Gå til innhold

I hvilken butikk handler jeg til ost og kjeks?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjestine_*
Skrevet

Skal servere ost og kjeks til 8 damer.

Spørsmål 1: Hvilken butikk er best å handle i når det gjelder ost og kjeks? Tenkte jeg skulle prøve ICA, men hva sier dere?

Spørsmål 2: Hvor mange ostesorter bør jeg ha? Liker ikke blåmuggost...hvilke oster bør jeg velge?

Spr. 3: Passer det å servere melon ved siden av i tillegg til paprika og druer o.l.?

Spr. 4: Tenkte også å ha kiwi til, men må jeg skrelle den før jeg skjærer den opp?

Spr. 5: Legger jeg alt osten og frukten på et stort fat, eller på flere små?

Spr. 6: Er det godt med maisbrød til ostefat?

Spr. 7: Kan jeg skjære opp pærer på forhånd eller blir de brune?

Spr. 8: Disse små trekantostene, skal de også settes frem uten folie/papir?

Håper noen kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene.

Skrevet

Jeg foretrekker Ultra eller Jacobs når jeg skal handle ost. Hadde ostekveld for et par uker siden vi var 7 stykker og det var noe igjen. Kjøpte brie, hvitløksbrie, Saint Agur blåmuggost, krydder kremost, Crem Cherie, Manchego og ridderost. Hadde honning, valnøtter, tørkede fikener, aprikoser, fikensyltetøy, epler og blå druer til. Ellers hadde jeg Salinas, Melbatoast, Cream Cracker, nøttebrød og Tapini-kjeks.

Hadde osten og kjeksen på hvert sitt store fat/kurv, resten i små boller.

Svar på spørsmålene ellers:

Spm 3: melon fungerer bra til ost

Spm 4: ville ikke skrellet kiwien, men delt den i skiver

Spm 6: har aldri smakt maisbrød til ost, spiser det helst til chili con carne, foretrekker steinovnsbakte brød eller nøttebrød

Spm 7: ville skåret opp pærene rett før, for de vil bli brune

Spm 8: ville hatt folien på

Skrevet

Hvis du bor i Oslo kan du prøve Birkelundens lille franske ostebutikk i Thorvald Meyers gate, eller Hotell Havana litt lenger ned i gata.

Jeg synes melon kan være godt å ha ved siden av, eller fersken/nektariner hvis du finner noe som er godt modent. Pærer kan du skjære opp innen rimelig tid før, gni de forsiktig med sitronsafte. Jeg synes ikke du trenger å skrelle kiwien, det er ikke så mye jobb å pelle av skallet.

Sist men ikke minst vil jeg anbefale deg å kjøpe noen litt spennende marmelader , og husk at du til ostefat også kan ha oliven, tapenade, syltede frukter og masse annet godt. Og glem ikke druer!

Gjest Gjest_emilio_*
Skrevet (endret)
Hvis du bor i Oslo kan du prøve Birkelundens lille franske ostebutikk i Thorvald Meyers gate, eller Hotell Havana litt lenger ned i gata.

Jeg synes melon kan være godt å ha ved siden av, eller fersken/nektariner hvis du finner noe som er godt modent. Pærer kan du skjære opp innen rimelig tid før, gni de forsiktig med sitronsafte. Jeg synes ikke du trenger å skrelle kiwien, det er ikke så mye jobb å pelle av skallet.

Sist men ikke minst vil jeg anbefale deg å kjøpe noen litt spennende marmelader , og husk at du til ostefat også kan ha oliven, tapenade, syltede frukter og masse annet godt. Og glem ikke druer!

jeg har ikke så mye erfaring med de overnevnte oster, men jeg kan anbefale honning + yoghurt. Dette er blir min favoritt desser og er sikkert at noen andre vil også like dette.

Innlegg endret. Reglene

Endret av Pasha
Skrevet

Tråden er ryddet

Pasha mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...