Gå til innhold

P-piller..slutte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke vurdert Diane, men var jo aldri spesielt plaget av kviser i utgangspunktet, bare p p-piller. Og er jo ikke ILLE nå, men en kvise her og to der liksom. Så syns å begynne på Diane virker som et litt vel hysterisk tiltak ut fra situasjonen. Da er det mer sannsynlig at jeg slutter på p-piller og håper at det går greit...

Tror forresten at en del av årsaken til at jeg ble så plaget i begynnelsen av Yasminelle, var at jeg gikk ned drastisk i hormondose. Microgynon har relativt mye hormoner, mens Yasminelle er en lavdose-p-pille. Jeg tenker at det er litt samme reaksjonen som mange får når de slutter helt på p-piller. Men huden min ble liksom aldri helt bra heller...:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er noe heft å slutte på p-pillen, så hadde jeg nok gjort det. Men det bunner vel i mine heller dårlige erfaringer med alt av prevensjon. :forvirret:

Skrevet

Det er jo litt kjipt å skulle slutte på p-piller. Ser ikke for meg at kondom kan være en gunstig løsning i 5-10 år (er en del år til jeg ønsker barn)...

Jeg har bestilt legetime, så satser på at jeg får noen gode råd der.:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Flere som har sluttet med Diane (eller de billigere utgavene av den; Zyrona osv)? Kom kvisene tilbake? Ned i vekt? Annet? Slutter i dag. Tror jeg.. Livredd for kviseutbrudd.. Har også hørt at hvis man først slutter, må det gå en tid før man evt begynner på igjen, i forhold til fare for blodpropp. Hvor lenge må man isåfall vente? Skummelt å slutte etter 5 år uten kviser..

Skrevet

Om det så skulle skje, Smulan, har du da vurdert å prøve andre legemidler for kvisene?

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Har alltid likt kombinasjonen p-pille og kvisestopp i ett, og har ikke villet spise flere piller enn nødvendig. Vil ikke utsette kroppen for for mye.. Hadde tenkt å være pillefri ei stund nå; bli meg selv igjen. Håper at huden min har "kommet over" ungdomstiden nå.. Før jeg begynte på Diane, prøvde jeg flere kremer osv, uten at det fungerte nevneverdig. Jeg var nok ikke så altfor flink til å følge bruksanvisningen på noen av de, men når det kreves at man må smøre ansiktet inn med en maske fire ganger for dagen, og la den tørke i ti minutt, synes jeg ikke det er så rart ;) Jeg hadde også kviser på rygg, skuldre og bryst.

Er veldig spent på hvordan dette skal utvikle seg! La på meg 12 kg det første året jeg gikk på Diane, og noen flere har det blitt etter det også, uten at jeg skal påstå at pillen har skyld i det med det første.

Skrevet

Da hadde du samme kviseproblematikk som meg. Angrep på rygg, skuldre og bryst. Jeg endte opp med å få Roaccutan, etter å ha blitt henvist til hudlege. Nå er jeg helt fin. Da hadde jeg prøvd kremer og tetracykliner da.

Selvfølgelig må du jo håpe at huden din har "roet" seg, men om kvisene skulle dukke opp, så er det hvertfall flere muligheter som kan være aktuelle. I forhold til komedoner (sorte og hvite ormer) så kan gjerne Skinoren eller Differin ha noe for seg.

Men de fleste blir jo kvitt kviseproblemene sine etter de har fylt 25 da, så får vi håpe at du også er kvitt de.

Hvis p-pillen har holdt på en del vann i kroppen, kan du nok regne med å bli kvitt det. Men om pillen gav deg økt matlyst og påfølgende økt vekt, kan du nok ikke regne med å miste alt. 12 kilo er jo mer enn bare væskeretensjon, så du må gjerne påregne at ikke alt forsvinner av seg selv.

Uansett. Lykke til som hormonfri. Det er deilig å være fri for hormoner. Det vet jeg av egen erfaring, da jeg sluttet på ringen i mai. ;)

Gjest Gjest_Tulla_*
Skrevet

Gikk på pilla Trionetta i 3 år, og slutta for 2 år siden eller noe. Etter jeg slutta fikk jeg vondt i eggstokkene av en eller annen grunn, men det gikk kjapt over og var bare den ene perioden.

Fikk noen rare leddsmerter som varte i flere mnd etter pilleslutt, vet ikke om det har sammenheng? Eller om det var bare stress? Men nå er jeg helt bra fra det heldigvis.

Fikk tilbake sexlysten!!!! Da jeg gikk på pillen så følte jeg meg helt umenneskelig, visste knapt hva sex var....Deilig å bli normal igjen der ihvertfall:-)

Puppene bare var de samme.

Tror jeg fikk litt kviser i begynnelsen etter pilleslutt, men nå er alt normalt igjen.

Skrevet
Gikk på pilla Trionetta i 3 år, og slutta for 2 år siden eller noe. Etter jeg slutta fikk jeg vondt i eggstokkene av en eller annen grunn, men det gikk kjapt over og var bare den ene perioden.

Fikk noen rare leddsmerter som varte i flere mnd etter pilleslutt, vet ikke om det har sammenheng? Eller om det var bare stress? Men nå er jeg helt bra fra det heldigvis.

Fikk tilbake sexlysten!!!! Da jeg gikk på pillen så følte jeg meg helt umenneskelig, visste knapt hva sex var....Deilig å bli normal igjen der ihvertfall:-)

Puppene bare var de samme.

Tror jeg fikk litt kviser i begynnelsen etter pilleslutt, men nå er alt normalt igjen.

har gått på p-piller i 11 år.. brukt mange forskjellige merker, pågrunn av ulike bivirkninger og lignende.. så har prøvd en del forskjellige i løpet av årene..

den siste jeg gikk på var mercilon.

jeg fikk pgså veldig store smerter nedre del av magen selv. det varte noen uker.. var utrolig smertefult, og når det var på sitt værste ville jeg bare legge meg ned og krølle meg sammen.. var utrolig slitsomt når jeg jobba..

leddsmerter har jeg også.. trodde faktisk at jeg ble syk når jeg slutta... vondt i magen, kvalme som kom og gikk og utrolig store leddsmerter i alle ledd og vond rygg..

jeg vinglet mellom graviditet eller at jeg ble syk.. men gravid var jeg ikke (tok test) så ga kvalmen seg og stikkingene i magen, har fortsatt leddsmerter nå etter nesten 2 måneder.. men det kan ha en sammenheng med stress også.. jeg var på randen til depresjon. så alt dette kan ha en sammenheng med stresset eller en kombinasjon av pilleslutt..

for jeg har merket at jeg ikke blir like sint lenger, aggresjon er borte.. MEN jeg er mye mer sårbar.. gråter mye lettere..

flere som har opplevd dette? er liksom mer emosjonell..

men dette kan også ha kommet av stresset er jeg er i nå om dagen..

men jeg tyr veldig lett til tårene for tiden..

og jeg har ALDRI hatt mer enn en kvise i ny og ne før, men etter jeg slutta har det kommet helt sykt mye!!!

håper dette avtar, ellers begynner jeg med å rensekremer snart.. helt froferdelig hvor fet T-sonen min har blitt, og mange småkviser der.. utrolig plagsomt!

men gikk litt ned i vekt. jeg får veldig fort vannoppsamling i kroppen. av litt varme, av litt salt, fuktighet osv. jeg kan gå opp en størrelse i sko når jeg er i syden.. helt vannvittig hvor mye vann kroppen min tar til seg..

så jeg har gått ned noen kg etter jeg slutta.. så det var deilig!

utrolig hva p-piller gjør med kroppen! eller hva kroppen kan reagere ved slutt..

Gjest gladlaks
Skrevet

Nå har jeg vært 2 mnd uten p-piller. Er ikke like emosjonell lengere og blir heller sint enn å begynne å gråte (noe jeg foretrekker :). Sexlysten har også begynt å komme tilbake.. Heldigvis!

Men, jeg jeg får et par kviser. Og har begynt å svette mer (?) Er det vanlig?

Gjest Gjest_Tulla_*
Skrevet

Måtte bare legge til at etter jeg tok noen angrepiller i høst, så fikk jeg indre blødninger pga follikket sprakk og tok arterien som var der i nærheten, opererte forrige uke og mista nesten en liter blod:-(

Tørr aldri mer å ta noen hormonelle piller igjen for å si det sånn!

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Jeg sluttet på p-piller for 1 mnd siden.

Merker stor forbedring på flere områder. Jeg har gått ned i vekt ca 2-3 kg. Sex lysten har økt, er lettere til sinns- er ikke "tung" og tendens til depresjon. Har fått et par kviser mer, men takk og pris ingen "eksplosjon" av de..

Dere som fikk kvise utbrudd etter dere sluttet, hvor lang tid tok det fra da du sluttet til kvisene kom?

Selv har jeg vært plaget av kviser på skuldre/rygg før jeg startet på p-pillen-Og er som dere andre veldig redd for å gå utbrudd igjen. Selv er jeg 29 år, så jeg håper huden har roet seg..

Skrevet

Jeg sluttet på p-pilla 9.oktober, (midt under en blødning). Første uka hadde jeg og samboeren sex hver dag, nå har jeg ikke noe sexlyst lenger:( Håper den kommer tilbake snart!

Dessuten fikk jeg mye utflod, og litt slim (kanskje det var eggløsning?) Har ikke fått mensen enda, men har hatt lysebrun utflod siden mandag. Rundt uka når det var (hvis det var) eggløsning fikk jeg sykt ømme bryster, og de vokste faktisk litt i størrelse! men det har godt over nå..

Begynte plutselig å tenke på om jeg var gravid..men lite sannsynlig å merke noe til det enda vil jeg tru...

Regner med at jeg får mensen neste uke/helg. Har hatt mensmurringer en evighet syns jeg (men dette hadde jeg når jeg gikk på pilla også...)

Humøret har blitt MYE bedre, sambo sa til meg her om dagen at det er lenge siden du har vært sint nå! hehe.. jeg ble fort kvass og sint, kjenner til at jeg kan være litt kvass enda..men har blitt bedre.

Har ikke fått noen kviser, men har heller ikke gått ned i vekt (har gått ned kanskje 1klio, men har begynt å trene så sikkert derfor:p)

Skrevet

kvisene kom ganske umiddelbart etter pilleslutt.. tror de begynte å poppe opp en etter en i løpet av bare et par uker.. så ble det bare værre og værre.

håper det roer seg etterhvert...

en venninne ba meg med på ansiktpleie- homeparty og der håper jeg reddningen ligger... ble sjeleglad når hun spurte, nå har det gått 2-3 måneder og kvisene er helt forferdelige.. virker som kroppen tar nå igjen alle kvisene jeg skulle hatt i løpet av de 11 årene med p-piller.. for før hadde jeg bare en om gangen.. nå: eksplosjon!!

og til en annen som spurte om det er vanlig å svette mer etter p.pille slutt:

JA GJETT OM JEG GJORDE!!!! jeg svetta sykt mye, og det lukta forferdelig HEST av meg etter et par timer fra jeg kom ut fra dusjen... skjønte ikke bæret.. hadde jo de svettetoktene.. også bytta jeg deodorant, og nå svetter jeg ingenting lenger.. merkelige greier! så enten så avtokk det, eller så var det den nye deodoranten som klarte å stoppe det... den gammle var liksom ikke brukende lenger..

Gjest gladlaks
Skrevet
og til en annen som spurte om det er vanlig å svette mer etter p.pille slutt:

JA GJETT OM JEG GJORDE!!!! jeg svetta sykt mye, og det lukta forferdelig HEST av meg etter et par timer fra jeg kom ut fra dusjen... skjønte ikke bæret.. hadde jo de svettetoktene.. også bytta jeg deodorant, og nå svetter jeg ingenting lenger.. merkelige greier! så enten så avtokk det, eller så var det den nye deodoranten som klarte å stoppe det... den gammle var liksom ikke brukende lenger..

Rare greier... :) Hvilken deodorant brukte du og hva bytta du til?

Skrevet

To ting skjedde da jeg sluttet; jeg følte meg bedre rent fysisk og jeg ble gravid :ler:

• Liker 1
Gjest Gjest_pjukset_*
Skrevet

Jeg har sluttet på ppille to ganger med 2 års mellomrom - og skal aldri begynne igjen. Begge gangene gikk jeg på synfase, og kan ikke si at jeg noensinne opplevde problemer med det.

Likt for begge gangene var at jeg fikk uregelmessig mens til å begynne med, sterkere smerter og kraftigere blødning. Dette ble bedre etterhvert som kroppen fikk tilbake balansen.

Hvis man får store langvarige bivirkninger av å slutte på pillen, så ville jeg tatt en tur til homeopat, de kan fikse det meste :)

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Skremmende lesning dette her.... Men hva er alternativet dersom man ikke ønsker å bli gravid helt enda?

Endret av Gullfia
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

fikk mensen en mnd etter jeg sluttet, og har ikke fått mensen noe mer. sluttet for 3 mnd siden?

hjelp.. begynner å bli litt nerøvs nå. er det normalt?

Skrevet (endret)

Ja, det er helt normalt. Jeg sluttet på ringen i mai, og syklusene mine har vært på alt fra 28-52 dager lange. Jeg snakket med en lege om dette. Han sa at hvis ikke syklusen var stabil innen ett år, så burde jeg snakke med fastlegen min om dette. Frem til det, var det ikke uvanlig at syklusen var tullete.

Under den lengste syklusen min sjekket jeg for graviditet, men den var så negativ som det gikk an å få den. ;)

Endret av Saeria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...