Gå til innhold

P-piller..slutte?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet
Nei, egentlig ikke. Har alltid likt kombinasjonen p-pille og kvisestopp i ett, og har ikke villet spise flere piller enn nødvendig. Vil ikke utsette kroppen for for mye.. Hadde tenkt å være pillefri ei stund nå; bli meg selv igjen. Håper at huden min har "kommet over" ungdomstiden nå.. Før jeg begynte på Diane, prøvde jeg flere kremer osv, uten at det fungerte nevneverdig. Jeg var nok ikke så altfor flink til å følge bruksanvisningen på noen av de, men når det kreves at man må smøre ansiktet inn med en maske fire ganger for dagen, og la den tørke i ti minutt, synes jeg ikke det er så rart ;) Jeg hadde også kviser på rygg, skuldre og bryst.

Er veldig spent på hvordan dette skal utvikle seg! La på meg 12 kg det første året jeg gikk på Diane, og noen flere har det blitt etter det også, uten at jeg skal påstå at pillen har skyld i det med det første.

Hvordan går det med deg nå? Jeg har også gått på diane i nesten 5 år, men vurderer og slutte for å "finne meg selv" igjen. Jeg er irritabel, emosjonell, på grensen til deprimert, null sexlyst.. You name it. Men største skrekken er fullt av kviser igjen.

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Troll_*
Skrevet

Har veldig lyst til å slutte på mercilon, har opplevd meg selv som en stor bitch og helt ustabil i humøret i et halvt år nå. Samt at sex-lysten er fullstendig borte, gikk opp for meg nylig at det muligens var bivirkninger fra pilla :P Verdt å teste ut, så vil slutte for å se om det faktisk er den. Så hvor lang tid (ca) tar det fra en slutter på pilla til en begynner å merke forandringer?

Gjest Jente_82
Skrevet

Heisann ;)

Jeg har gått på pillen i 2 år, men jeg å min kjære vil nå gjerne prøve å få meg gravid ;) Noen som vet hvor lang tid det tar fra jeg slutter på pillen, til jeg får mens???

Skrevet

Jeg mistet de irriterende småblødningene jeg stadig vekk hadde på Yasmin (inkludert under sex). Ødela jo veldig da.

Nå som jeg måtte slutte (grunnet mistanke om en liten blodpropp) er resultatet av pilleslutt at jeg er mindre hormonell, men har lengre mens, mens jeg er irritert over å ikke ha funnet et godt alternativ, mens jeg er i et langvarig forhold og ikke ønsker barn ennå!!!

Vekta gikk litt ned tror jeg, og jeg har fått mer problemer med huden.

Faen!

• Liker 1
Skrevet
Det er individuelt.

Da jeg sluttet på p-piller ble jeg meg selv igjen. Fikk igjen humøret, og slapp å være en aggressiv bitch lenger. Deilig.

Dette kjenner jeg meg SÅ MYE igjen i! Jeg har alltid hatt et stabilt, godt humør (har så klart vært sur og sint, men veldig lite i forhold til mange andre). Da jeg gikk på Yasmin ble jeg så sinna som jeg aldri før har vært, det gikk faktisk ut over forholdet jeg er i! Jeg ble så sinna så det kjentes ut som om jeg hadde en rødglødende ball i magen! Dette har gått over etter at jeg slutta på pillen. Ca. et halvt år etter at jeg hadde slutta ble jeg også oppmerksom på at de kraftige hodepineanfallene (som gjorde at jeg måtte ligge til sengs mer enn halve dagen og være hjemme fra jobb fra tid til annen) og jævlige leggkrampene jeg av og til fikk om natta hadde gått helt over. Det var ganske skremmende. :-S Og så fikk jeg mer lyst på sex igjen, og det er derfor kjæresten min nå faktisk foretrekker å bruke kondom... Han sier at han heller vil ha sex med gummi enn ikke ha sex i det hele tatt... :-P

• 4 måneder senere...
Skrevet

Dytter litt på denne. Flere erfaringer?

Jeg har brukt diane i 6 år. Begynte på vgs pga kviser. Hvor stor er sjansen for at jeg får kvisene igjen? Kan jeg regne med at ungdommens hormoner har roet seg? (er 23 år..)

Skrevet

Hei :)

Jeg gikk først på mercilon i 6 - 7 mnd, hadde en mnd hvor jeg ikke gikk på p-piller, så byttet jeg til loette som jeg gikk på i underkant av halvannet år. Sluttet på p-pillen i januar i år, her er hva jeg har opplevd:

- Jeg har fått tilbake mitt normale humør, (slet ekstremt med humørsvingninger og var deppa ofte), og jeg er egentlig en veldig positiv og glad person

- Jeg har ikke hatt mensen siden jeg sluttet på pillen, var hos legen for to mnd siden for å ta opp dette, men jeg skulle gi det to mnd til (slik at det hadde gått åtte mnd fra jeg sluttet på pillen). Har ikke sett noe til det siden da, så nå blir det å bestille ny time hos legen!

