Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Heihei! Jeg håper noen her kan svare meg på et spørsmål om kjøp av parfyme og toll fra strawberrynet. Jeg så nemlig at de har parfymen "min" der til 191 kr!! men da jeg skulle bestille den sto d at det vil komme et ekstra gebyr på 10% av parfymens verdi(pga. frakt tror eg). Det vil jo si at den faktiske verdien på parfymen blir over 200. Spørsmålet mitt blir da om pakken kommer til å bli merket med 191 kr eller om de ekstra 10% blir ink. på lappen hov verdien og innholdet av pakken skrives. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg sendte mail til strawberrynet, men de forsto ikkje hva jeg mente ( hehe, dårlig engelsk sikkert, forhåpentligvis går d bedre på norsk:)
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Heihei! Jeg håper noen her kan svare meg på et spørsmål om kjøp av parfyme og toll fra strawberrynet. Jeg så nemlig at de har parfymen "min" der til 191 kr!! men da jeg skulle bestille den sto d at det vil komme et ekstra gebyr på 10% av parfymens verdi(pga. frakt tror eg). Det vil jo si at den faktiske verdien på parfymen blir over 200. Spørsmålet mitt blir da om pakken kommer til å bli merket med 191 kr eller om de ekstra 10% blir ink. på lappen hov verdien og innholdet av pakken skrives. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg sendte mail til strawberrynet, men de forsto ikkje hva jeg mente ( hehe, dårlig engelsk sikkert, forhåpentligvis går d bedre på norsk:) En av grunnene til at jeg ikke handler der. De burde også hatt sidene sine på Norsk. Er jo så mange som handler der,men er stadig misforståelser
Brukernavn Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Heihei! Jeg håper noen her kan svare meg på et spørsmål om kjøp av parfyme og toll fra strawberrynet. Jeg så nemlig at de har parfymen "min" der til 191 kr!! men da jeg skulle bestille den sto d at det vil komme et ekstra gebyr på 10% av parfymens verdi(pga. frakt tror eg). Det vil jo si at den faktiske verdien på parfymen blir over 200. Spørsmålet mitt blir da om pakken kommer til å bli merket med 191 kr eller om de ekstra 10% blir ink. på lappen hov verdien og innholdet av pakken skrives. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg sendte mail til strawberrynet, men de forsto ikkje hva jeg mente ( hehe, dårlig engelsk sikkert, forhåpentligvis går d bedre på norsk:) Jeg har aldri fått noe påslag på summen min der, men uansett; dersom du blir belastet med gebyrer når du handler fra Strawberrynet sender du bare beviset på hva du har betalt av gebyrer, så får du det refundert av Strawberrynet. Skjønte ikke helt det påslaget du skulle bli belastet med, forresten, for Strawberrynet sender jo fraktfritt også...
Gjest Kermit Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Skjønte ikke helt det påslaget du skulle bli belastet med, forresten, for Strawberrynet sender jo fraktfritt også... Har noe med at parfyme må sendes på en spesiell måte siden det inneholder alkohol. Dette ble innført etter de nye reglene om flysikkerhet kom.
Gjest Kermit Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Heihei! Jeg håper noen her kan svare meg på et spørsmål om kjøp av parfyme og toll fra strawberrynet. Jeg så nemlig at de har parfymen "min" der til 191 kr!! men da jeg skulle bestille den sto d at det vil komme et ekstra gebyr på 10% av parfymens verdi(pga. frakt tror eg). Det vil jo si at den faktiske verdien på parfymen blir over 200. Spørsmålet mitt blir da om pakken kommer til å bli merket med 191 kr eller om de ekstra 10% blir ink. på lappen hov verdien og innholdet av pakken skrives. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg sendte mail til strawberrynet, men de forsto ikkje hva jeg mente ( hehe, dårlig engelsk sikkert, forhåpentligvis går d bedre på norsk:) De ekstra 10% skal visstnok være for å dekke fraktutgiftene SN har i forbindelse med å sende parfyme, så jeg vil tro de merker pakken med vareverdien på 191kr. SN refunderer uansett eventuelle utgifter du måtte få i forbindelse med toll.
Gjest Gjest_Dorthe_* Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Har noe med at parfyme må sendes på en spesiell måte siden det inneholder alkohol. Dette ble innført etter de nye reglene om flysikkerhet kom. Det stemmer. Så nå beregner de 10 %, men maks 10 euro, frakt på parfyme (ikke på det andre). (Ofte mye billigere en hjemme likevel + at de kjører ekstra-tilbud med jevne mellomrom.) Det er verdien på selve varen som står oppgitt utenpå pakken. Hvis verdien er over nok 200,- går du bare på posten og betaler den tollavg. (+ evt. postens fortollingsgebyr). Scann kvitteringen og send som vedlegg til Strawberrynet. Du finner info om dette på "Customer Service (øverst på hovedsiden) - Delivery - Will there be any taxes/customs duties?" Har gjort dette fem ganger hittil, og alltid fått rask og positiv tilbakemelding. Fikk refundert hele utlegget hver gang, sist gang nærmere 300 kroner. Pengene ble tilbakeført til kredittkort og til Paypal da jeg brukte det. Så da lønner det seg kanskje å shoppe sammen med en venninne og spleise på frakten Lykke til!
