Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Jeg er 166 cm, ca 53-55 kg og lurer på hvor få kalorier jeg kan klare med med uten å gå i sparemodus. Trener ca 3 ganger i uka pluss gåturer. Til nå i dag(etter middag) tror jeg, hvis jeg har telt riktig, at jeg har spist ca 1450 kcal.Hvor mange kcal til kvelds? (Vil ha ned fettprosenten litt)
t_one Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Hm. Ok. Dette er jo helt din egen sak, men du har en kroppsvekt som er ganske lav for å være 166 cm høy. Når du veier 55 kg er faktisk BMI'en din på 19, noe som er i laveste laget. Hvis jeg var deg ville jeg vært fornøyd. Men, jeg er jo faktisk bare meg selv
Gjest Tigress Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Eit par hundre kilokaloriar trur eg må vere passe. Men eg trur ikkje 1450 kcal er så lite at du vil gå i sparemodus.
Gjest ts Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Hm. Ok. Dette er jo helt din egen sak, men du har en kroppsvekt som er ganske lav for å være 166 cm høy. Når du veier 55 kg er faktisk BMI'en din på 19, noe som er i laveste laget. Hvis jeg var deg ville jeg vært fornøyd. Men, jeg er jo faktisk bare meg selv Ja, skjønner hva du mener. Er bare det at selv om jeg ikke har så mye fett på overkroppen, så har lagres det lille ekstra på lårene...ikke særlig fint! Så vil egentlig bare bli kvitt litt, skal ikke stor-slanke meg!
Gjest ts Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Eit par hundre kilokaloriar trur eg må vere passe. Men eg trur ikkje 1450 kcal er så lite at du vil gå i sparemodus. Et par hundre kilokalorier til kvelds? Er kilokalorier det samme som kcal? Er ikke så god til dette med kalori-telling jeg!he he
t_one Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Ja, skjønner hva du mener. Er bare det at selv om jeg ikke har så mye fett på overkroppen, så har lagres det lille ekstra på lårene...ikke særlig fint! Så vil egentlig bare bli kvitt litt, skal ikke stor-slanke meg! Skjønner Kanskje det kan være lurt å fokusere på trening av lår? Men, det har du sikkert tenkt på fra før eller hva? Mine beste slankeråd er som de fleste andres: Tren, spis bra og ofte, tenk heller sunn mat enn mat med lite kalorier. Når man spiser riktig mat fungerer fordøyelsessystemet mye bedre, og de riktige vitaminene blir tatt opp i kroppen, vi utnytter energien bedre, og restene kommer ut bakveien og ned i do der de hører hjemme!
t_one Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Er kilokalorier det samme som kcal? Er ikke så god til dette med kalori-telling jeg!he he Jepp. Det er det
Kptpower Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 Hei! Jeg vil råde deg til å spise det du har spis før, og prøve å trekke fra et par hundre kalorier hver dag, unntatt f.eks. lørdag. Du sier ikke noe om hva du trener, men legg gjerne inn litt styrketrening. Du kan jo selvfølgeig trene mye lår, men det nok vanskelig å punktforbrenne
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Energien du bruker til basalstoffskiftet/hvilestoffskiftet er det minste energiinntakk du kan ha før kroppen går i sparemodus. Dette er kroppens energiforbruk under hvile! Måten å regne ut energiforbruket (kcal) til basisfunksjonene er: - Vekten ganges med 10. - Høyden i cm ganges med 6,25, og tallet legges til det første. - Alderen ganges med fem, og tallet trekkes fra summen over. - Trekk til slutt fra 161. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg tar utgangspunkt i 25 år. Regnestykket for en kvinne på 25 år, 55 kg, og 166 cm høy vil da se slik ut: 50 kg * 10 = 550 + 166 cm * 6,25 = 1037,5 - 25 år * 5 = 125 - 161 --------------------------- = 1301,5 Det minste mengden energi denne kvinnen kan tilføre kroppen uten å gå i sparemodus, er altså 1301 kcal pr dag. Denne energimenden dekker basisfunksjoner som f.eks pust, hjerte, stoffskifte, fordøyelse, varmeregulering, hormoner, nyrefunskjon osv I tillegg kommer energien du bruker til bevegelse/aktivitet, det er selvsagt individuelt ut i fra aktivitetsnivå... Men la oss si at du bruker ca 1000 kcal pr dag på bevegelse/trening/aktivitet. For å holde vekten må du tilføre kroppen ca 2300 kcal pr dag. For å redusere vekten må du tilføre kroppen mindre energi enn 2250 kcal pr dag, men ikke mindre enn 1300 kcal, da dette vil gå utover kroppens basale funksjoner. For å øke vekten må du tilføre kroppen over 2300 kcal pr dag. Men det som også er viktig, er at energien du tilfører kroppen har en riktig balanse mellom fett, proteiner og karbohydrater. Det gjør liten nytte om all energi stammer fra bare fett, eller bare proteiner, eller bare karbohydrater. Men, du sier at du egentlig ikke vil redusere vekten, bare redusere fettprosenten litt... dette gjøres ikke ene og alene ved hjelp av kosthold, du må øke muskulaturen.
t_one Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Måten å regne ut energiforbruket (kcal) til basisfunksjonene er: - Vekten ganges med 10. - Høyden i cm ganges med 6,25, og tallet legges til det første. - Alderen ganges med fem, og tallet trekkes fra summen over. - Trekk til slutt fra 161. Dette var veldig interessant :) Supert skikkelig gode svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå