Gjest jente - 24 Skrevet 17. august 2010 #161 Skrevet 17. august 2010 Hei. Pleier ofte å lese tråder på nettet, men de fleste er fryktelig gamle. Endelig en tråd om noe jeg lurer på som er helt ny:) MAnge interessante innlegg. Jeg har gått av og på p-piller siden jeg var ca 16.. er nå 24. Gikk på yasmin i mange år. Tenkte ikke noe over bivirkningene, men etter en stunds pause ble jeg fryktelig deprimert av disse da jeg begynte igjen.. I januar/februar begynte jeg derfor på Mercilon da min gynekolog anbefalte disse. Jeg har hatt en del personlige vansker det siste året, så vanskelig å si om det er pillene eller andre ting. Men begynner jo å lure.. Apetitten har siden i vinter økt kraftig. Jeg mistenkte at jeg hadde fått vinterdepresjon eller liknende da jeg overspiste mye, var vanvittig trist og lei meg i perioder. Litt bedre på vårparten, men plagene er nå tilbake for fullt... har gått opp totalt ca 2-3 kilo, noe som jo ikke er mye, men plagsomt allikevel da jeg er opptatt av et sunt kosthold og trener jevnlig (4-5 ganger i uken). Har også slitt med "irritable bowl-syndrom eller hva det nå heter i følge fastlegen. Dette går også veldig opp og ned. Flere som har liknende erfaringer med Mercilon? Jeg slutter hverfall idag, selv om jeg har igjen flere piller på brettet. Kan oppdatere etterhvert om ting blir bedre dersom dere vil:) Og igjen, interessant tråd!!
cyanid Skrevet 18. august 2010 #162 Skrevet 18. august 2010 like greit å bare slutte med en gang, frister jo minimalt å ta de siste og bli enda mer messed up og telle dager til du kan begynne å stabilisere deg igjen... åh humøret er så bra, fordi jeg ser så fram til lysere tider (og da har de vel egentlig begynt?)
Gjest xmax Skrevet 23. august 2010 #163 Skrevet 23. august 2010 Jeg har gått på p-piller siden jeg var 15 år, i dag er jeg 22 og på min 5 uke uten p-piller. Grunnen til at jeg nå har sluttet er fordi jeg ikke lenger vet hvordan jeg er som pille-fri. Jeg vil være uten hormoner å rense kroppen. Jeg begynte i en alder av 15 år, pga kviser, la på meg over 12 kg på bare et par mnd, så dette vet jeg var pga p-pillen. Jeg gjorde alt som før, men om jeg fikk mer sulthetsføllese det husker jeg ikke. opp i vekt både her å der gikk jeg ihvertfall. Etter tre år på Diane hadde jeg en pause, men husker ikke hvor lenge. Jeg husker at huden fikk litt mer små klumper og små kviser spesielt i kinnene. jeg begynte på p-pillen loette å har siden gått på den. Men nå har jeg fått nokk. Orker ikke tanken på p-piller å kunstige kjemikalier jeg tilsetter kroppen. Men jeg er LIVREDD (høres totalt patetisk ut meeen...) kviseutbrudd! Jeg renser huden to ganger daglig, morgen og kveld, etterfulgt av fuktighetskrem og øyekrem, peeler huden ca 1 dag i uken, har dyprens maske ca 1 dag i uken (ofte etter peeling) dampet huden i går (dette skal gjentas!) bruker ellers babor mineral sminke, å prøver å vaske kostene 1 dag i uken. Hva mer kan jeg gjøre? Mine bivirkninger til nå er - MYE bedre humør - hverdagen går som hånd i hanske, ingenting kan stoppe meg - mye mer opplagt. har energi og lyst til alt. - ingen magesmerter lengre (krysser fingrene) - eggløsning (som jeg hadde glemt hvordan var) kom ca 14 dager etter slutt - hadde min siste dag i dag på min første mens (mer smerter under mens) - hodepinen er borte - litt fetere hud i ansiktet i løpet av dagen (dette kan skyldes at huden min frastøter fuktigheten i kremen jeg tilfører) Idag begynte jeg på nattlys olje, i håp om at det kan regulere å balansere hormonene som løper løpsk i kroppen. Jeg vil ikke og skal ikke ha kviser, orker ikke tanken på det en gang. Noen som har smarte tipr og råd for å UNNGÅ kvisene?
Gjest Mizz Skrevet 8. september 2010 #164 Skrevet 8. september 2010 Jeg var helt sikker på at jeg skulle få tilbake de forferdelige bull lignende kvisene igjen nå når jeg er pille fri ! Men jeg har enda ikke fått det, og hva det beror på er jo ikke 100% sikkert MEN; jeg kjøpte C vitaminer (brusetab med appelsin smak ^^, )1000mg og "Sink & C-vitamin" tabletter på apoteket. Jeg tar 2 brusetabletter hver morgen og skyller ned 1 sink tablette samtidig (tar også B12 vitaminer (Triob) fra før av) og jeg plages ikke i den grad som før på p-pille slutt! Jeg har også en tube Dalacin jeg fikk ifra legen min forrige gang som selvfølgelig hjelper masse om en eller to små røde absolutt skal skviiise seg frem Anbefaler på det sterkeste å prøve med vitamin tilskudd og C vit + Sink virker som fungerer kjempe fint på meg! Lykke til! PS: Jeg er enda ikke deprimert etter p-pille slutt for dere som har svart på mitt forrige innlegg, få svineriet ut av kroppen fortest mulig! Jeg begynner ihvertfall å føle meg som meg selv igjen, og det er helt hærlig! ^^,
Gjest Kerry Skrevet 1. november 2010 #165 Skrevet 1. november 2010 Kanskje ingen leser denne tråden lenger, men jeg hopper på likevel. Jeg har min første dag uten piller i dag, så jeg har lest denne tråden for å se hva jeg kan vente meg. Det virker som om den gjennomgående erfaringen er at alle blir seg selv igjen hvis noe forandret seg, både hva gjelder hud, fysikk og humør. Jeg regner derfor med at jeg som mange andre endelig vil kjenne seksuell lyst igjen, ha mindre hodepine, få kviser, sterkere mens m/ mer smerter og gå ned i vekt + bryststørrelse. Jeg håper særlig på bedre humør - dørstokkmila har aldri vært så lang som disse årene hvor jeg har gått på pillen, jeg mistet også mye av troen på meg selv. Jeg vil heller møte verden med et smil og en kvise på kinnet! Kanskje mine tanker om livsstilen etter pillene kan inspirere andre også; Når det gjelder kondomene må det vel være til å tåle - man kan jo nyte hverandre uten penetrering hvis man ikke orker kondom en kveld. Når det gjelder huden så husker jeg at jeg før pillene irriterte huden med for mange sterke produkter i kampen mot kvisene. Den beste løsningen for meg var/er JOJOBAOLJE (kan kjøpes billigere enn i helsekost på lovelula.com) brukt som et slags serum under fuktighetskrem og om natten. Det fine med den er at den både fukter og forbedrer hudens tekstur. Olje høres rart ut, jeg vet, men det som skjer er at den først renser ut alt så man blir en petriskål i noen dager, før den balanserer og holder alt borte. En godt bevart hemmelighet. Stikkordene for god hud er etter min erfaring: faste pleierutiner, milde, men effektive produkter, trening (lettere når dørstokkmila fra depresjonen blir borte), og et kosthold med uprossessert mat - lag ting fra bunnen av. For min del vil en sterkere menstruasjon nesten være en fordel fordi det blir lettere å bruke tamponger. Jeg hadde så lite blødninger på pillen at det var smertefullt å føre inn tamponger allerede senere den første dagen med blødninger. Med all hodepinen har jeg lært meg å ta smertestillende med en gang jeg kjenner signalene for å unngå å hindre dagsrytmen. Denne erfaringen tar jeg med meg når det gjelder å stanse sterke menstruasjonssmerter. Jeg gruer meg til å gå ned i vekt, for jeg var alltid en av disse som var litt for smale selv om jeg spiste livet av meg. Jeg håper at en nyvunnet interesse for matlaging hjelper meg med kostholdet. Min største utgiftspost de siste årene har vært BHer. Jeg tror jeg har en i hver størrelse fra 70 A til 80 C - jeg har ikke greid å holde følge. Det blir spennende å se hvor jeg ender opp! En god holdning gjennom å trene yoga og pilates gjør brystpartiet mer pent og feminint uansett hvilken størrelse man er.
Smørblomst82 Skrevet 1. november 2010 #166 Skrevet 1. november 2010 Er mye spennende å lese i denne tråden. Jeg slutter til helgen og GLEDER meg til å bli kjent med kroppen min igjen Håper på mindre pupper, mindre kviser (selv om det går nok andre veien) og ikke så mye hodepine lengre. Og gjerne ned i vekt hvis det er mulig Pilates skal trenes i morgen
Gjest Bebe Skrevet 3. januar 2011 #167 Skrevet 3. januar 2011 Jeg synes også det er utrolig skummelt, og jeg synes det er rart at folk (og leger) bruker det ukritisk. Såvidt jeg vet vet vi lite om langtidsvirkningene. Det sier seg jo også selv at det er noe galt når man endrer psyke så voldsomt (det varierer sikkert fra person til person). Jeg hater å bruke hormoner, men bruker p-ring nå, for jeg vet ikke hva jeg ellers skal gjøre. Jeg hadde en pause før jeg begynte på ringen, og da jeg begynte med hormoner igjen merket jeg med en gang at jeg ble mye mer hissig, krass og irritabel. Det er ikke noe hyggelig i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2011 #168 Skrevet 3. januar 2011 Bivirkninger som kan forekomme ved bruk av p-ring er de samme som for p-piller
Gjest Margrethe Skrevet 6. februar 2011 #169 Skrevet 6. februar 2011 Jeg slutta på Yasmin for en måned siden! Har gått på pilla i 8 9 år! Nå er jeg klar for barn! Men jeg har enda ikke fått mensen?! Merker store forskjeller på humøret da:-) men er livredd for at jeg må prøve ekstra lenger for å bli gravid pga p pillene :-( hvor lang tid tar det før mensen kommer?? Å eggløsning ?? Heldigvis ingen kviser på meg:)
Gjest Miam Skrevet 6. februar 2011 #170 Skrevet 6. februar 2011 Tror det er veldig individuelt når mensen kommer tilbake igjen, google litt å se hva du får opp
Gjest Blubberella Skrevet 6. februar 2011 #171 Skrevet 6. februar 2011 Jeg slutta på Yasmin for en måned siden! Har gått på pilla i 8 9 år! Nå er jeg klar for barn! Men jeg har enda ikke fått mensen?! Merker store forskjeller på humøret da:-) men er livredd for at jeg må prøve ekstra lenger for å bli gravid pga p pillene :-( hvor lang tid tar det før mensen kommer?? Å eggløsning ?? Heldigvis ingen kviser på meg:) Det er veldig variabelt og legene sier vel at opptil et halvt til ett år etter p-pilleslutt kan være normalt. Spesielt hvis du hadde hormontrøbbel før du begynte på pillene.
PecanPie Skrevet 6. februar 2011 #172 Skrevet 6. februar 2011 Slutta på p-ring for ca 4 uker siden. Hadde da brukt prevensjon mer eller mindre kontinuerlig i 7 år, p-ring de siste fire årene. Hittil er den eneste merkbare forandringen at jeg fikk nesten umiddelbart økt sexlyst. Ellers føler jeg at jeg "flyter" for tiden, men jeg vet ikke om det er tåkelette på grunn av hormonene. Har ikke hatt mensen enda, er veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Måler syklus med Pearly og bruker kondom.
Gjest Margrethe Skrevet 6. februar 2011 #173 Skrevet 6. februar 2011 Jeg fikk faktisk mensen en time etter jeg skrev her!! Jeg har brukt p piller i all evighet! Kun på grunn av ekstreme mensen smerter! P pillene funket litt på smertene men jeg blødde fremdeles veldig mye!! Men det var deilig å slippe mensen hver måned! Men i dag har smertene vært helt grusomme!!! Så vist dette fortsetter så begynner jeg lett på Yasmin igjen! Eneste negative bivirkningen jeg fikk var dårlig humør! Ellers så har p pillene gitt meg ett bedre liv! Lurer på hvor lang tid det tar før jeg blir gravid!:-)
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #174 Skrevet 6. februar 2011 Jeg kan jo oppmuntre med at ved begge mine pilleslutter kom kvisene først etter 6 mnd (begge gangene). Gled dere
Gjest Alexandra Skrevet 20. februar 2011 #175 Skrevet 20. februar 2011 Dette er bare helt sykt!!! I går gråt jeg som en gal fordi jeg føler at jeg ikke er meg selv! Jeg føler meg konstant sur og lei meg, null libido, masse hodepine - jeg er ingen glad person.. you name it! Jeg er også redd p- pillene stopper meg i å gå ned i vekt.. Jeg er ikke tjukk, men ikke spesielt tynn. Jeg spiser veldig sunt og lite, og burde vært tynnere enn jeg er for å si det sånn. Jeg har gått på pillen siden jeg var 14, og er nå 21, altså 7 år! Jeg begynte pga fryktelig menssmerter(kolapset og det som var). Jeg slutter i dag! Nå vil jeg se hvordan jeg fungerer uten disse forferdelige hormonene. Håper ALLE dere som leser her inne kan komme med egne erfaringer. Jeg sier bare: DETTE MÅ BLI MER OPPLYST! MEN; jeg gruer meg til menssmertene - og det i det hele tatt å ha menstruasjon, det å bruke kondom og evt hvis jeg får kviser. Men jeg tenker; ja vel! Jeg vil heller være en glad person, en som ikke klager konstant på samboeren og er sur uten grunn hele tiden! Ja vel! Jeg vil heller ha sex enn å ikke ha sex! Jeg beeeer om at jeg skal få positive opplevelser slik som alle dere her inne! Det er jo ganske tydelig at dette er oppskriften på et lykkelig forhold med kjæresten.
PecanPie Skrevet 20. februar 2011 #176 Skrevet 20. februar 2011 Dette er bare helt sykt!!! I går gråt jeg som en gal fordi jeg føler at jeg ikke er meg selv! Jeg føler meg konstant sur og lei meg, null libido, masse hodepine - jeg er ingen glad person.. you name it! Jeg er også redd p- pillene stopper meg i å gå ned i vekt.. Jeg er ikke tjukk, men ikke spesielt tynn. Jeg spiser veldig sunt og lite, og burde vært tynnere enn jeg er for å si det sånn. Jeg har gått på pillen siden jeg var 14, og er nå 21, altså 7 år! Jeg begynte pga fryktelig menssmerter(kolapset og det som var). Jeg slutter i dag! Nå vil jeg se hvordan jeg fungerer uten disse forferdelige hormonene. Håper ALLE dere som leser her inne kan komme med egne erfaringer. Jeg sier bare: DETTE MÅ BLI MER OPPLYST! MEN; jeg gruer meg til menssmertene - og det i det hele tatt å ha menstruasjon, det å bruke kondom og evt hvis jeg får kviser. Men jeg tenker; ja vel! Jeg vil heller være en glad person, en som ikke klager konstant på samboeren og er sur uten grunn hele tiden! Ja vel! Jeg vil heller ha sex enn å ikke ha sex! Jeg beeeer om at jeg skal få positive opplevelser slik som alle dere her inne! Det er jo ganske tydelig at dette er oppskriften på et lykkelig forhold med kjæresten. Lykke til! Personlig velger jeg heller å spise sjokolade med papir enn ingen sjokolade i det hele tatt. Og det er nok ikke oppskriften på et lykkelig forhold, men det gir én bekymring og frustrasjon mindre, om du opplever økt sexlyst vel og merke. Selv fikk jeg mer lyst på sex, ingen menssmerter overhode, kortere, men mer intens mens. Mensen var også mye mer "grisete", jeg endte opp med å tømme menskoppen i dusjen for å slippe å søle så fælt på gulvet. Dette er erfaringer halvannen måned etter slutt. Kan jo hende det endrer seg etterhvert.
bente_i Skrevet 20. februar 2011 #177 Skrevet 20. februar 2011 Godt å lese at jeg ikke er den eneste som sliter med p-piller, hormoner, kviser og bivirkninger. Dette var en veldig lang tråd, jeg tok meg ikke tid til å lese hele, så hvis jeg gjentar tidligere spm får jeg bare beklage Jeg har så lenge jeg kan huske vært plaget av humørsvigninger på grensen til depresjoner, PMS/raseri og lite sexlyst. Men i fjor sommer gikk det opp for meg at jeg har jo også gått på p-piller så lenge jeg kan huske, jeg begynte da jeg var 15 og nå er jeg 26, og jeg begynte å tenke at kanskje det er en sammenheng? Jeg bestemte meg for å slutte, og for ca 6 måneder siden tok jeg min siste p-pille. Jeg merket ingenting umiddelbart, men over tid føler jeg at jeg har blitt lettere til sinns, sexlysten har økt litt, jeg har gått ned ca fem kilo og det føles bra å ikke fôre kroppen med hormoner som ikke skal være der. Jeg har fremdeles humørsvigninger og PMS, men likevel føles alt mye bedre. Det jeg ikke er så glad for er kvisene. De dukket opp ca. tre måneder etter jeg sluttet på pillen: Det begynte i èn tinning, krøp oppover langs hårfestet, over panna og ned til den andre tinningen. Så begynte det på øvre del av ryggen. Det er heldigvis ikke på de mest synlige stedene, men er likevel veldig plagsomt. De er store, vonde, klør og etterlater seg arr. Jeg har en lignende erfaring fra tidligere, da jeg i desperasjon etter å bli kvitt humørsvigningene prøvde flere ulike typer p-piller. Legen anbefalte meg minipillen Cerazette som inneholder kun gestagen og ikke østrogen slik som vanlige p-piller. Denne ga meg også massive kviseutbrudd etter å ha gått på den i ca. tre måneder. Akkurat som nå. Så det virker som om kroppen min, i likhet med veldig mange andre der ute, reagerer med massive kviseutbrudd når man fjerner det daglige tilskuddet av østrogen som p-pillen gir. Men jeg lurer på hvorfor? Hvis jeg aldri hadde begynt på p-pillen, ville jeg da hatt samme type kviser hele tiden? Vil det gå seg til etterhvert som kroppen venner seg til å gå uten østrogen tilskudd? Jeg vil IKKE begynne på hormonell prevensjon igjen og jeg er heller ikke særlig ivrig på å ta medisiner for kvisene, har hørt mye om negative bivirkninger, så nå er jeg rimelig desperat. Er det noen som har opplevd at disse kvisene har forsvunnet av seg selv? Jeg spiser veldig sunt: Flust med grønnsaker, minimalt med sukker og fint mel, tar tilskudd av kokosolje, spirulina, hvetegress o.l. Og i kampen mot kvisene har jeg også begynt å ta b-vitamin, burdock (fikk anbefalt på helsekost) og nattlysolje. Jeg har også kjøpt tea tree olje til utvortes bruk og bruker milde og naturlige renseprodukter og kremer. Plukket opp tips om sink, c-vitamin og jojobaolje tidligere i denne tråden, det må også prøves. Jeg blir veldig glad hvis noen har erfaringer å dele. Noen som har blitt kvitt disse kvisene uten å begynne på medisiner eller p-piller?
