Gå til innhold

Treningstips til hund som kjeder seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten hannhund på ett og et halvt år, som rett og slett ignorerer alle når det kommer til trening. Jeg skal stille han til høsten og trenger litt treningstips til ringtrening. Han har aldri stått på bord før, og aldri vært stilt, og har vanligvis den innstillingen med at han ikke klarer konsentrere seg når jeg "prater" til han.

Jeg mistenker at dette er pga puberteten, men er greit med litt spennende treningstips, dersom noen har det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville spurt oppdretteren som du kjøpte hunden av, om hun kan gi deg noen tips... det kan jo hende at noen av foreldrene til hunden din også var sånn, og at hu da har noen tips til deg

Skrevet (endret)

Har han alltid vært slikt?

Jeg vil anbefale deg å melde deg på et grunnkurs i lydighet, da får du mange treningstips og mye hjelp i forhold til din hund og hvordan du bør trene han. Du trenger ikke å begynne og trene lydighet, men du lærer utrolig mye av slike kurs. Det er veldig vanskelig, om ikke umulig, for oss på et forum som ikke har sett hunden å fortelle deg hvordan du skal trene den.

Endret av CrizzBee
Skrevet

Høres ut som du må begynne med kontakttrening, så hunden får lyst til å fokusere på deg for da skjer det noe morsomt/ spennende/kommer en godbit. Husk korte økter, og gi deg mens hunden fortsatt syns det du gjør er interessant. Etter at du har fått fokus kan du begynne å trene på andre ting. Anbefaler et utstillingskurs og et vanlig lydighetskurs. Å bruke klikker ved innlæring kan også fungere godt for hunder med liten konsentrasjon.

Skrevet

vi bruker dog fighter til vår hund. de er så fine. det er et tanke spill og du gjemmer god bit eller som vi gjør legger ma kule i den og så må hunden dra og løfte opp ting for å få ut mat/god bit. det er i forskjellige vanskelighets grader. det er jo en trening måte til å få hunden din til å ville begynne å trene igjen. vår hand hund maser etter å få drive med den.

var bare et tips fra meg.

lykke til med din hand hund :)

Skrevet

Tusen takk for svar:) Har tenkt på klikkertrening faktisk, men aldri vært borti det. Man belønner i første omgang med et klikk og en godbit, også venner man hunden gradvis til bare klikket?

Lærte mye kontakttrening i forbindelse med et agilitykurs med den første hunden min, men det har visst gått rett i glemmeboken. Så det var en bra påminnelse. Vi har heldigvis god tid på oss. De neste utstillingene er til høsten.

Det største problemet er at jeg bor i Oslo, og hunden hos foreldrene mine i Bergen, så treningen blir dessverre veldig periodevis. Jeg jobber så mye at han ikke ville ha godt av å sitte i en trang leilighet her. Trist, men gleder meg utrolig til å komme hjem til han i påsken:D

Men klikker skal jeg kjøpe meg! Og en instruksjonsbok:P haha

Et problem som gikk igjen med min første hund var at hun var redd for å stå på bordet. Hun var av samme rase, en cavalier, men ble hysterisk redd for bordet. Dette er pga forbindelsen til dyrlegen. Hun ble et nervevrak etter et legebesøk. Dersom jeg har problemer med han jeg har nå, vil det være frekt å spørre om han jeg kan stille han på gulvet istedenfor på bordet? Han er ganske stor(ikke feit!) til å være cavalier, så er det mulig?:)

Skrevet

Cavalier er jo en liten rase. Jeg ser ikke for meg at dommeren vil sette pris på å sette seg på knær bare for din hund.

For at hunden din skal få det den trenger må foreldrene dine engasjeres dersom han bor hos dem. De må trene, de må sosialisere, de må jevnlig sette ham opp på bordet og plukke på ham osv. Intensivøkter når du er hjemme på ferie går gjerne fort i glemmeboka hvis de ikke følger opp det du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...