- Ikke blitt mer plaget av kviseutbrudd, men mindre (vet ikke om det har noen sammenheng med pillen for meg, da jeg fortsatt er i tenårene), men jeg merket at huden min var verre da jeg gikk på pillen. Men dette er jo noe hvor mange faktorer spiller inn :)

Skrevet

Når går jeg på Loette,mens før har jeg gått på Yasmin og Diane for kviser.

Diane var de jeg gikk lengst på,men de fikk jeg et humør fra helvete,hodepine og absolutt ingen sexlyst.

Så da ville jeg prøve noe annet,og da ble det Loette for legen sa at det var disse som hadde minst hormoner av alle.Fortsatt har jeg ingen sexlyst og jeg har fortsatt humørsvingninger.Pluss at jeg har fått mer kviser igjen.

Er egentlig dritlei og vil slutte,men jeg hverken kan akkurat nå eller har lyst til å bli gravid så da vet jeg ikke.Kondomer er ikke noe alternativ for typen min har problemer med det om dere skjønner hva jeg mener.

Gjest Sandbekken
Skrevet

jeg vurderer også å slutte på pillen.. På to år har jeg gått på 3 forskjellige merker;

Zerasette Ga meg konstant mens, og depresjon så det holdt!

Conludag Ga meg også depesjon, sopp, mye utflod og jeg ble aldri ordentlig våt der nede når det liksom er meningen..

Loette som jeg går på nå, gir meg av og til store smerter i magen, jeg er nesten konstant kvalm og spiser mye mer enn hva jeg pleide før (motsigelser, jeg vet) No sexlyst på noen av de tre..

Nå lurer jeg veldig på om jeg skal slutte, jeg har ikke lyst til å blir gravid enda, for jeg er bare 20 år. men siden jeg er i et fast forhold er ikke kondom et alternativ.

Jeg har sett litt på de der pearly pfc maskinene, og lurer på om jeg skal skaffe meg en slik.. jeg har spurt endel spørsmål på siden deres og fått raskt og utfyllende svar, noe som viser at de er seriøse :)

skal snart til GU også, så da skal jeg snakke litt med henne om det også, greit å høre en lege sin opfattning av slike ting også

pfc norge sin hjemmeside

Skrevet

"P-piller..slutte?, Hva skjedde da du sluttet?"

Jo, det skal jeg si deg. 2 uker senere var jeg gravid. Er 22 nå og har gått på pillen siden jeg var 16

Skrevet

Jeg sluttet på p-pillen i april. Da hadde jeg brukt microgynon i 7 år med kun èn pause på en måneds tid (grunnet tom resept).

Jeg merket umiddelbart endring i humøret. Jeg var ikke lenger en tikkende bombe som klikket på sambo fordi tallerkenen aldri kom seg inn i oppvaskmaskina (det gjør de fremdeles ikke). Jeg fikk større sexlyst, og alt var vidunderlig. :fnise:

Så kom kvisene... Jeg har ikke hatt en kvise siden tenårene, og nå så jeg ut som en pizza fra en uke før mens til en uke etter. Mensen ble også kraftigere. :kjefte:

I forrige uke var jeg så lei av disse kvisene (og all tuklinga med kondombruk) at jeg begynnte på pillen igjen. Det jeg SKAL gjøre er å bytte p-pillemerke. Jeg er usikker på hvilket merke som gir minst hormoner..Tips?

Jeg vil gjerne ha i pose og sekk. Godt humør, god sexlyst, lite mens og NULL kviser, men dette ser ut til å være vanskelig å få til...

Vanskelige greier dette :snurt:

Skrevet

Jeg har lest gjennom hele tråden nå og jeg må si at jeg nesten blir fristet til å slutte på pillen selv. Jeg går på Yasminelle og har ingen problemer i det hele tatt med den. Men humøret er ikke som det en gang var og lysten er periodevis helt borte. Men likevel vil jeg ikke ha noe barn ennå og jeg er usikker på hva annet jeg kan bruke og desuten er jeg livredd for å få kviser! Har nesten aldri hatt kviser (kanskje en i mnd eller noe sånn!), og jeg vil ikke få det som 22 åring.

Gjest Gjest_Jolly_*
Skrevet

Da jeg sluttet på p-pillen (Yasmin):

Humøret ble bedre (nå kun sippete rett før mens, ikke hele mnd)

Apetitten stabiliserte seg (nå kun ulvehunger før mens, ikke hele mnd)

Mindre pupper

Kvelningsfornemmelser og "struma" i ca en mnd

Mye stikninger og murringer nedentil

Sexlyst kom tilbake

Hodepine forsvant

:-)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Gikk på Trinordiol i nesten 10 år før jeg slutta for 2 år siden. Gikk ned flere kg, puppene ble mindre og fikk masse små kviser i panna. De ga seg noe etterhvert.

Så startet jeg opp med Yasmin nå like etter jul pga kjæreste. Har gått opp ett par kilo,puppene større og ømme, men huden ble kjempefin. Imidlertid temmelig hormonsprengt, grining for ingenting og bagateller blir sinnsykt stort. Ble single igjen og slutta med p-pillen for ca 1 mnd siden.

Fått noen få kviser, men er påpasselig med å bruke en god peeling annenhver dag. ( anbefaler Dermalogica Daily Microfoliant). Har ikke fått mensen enda, men regner med den kommer og blir noen uker :) Sexlysten er tilbake og føler meg "lettere" enn jeg har gjort på lang tid. Herlig. P-piller er noe jævla drit og det er så mange jenter som sliter med unødvendige plager pga dem. Neste gang jeg får meg kjæreste nå får han bruke kondom. Skal aldri gå på pillen igjen.

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Jeg slutta på p-pillen (yasmin) for 2-3 uker i den sammenheng at jeg skulle fjerne mandlene.(nok medisinering i den perioden fra før av tenkte jeg)Nå allerede har jeg fått et lite kviseutbrudd på haka. 10-12 minikviser som har samlet seg sammen + at jeg for tiden går rundt med noe som ligner menssmerter. (har aldri vært plaget med det før mens jeg har gått på pillen) betyr det at mensen kommer snart? kan jo ta langt tid før jeg får den igjen for alt jeg vet...

Skal begynne på pillen igjen så straks jeg får mensen tilbake, for kviser er det værste jeg vet! kviser = dårlig selvtillitt :kjefte:

Skrevet

Sluttet en liten stund på pillen en gang (yasmin) fordi jeg glemte å skaffe ny resept osv osv :sjenert: Syns igrunn ikke ting ble bedre da. Mensen varte lenger, fikk tilbake rygg-og magesmertene i forbindelse med mensen :kjefte: Så jeg kommer ikke til å slutte med pillen :)

Skrevet

Da jeg sluttet på mercilon, fikk jeg humøret tilbake, eggløsningen med tilhørende smerter, kraftige blødninger,kvisene og sexlysten.

De kraftige blødningene orket jeg ikke mer av, så begynte på p-pillen igjen.

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Det som bekymrer meg litt er at stoffet i pillene kan henge igjen i opptil flere år etter at man har sluttet med de, noe som er en ulempe om man feks vil ha barn osv. Men dette er veldig individuelt, i de aller fleste situasjonene er det jo ikke sånn.

Gruer meg mest til å måtte slutte på pillen fordi jeg kommer til å se ut som et pizza ansikt :tristbla:

Skrevet

Jeg er 24 år og har nå gått på hormonbasert prevensjon i 7 år, med kun en to måneders pause for litt over tre år siden. Jeg fant ved en tilfeldighet igjen et innlegg jeg skrev da i 06, hvor jeg skrev at jeg hadde fått sexlyst tilbake, bedre humør, mistet vannansamlingene og følte meg mye bedre uten piller.... hadde helt glemt det selv

Så nå sitter jeg og her og lurer på å slutte. For tiden har jeg absolutt ingen, null sexlyst. Enkelte dager går jeg rundt og er rasende på alt og alle uten grunn. Føler meg rett og slett ikke bra for tiden, og mistenker at mye kan henge sammen med pillene.

Jeg er i et seriøst forhold med mannen i mitt liv, og føler jeg "mister" noe av den beste tiden i livet vårt ved å være humørsyk, kjip, og uten sexlyst. Og det stemmer ikke med den personen jeg egentlig er, og heller ikke overens med at jeg har verdens mest fantastiske deilige kjæreste! Så er veldig fristet til å kutte ut pillene, for å se om det har noe med saken å gjøre, bare for å få det utelukket om ikke annet.

Det jeg lurer på da er om man bør oppsøke lege før man slutter? Eller kan man bare gå igang på egenhånd? Har hørt at det er "tungt" for kroppen å bytte p-pillemerke, eller å begynne igjen etter å ha vært uten, er dette bare en myte? Hvis jeg slutter, må jeg være uten flere måneder, eller kan jeg begynne igjen etter allerede en eller to hvis jeg ikke merker noen forbedring?

Håper noen har råd, blir litt frustrert av og til... :skravle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...