Gjest Alexandra Skrevet 21. februar 2011 #178 Skrevet 21. februar 2011 Lykke til! Personlig velger jeg heller å spise sjokolade med papir enn ingen sjokolade i det hele tatt. Og det er nok ikke oppskriften på et lykkelig forhold, men det gir én bekymring og frustrasjon mindre, om du opplever økt sexlyst vel og merke. Selv fikk jeg mer lyst på sex, ingen menssmerter overhode, kortere, men mer intens mens. Mensen var også mye mer "grisete", jeg endte opp med å tømme menskoppen i dusjen for å slippe å søle så fælt på gulvet. Dette er erfaringer halvannen måned etter slutt. Kan jo hende det endrer seg etterhvert. Ja, det var satt på spissen når jeg sa at dette var nøkkelen til et godt forhold. He he;) Jeg er enig; hvorfor skal man gå på p- piller hvis man ikke har lyst på sex? Jeg mener sex er noe av det viktigste i et forhold. Det er jo sexen blant annet, som skiller et forhold fra et vennskap - noe bare vi har sammen. Men lurer på hvordan det fungerer med kondom, når man er vant til å ikke bruke det? Er det ikke fryktelig slitsomt? Jeg gruer meg! Jeg vurderer å spare til denne Pearly. Virker utrolig kjekt for oss som ikke vil innta hormoner! Bente: P- piller generelt er en stopper for kviser. Hvorfor, det vet jeg ikke. Dette skremmer meg litt. Jeg slet ikke spesielt med kviser når jeg var 13- 14, så jeg håper ikke de vil komme nå 7 år etterpå... Slet du før du begynte med p- piller? Jeg tror nok at dette vil stabilisere seg etterhvert.. når kroppen finner tilbake sin gamle "form".
PecanPie Skrevet 21. februar 2011 #179 Skrevet 21. februar 2011 Ja, det var satt på spissen når jeg sa at dette var nøkkelen til et godt forhold. He he;) Jeg er enig; hvorfor skal man gå på p- piller hvis man ikke har lyst på sex? Jeg mener sex er noe av det viktigste i et forhold. Det er jo sexen blant annet, som skiller et forhold fra et vennskap - noe bare vi har sammen. Men lurer på hvordan det fungerer med kondom, når man er vant til å ikke bruke det? Er det ikke fryktelig slitsomt? Jeg gruer meg! Jeg vurderer å spare til denne Pearly. Virker utrolig kjekt for oss som ikke vil innta hormoner! Syns ikke det er slitsomt med kondom, men så har vi en bosituasjon for tiden som gjør at vi ikke har sex så ofte. Men jo, det vanskeliggjør f.eks. spontan sex. Nå snakket jeg en del med samboern om det her med å slutte på hormonprevansjon, og han er med på å bruke kondom. Også må man jo huske å kjøpe det, og håpe at kondomene kommer ut av vending-boksen når man henter dem... Bruker Pearly, og det går veldig greit. Har ikke fått noen grønne dager enda, det kan fort ta noen måneder før syklusen stabiliserer seg og at man vet når man har "sikre" dager.
Gjest Alexandra Skrevet 21. februar 2011 #180 Skrevet 21. februar 2011 Syns ikke det er slitsomt med kondom, men så har vi en bosituasjon for tiden som gjør at vi ikke har sex så ofte. Men jo, det vanskeliggjør f.eks. spontan sex. Nå snakket jeg en del med samboern om det her med å slutte på hormonprevansjon, og han er med på å bruke kondom. Også må man jo huske å kjøpe det, og håpe at kondomene kommer ut av vending-boksen når man henter dem... Bruker Pearly, og det går veldig greit. Har ikke fått noen grønne dager enda, det kan fort ta noen måneder før syklusen stabiliserer seg og at man vet når man har "sikre" dager. Ok. Ett tips: http://www.gratiskondomer.no/Order.aspx Her får du bestilt 20 kondomer - helt gratis og rett hjem i posten. Aner ikke hvordan de er eller noe.. men verdt å prøve! Jeg tenker at Pearly kan være en god investering ja. Men jeg venter til jeg har fått en normal syklus og sånn.. Dessuten er det litt dyrt for min studentlommenbok og i disse trange tider.. Men takk for svar! Nå venter jeg bare i spenning på hvordan mitt pillefrie liv blir! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå