Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke om noen greier å skjønne hvilken bok dette er jeg, leste den for mange mange år siden, men tenker stadig at jeg vil lese den igjen.

Den handler om en gutt som er enten barenhjemsbarn/foreldreløs eller bare fra ett fattig hjem, og ikke har det så lett. Så havner han på en sommerleir eller noe, der han blir plaget osv, det viser seg at han er veldig god i høyde (eller var det lengde) og vinner en kokurranse denne sommeren over en av de kule gutta der noe som fører til at han får ordentlig julig.

Jeg tror boken blir helt eller delvis fortalt av en 3 person, som jobber på denne leiren.

Vet det er lite, men ringer det noen bjeller hos noen?? Trodde lenge at det var "Innsektssommer" men de var nok bare et at jeg leste den boken på samme tid som denne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antageligvis ikke riktig, men kommer med et forslag om Ondskapen av Jan Guillou. Gutten blir banket hjemme, sendt på privatskole, er god i svømming, vinner en konkurranse og blir banket her også..

Husker ikke hvem som er fortelleren..

Skrevet

Hei. Takk for tips, men det er ikke den.

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Skrevet

Tusen takk, det må nok være den, skal i bokhandlen i morgen. Kan stemme veldig bra at handlingen er i Sverige på 50 tallet. Har grublet i årevis på hvilken bok det kan være, men husket jo så lite.... Er en sterk historie ja..

Gjest Gjest
Skrevet
Det som umiddelbart slår meg, er Vi kaller ham Anna av Peter Pohl. Boka handler om Anders (tror jeg hovedpersonen heter). Han er ikke foreldreløs, men har en stefar som behandler ham forferdelig dårlig. Hoveddelen av boka foregår på en sommerleir for gutter. Sverige, 1950 (?)-tallet. Anders er hakkekyllingen på skolen. Når han kommer til leiren, får han straks kallenavnet Anna, og det settes i gang en mobbing som er uten sidestykke i annen litteratur. (Bokas forteller er Micke, en av lederne på leieren). Det eneste Anders hevder seg i, er høydehopp, slik du beskriver.

Boka er fryktelig vond å lese, men en skikkelig tankevekker. En av mine absolutte favorittbøker!

Den tenkte jeg på også, men klarte ikke å komme på navnet. Peter Pohl har skrevet noen nydelige ungdomsbøker. Anbefales voksne også.

Gjest Gjest
Skrevet

hei!

Jeg vet ikke om du allerede har vært i bokhandelen, men ville bare si at det trolig er lite vits, tviler på at en eneste butikk har den inne, bortsett fra bruktbokhandlere.

Den er nemlig fra 1989 og utsolgt fra forlaget og vil ikke bli trykket opp igjen.

Så den eneste sjansen er å kjøpe den brukt, enten på nett eller i bruktbutikk.

Skrevet

Fant raskt ut at den høyst sannsynnelig bare er å få tak i på svensk... Men det er derfor det er så fint at man har bibloteker:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...