster litt, men det er billig å bo og spise når du kommer fram, og landet er utrolig variert, alt fra området rundt Cape Town som på en måte har noe europeisk over seg men som allikevel er seg selv, fantastisk nydelig område!! Lenger øtstover finnes byer som f.ex Durban med strender som er kjent for bla bra surfing, fikk ikke dratt dit, men det skal jeg neste gang jeg skal til den delen av verden! Swasiland synes jeg var litt av en opplevelse, og nasjonalparkene med safariturer etc var også fantastisk. Styr unna Johannesburg, veldig skummel by....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med Maldivene? Eller India og Sri Lanka. Eller kanskje Brasil?

Alternativene og mulighetene er mange. SPørs hva dere vil betale også.

Så forresten at charterselskapene (Saga tror jeg?) skulle ha Brasil og India på programmet til vinteren. Og charter blir jo litt rimeligere enn rutefly som regel.

God tur! Jeg missuner deg :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha reist til Sør-Afrika. Vi var der i juni, da var det nydelig. Kan bare forestille meg hvor flott det er i januar! Must for førstegangsreisere er Cape Town, Garden Route og safari.

Bali, derimot, hadde jeg ikke reist til. Var der i fjor (også i juni), men ble skuffet. Møkkete og fullt av fulle backpackere. Heller ikke spesielt flotte strender og mye møkk i vannet.

loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Zanzibar og fastlandet Tanzania på safari. :briller:

Mexico er også kult, men Tanzania er bedre - garantert. Sør-Afrika er også bra. Ville forresten heller dratt til Guatamala og Honduras fremfor Mexico. Litt dyrere flytur, men billigere opphold og utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Mexico (Yucatan-halvøya) på det varmeste! Var der i april i fjor, og det er sikkert fint å reise dit i januar også. Som det er nevnt ovenfor her bør man få med seg andre ting enn bare de flotte strendene, for Mexico har mye bra å by på.

Et lite tips: Unngå Cancun, der er det altfor turistifisert og amerikanisert. Sats heller på Playa del Carmen som base, det er et perfekt utgangspunkt for videre utforsking av Yucatan-halvøya.

Dette området av Mexico er riktignok dyrt, men dersom du velger et all inclusive-hotell burde du komme rimelig ut av det. Vi betalte 12 600 kr/pers for et to ukers opphold (med flyreise) på et 5-stjerners hotell der all mat, drikke og aktiviteter var inkludert. Av en eller annen grunn har reiseselskapene nå sluttet med Mexico-reiser, så det blir sikkert noe dyrere dersom du må reise med rutefly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis til Florida! Jeg var der vinteren for noen år siden, og det er definitivt den beste ferien jeg har hatt hittil i livet! Anbefales på det...bokstavelig talt :ler: ...varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...