Brukernavn Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Har noe med at parfyme må sendes på en spesiell måte siden det inneholder alkohol. Dette ble innført etter de nye reglene om flysikkerhet kom. Aah, er det sånn det henger sammen. Takk for oppklaring!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Tusen takk for alle svar folkens:) Satser på å kjøpe den jeg da, og at verdien blir satt til under 200. Syns det eg litt stress med den her fortollingen og tilbakebetalingen...menmen:)
Grissini Skrevet 15. mars 2008 #9 Skrevet 15. mars 2008 En av grunnene til at jeg ikke handler der. De burde også hatt sidene sine på Norsk. Er jo så mange som handler der,men er stadig misforståelser Håper dette er en spøk! :klø:
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #11 Skrevet 15. mars 2008 Her kan du velge norsk og hvor er norksen der da.....
Leo Skrevet 16. mars 2008 #12 Skrevet 16. mars 2008 En av grunnene til at jeg ikke handler der. De burde også hatt sidene sine på Norsk. Er jo så mange som handler der,men er stadig misforståelser Jeg tror du kan regne med at det hadde blitt dyrt hvis de skulle ha hatt folk ansatt som behersker alle aktuelle språk! Strawberrynet har nemlig hele verden som marked og jeg vil tro at omsetningen som skriver seg fra Norge utgjør bare en liten brøkdel av det hele ... Det er riktig at man må betale 10% frakt på parfyme, men det er så lite at det nesten ikke merkes. Jeg har bestilt fra Strawberrynet i årevis og aldri betalt en krone ekstra selv om pakkene mine som regel har en verdi på 5 - 600 kroner. Noen av pakkene har bare ligget i postkassen, mens de fleste har vært hentet på Posten som vanlig når jeg har fått pakkelapp i posten. Skulle jeg måtte betale m.v.a en eller annen gang, så er det jo bare å sende kvitteringen på fax eller mail, så får jeg de pengene tilake. Forresten har jeg det siste året mottatt sikkert godt over 50 pakker fra utlandet med saker og ting jeg har kjøpt og de fleste har hatt en verdi på godt over 200 kroner. Jeg har ikke betalt verken toll eller moms på noe av det og jeg har aldri bedt om at verdien på innholdet skal skrives ned. Mengden pakker fra utlandet har økt voldsomt de siste årene og det finnes rett og slett ikke kapasitet til å sjekke alle. Det meste går derfor åpenbart bare i gjennom...
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #13 Skrevet 16. mars 2008 En av grunnene til at jeg ikke handler der. De burde også hatt sidene sine på Norsk. Er jo så mange som handler der,men er stadig misforståelser Er du ikke god nok i engelsk til å få til en skikkelig bestilling så er jeg enig i at det er lurt å holde seg unna... Selv har jeg aldri hatt noe problem med engelsken når jeg bestiller, selv om jeg ikke er veldig flink. Det er lov å spørre andre om hjelp hvis man trenger det da.
Gjest lillebøll Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 Jeg tror du kan regne med at det hadde blitt dyrt hvis de skulle ha hatt folk ansatt som behersker alle aktuelle språk! Strawberrynet har nemlig hele verden som marked og jeg vil tro at omsetningen som skriver seg fra Norge utgjør bare en liten brøkdel av det hele ... Det er riktig at man må betale 10% frakt på parfyme, men det er så lite at det nesten ikke merkes. Jeg har bestilt fra Strawberrynet i årevis og aldri betalt en krone ekstra selv om pakkene mine som regel har en verdi på 5 - 600 kroner. Noen av pakkene har bare ligget i postkassen, mens de fleste har vært hentet på Posten som vanlig når jeg har fått pakkelapp i posten. Skulle jeg måtte betale m.v.a en eller annen gang, så er det jo bare å sende kvitteringen på fax eller mail, så får jeg de pengene tilake. Forresten har jeg det siste året mottatt sikkert godt over 50 pakker fra utlandet med saker og ting jeg har kjøpt og de fleste har hatt en verdi på godt over 200 kroner. Jeg har ikke betalt verken toll eller moms på noe av det og jeg har aldri bedt om at verdien på innholdet skal skrives ned. Mengden pakker fra utlandet har økt voldsomt de siste årene og det finnes rett og slett ikke kapasitet til å sjekke alle. Det meste går derfor åpenbart bare i gjennom... Og jeg fikk en pakke på 205 kr fra Strwberrynet og måtte betale toll Men jeg tror det er litt hips og happ hvem som må og ikke.
Leo Skrevet 16. mars 2008 #15 Skrevet 16. mars 2008 Og jeg fikk en pakke på 205 kr fra Strwberrynet og måtte betale toll Men jeg tror det er litt hips og happ hvem som må og ikke. Det er nok ganske tilfeldig, ja! Det jeg ville frem til var imidlertid at det på ingen måte er noen automatikk i at man må betale m.v.a. etc. selv om pakken har en verdi på over 200 kroner. Jeg regner alltid med at jeg må det, men det har altså aldri skjedd.
Gjest lillebøll Skrevet 16. mars 2008 #16 Skrevet 16. mars 2008 Det er nok ganske tilfeldig, ja! Det jeg ville frem til var imidlertid at det på ingen måte er noen automatikk i at man må betale m.v.a. etc. selv om pakken har en verdi på over 200 kroner. Jeg regner alltid med at jeg må det, men det har altså aldri skjedd. Noen er heldigere enn andre ja. Er det posten eller tollen som gjør dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå