Gå til innhold

P-piller..slutte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok. Ett tips: http://www.gratiskondomer.no/Order.aspx

Her får du bestilt 20 kondomer - helt gratis og rett hjem i posten. Aner ikke hvordan de er eller noe.. men verdt å prøve!

Jeg tenker at Pearly kan være en god investering ja. Men jeg venter til jeg har fått en normal syklus og sånn.. Dessuten er det litt dyrt for min studentlommenbok og i disse trange tider.. Men takk for svar! Nå venter jeg bare i spenning på hvordan mitt pillefrie liv blir! :D

Takk for linken, har bestilt for å sjekke det ut. De er jo gratis, så om det er et bomskudd har jeg bare kastet bort et par minutter, og det tåler jeg jo! :)

• 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er midt i brettet på Yasminelle 28,og vurderer å prøve meg på en pause med p-piller,da jeg har hatt brun utflod/småblødninger i 3-4 uker,og legen sa at dette kunne komme av p-pillene,selv om jeg har gått på de i 8 år. Jeg forstår det sånn at man bare kan slutte midt i brettet. Hvor fort kan jeg forvente å få mensen igjen? Vil den komme etter 3-4 dager,sånn som når man vanligvis tar de sukkertablettene på brettet? Skal til syden om 2 uker,og skulle så gjerne hatt mensen før dette.

Takk for svar!:)

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg sluttet for eksakt to uker siden i dag grunnet vel, mange forskjellige årsaker (ikke barn!). Men ikke har jeg sett noe til noen endringer enda. Hvis man ser bortifra tre kviser som poppet fram dagene etter og lykken over å ikke måtte huske å ta pillen hver kveld. Men "mitt gamle jeg" venter jeg enda på x) Hvor lang tid tok det å komme tilbake til normalen, både kropp og sinn?

Og så lurer jeg, er det ikke noen nye typer p-piller ute på markedet som skal være bedre enn de "gode gamle"?!

Endret av frk.Sjovn
Skrevet

Jeg har kjøpt min siste eske med p-piller og kommer derfor til å sliutte innen 1,5 mnd. Det er veldig spennende, men jeg tror det blir bra når jeg venner meg til å ha mensen hver mnd.. :gjeiper:

Skrevet

Jeg sluttet for eksakt to uker siden i dag grunnet vel, mange forskjellige årsaker (ikke barn!). Men ikke har jeg sett noe til noen endringer enda. Hvis man ser bortifra tre kviser som poppet fram dagene etter og lykken over å ikke måtte huske å ta pillen hver kveld. Men "mitt gamle jeg" venter jeg enda på x) Hvor lang tid tok det å komme tilbake til normalen, både kropp og sinn?

Og så lurer jeg, er det ikke noen nye typer p-piller ute på markedet som skal være bedre enn de "gode gamle"?!

Hei,

du kan ikke forvente for mye etter bare to uker. Også har årsakene litt betydning. Kan du ikke fortelle hva disse årsakene er da? Jeg sluttet i feb i år, og har så positive erfaringer. Skal aldri tilbake til den dritten. Vi jenter trenger ikke påfyll av hormoner, som vi allerede har mye av. Jeg kan gjerne fortelle mine erfaringer, hvis noen er intr? Jeg er fortsatt sjokkert over hva denne piller gjorde med meg - og at jeg i syv år faktisk trodde "at jeg var sånn" :O

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg sluttet med Yasmin p-piller for 11 mnd siden og satt inn kobberspiral, siden det har jeg ikke hatt hodepine,men ikke gått ned et gram i vekt, heller opp, har ganske slitsomme blødninger hver måned og blitt et hormonelt monster. Gråter uten grunn, irritabel og rett og slett slitsom..... Kjenner ikke meg selv igjen, men lurer veldig på å begynne med Yasmin igjen og bli kvitt alt dette og heller komme meg gjennom en helgs hodepine hver måned i godt humør.....

• 6 måneder senere...
Skrevet

Gammel tråd, men poster heller her enn å spamme og lage ny. Håper folk leser posten min og ikke besvarer flere år gamle poster.

Jeg er i et fast forhold og har gått på p-piller i 1 år nå (loette) får ingen bivirkninger av dem overhodet, så sånn sett er det ikke noe negativt.

MEN jeg er en "hippie" type og ønsker helst ikke å utsette kroppen min for masse hormoner (selv om Loette er en av de "milde" merkene). Jeg tror de gjør mye mer med kroppen enn man tror, og at det er langt fra sunt. Problemet er at jeg har et STERKT ønske om å ikke bli gravid. Å bli gravid er min største frykt, da jeg er i mot abort - men HATER unger. Hvis jeg ble gravid ville det rett og slett ødelagt alt. Vet ikke hva jeg hadde gjort.

Folk sier at man ikke "er moden" til å ha sex hvis man ikke takler følgene (abort/unge) men jeg kan jo ikke akkurat avstå fra sex heller.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Finnes det noen andre løsninger enn p piller som beskytter like effektivt? Jeg har virkelig lyst å slutte, men er livredd for å bli gravid.

Kan heller ikke bruke kondom hver gang vi skal ha sex. Ville dere frarådet meg å slutte? Leser jo mange "solskinnshistorier" av folk som har sluttet.

Gjest Nenya82
Skrevet (endret)

Jeg syns faktisk at det var flere negative ting som kom etter jeg sluttet på p-pillen.Nå har jeg kraftig mens som varer lenge,blir veldig hormonell,fått masse kviser(gikk på Diane) og jeg merket ingenting til vektøkning/vektnedgang.

Så nå lurer jeg på om jeg skal begynne igjen siden jeg syns det var veldig mange positive ting med å gå på p-piller,og så slipper man den fomlingen med kondom,men den aller viktigste grunnen for meg å begynne er å bli kvitt kvisene igjen.Nå har jeg prøvd det meste utenom Roaccutan,og Diane er det eneste som har fungert godt.

Samtidig er jeg også litt skeptisk til å proppe kroppen full av ting som egentlig ikke skal være der,men jeg vil ikke ha barn og p-piller beskytter og får vekk kviser så lurer på om jeg skal prøve igjen.

Etter hva jeg har hørt så er p-piller og kondom de mest effektive prevensjonsløsningene,og de fleste andre løsninger gjør jo at man får hormoner inn i kroppen.Har lest her inne om de som planlegger når de er fruktbare eller ikke,men om man absolutt ikke vil ha barn så ville ikke jeg brukt den metoden.

Endret av Nenya82
  • 1 måned senere...
Gjest Kvinne 18 :)
Skrevet

Herlig å lese litt nå før jeg tar den endelige beslutningen om å avslutte mitt 2,5 år lange bruk av p-piller. Jeg er veldig spent på hvordan kroppen reagerer.. Håper humøret blir bedre. Jeg frykter at jeg kommer til å få uren hud igjen.. Men det er nok bare å begynne igjen, jeg får bare se det an og veie det opp mot hverandre.. Har brukt Mercilon for det meste, men begynte på Loette for to mnd siden, og jeg reagerte ganske likt på dem.

Skrevet

Jeg sluttet med Yasmin etter 10 år, for 3 måneder siden.

Fikk mensen 2 ganger på en måned, og nå er den "forsvunnet". Sluttet for å bli gravid, men det er jeg altså ikke. Fikk sterke eggløsningssmerter på ene siden (tror det var det, da mensen kom 14 dager etter), og smertene er der ennå. Skal til legen på torsdag fordi det stråler nedover låret, og stikker og hugger til i magen med jevne mellomrom. Har sjekket for uvi, og det er det ikke. Aldri hatt slike plager før.

Fått fetere hud, lett for å få kviser, noe jeg aldri har. Like humørsyk og håpløs som før;) Puppene har krympet.

Skrevet

Jeg hadde ingen symptomer da jeg sluttet, untatt litt sterkere menssmerter. Den ble også litt kraftigere første dagen, men varte ikke lenger. Gikk hverken ned eller fikk mer kviser.

• 1 måned senere...
Skrevet

Kraftigere mens - men deilig å slutte!

Ellers ingen merkbare forandringer.. Jeg har gått på pillen siden jeg var 15, sluttet da jeg var 26, så godt for kroppen å kutte det ut tror jeg.

Sluttet for 1,5 siden, vi hopper av i svingen og har gått bra til nå! (Er forsiktige nå frem til bryllupet, men så er det bare å kjøre på)

:sengekos:

Vet du ikke at å hoppe av i svingen er helt idiotisk? Det kommer sæd ut hele tiden, så risikoen for å bli gravid er akkurat like stor som vanlig.

• 1 år senere...
Skrevet

flere med erfaringer?

Gjest Runforit
Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 26 år, som har gått på P-piller i ca. 7 år i strekk..Først Trionetta, og så Yasminelle. Nå vil jeg slutte, vil ikke tulle mer med kroppen min.. Det er ikke så farlig om jeg blir gravid, jeg og samboeren har planlagt barn om ca. et år. Men kan gjerne vente et halvt år ca. før jeg blir gravid. Nå har jeg tatt min siste pille, men er litt urolig for hvordan kroppen vil reagere. Får jeg masse kviser? Blir mensen uutholdelig vond? Kommer jeg til å gå ned de kiloene jeg la på meg da jeg begynte på pillen?

Noen erfaringer?

Og hvilken prevansjon skal vi bruke? Blir vel kondom, men har lest litt om Pearly..Litt usikker på om det er verdt pengene. Noen som bruker Pearly? Fornøyd?

Har ikke merket noe. Blør lite, men utover det så har jeg ikke pms, kjenner ikke til mensenperioden, ingen urenheter. Alt ble egentlig bedre da jeg ble mye mer avslappet og mindre hissig.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Er det noen som har merket sammenheng mellom å slutte på p-pillen, og resultater på trening?

Jeg skal slutte på Yasmin nå, bare for å se hva som skjer. Jeg føler at jeg må telle til 10 inni meg litt oftere enn det som er normalt, pluss at jeg mistenker at p-pillen gjør at styrketreningen går treigt. Jeg har gått på p-piller i 8 år. Jeg vet jo rett og slett ikke hvordan jeg er uten, så dette er jeg spent på.

Erfaringer fra andre etter p-pilleslutt?

Skrevet (endret)

Har sluttet på p-piller to ganger. Den ene gangen ble jeg gravid med en gang, så rakk ikke å merke så mye forandring. Den andre gangen jeg sluttet (sluttet da fordi jeg ikke hadde behov for prevensjon, ikke for å bli gravid), merket jeg ikke så mye da heller. Det eneste er at jeg faktisk blør mindre (både mindre mengde og færre dager) når jeg har mensen (trodde egentlig det skulle være motsatt...). Var tilbake til normal syklus med en gang. Ingen forandring i kropp/psyke, men så tåler jeg nok p-piller veldig godt da.

Endret av Riskjeks
Skrevet

Jeg sluttet på p-piller for et år siden (Mercilon mener jeg å huske pillene het.) pga. at brystene ikke ville slutte å vokse, og i tillegg har jeg erfart at det tukler med psyken min på så mange måter at jeg blir smågal av det. Når jeg sluttet så ble humøret mitt jevnere, jeg taklet bedre de forandringene løpet av syklusen. En periode så miste jeg menstruasjonen i en 3 måneders tid, etter å ha hatt noen vanlige runder, akkurat hva det skyldes har jeg ikke peiling på, men jeg regner med at det har noe med pilleslutten å gjøre. Dessverre så ble menstruasjonene verre etter slutten, men for meg blir det levbart, da jeg takler smerter mye bedre enn jeg takler psykisk ubalanse. Har også fått mye mindre kviser, noe som jeg slet mye med når jeg gikk på pillene.

Skrevet

Har tenkt å slutte over nyttår. Da har jeg gått på p-piller i 3 år. Hadde gjerne sluttet på dagen, men jeg skal på ferie i 3 uker i vinter, og jeg vil ikke ha mens da.

Første månedene av forbruket brukte jeg Loette. Jeg hadde småblødninger hele tiden, så jeg fikk bytte til Marvelon etter noen mnd. Det har jeg gått på siden. La på meg 5-7 kg etter byttet, og mistet gradvis totalt sexlyst, og har ikke hatt antydning til det engang de siste 2 årene. Ganske kjedelig å føle seg som en uttørket gammel dame når en såvidt har begynt på 20-årene. Kan med hånden på hjertet si jeg ikke har hatt sexlyst en eneste gang på 2 år. Det har ikke akkuratt hatt positiv effekt på forholdet... En stund var jeg faktisk overbevist om at jeg er aseksuell, men altså - jeg sammenlignet meg selv med Samantha i SATC før jeg begynte på pillene innså jeg, så da måtte det være pillene.

Så etter nyttår sier jeg takk og farvel til hormonell prevansjon. Da går vi enkelt og greit over til kondom igjen, noe som passer meg ypperlig ettersom jeg synes sæd er ustyrlig ekkelt, og ikke noe gøy å få inni seg. :fnise:

En liten smule bekymret for å bli gravid da. Er utrolig nazi med prevansjon, men muligheten er der jo... Jeg ønsker ikke barn i det heletatt, og dersom jeg skulle ønske å få noen gang er det minst 7-10 år frem i tid. Så her gjelder det å holde tunga rett i munnen :plystre:

• 3 måneder senere...
Skrevet

Innmari bra tråd, interessant å lese alles erfaringer! Tenkte jeg kunne bidra litt med mine:

Etter seks år og fem forskjellige pille-merker har jeg endelig sluttet med hormonell prevensjon. Jeg og kjæresten skal være i avstandsforhold et halvt år framover, så tenkte det ville være en god andledning til å se hvordan både kropp og psyke oppører seg uten pillene :)

De siste årene har jeg vært plaget med VELDIG svingende humør, gjentatte soppinfeksjoner, hodepine, liten sexlyst osv, så å si alle bivirkningene på lista. Psyken min har vært så ille at legen min har sendt meg til to forskjellige psykologer (prøvde terapi en stund, men følte ikke det hjalp så mye) og tilbudt meg anti-depressiva. Hva med å kutte ut pillene først, før man begynner på andre medikamenter i tillegg?? Etter å ha snakket med mange venninner samt lest her i denne tråden, så tror jeg virkelig det kan være verdt et forsøk å slutte.

Jeg tok min siste pille for fire dager siden, og er utrolig spent på hvordan kroppen min vil reagere! Det eneste jeg har merket så langt, er en murring/noen smerter i korsryggen som har kommet de siste to dagene. Kan dette være eggløsning allerede? Eller kommer den tidligst to uker etter pilleslutt? Noen som vet?

Kan oppdatere her etter hvert som andre konsekvenser av pilleslutten manifesterer seg ;)

Anonymous poster hash: 2e044...8d2
Skrevet

Hei.

Jeg sluttet i April 2014, altså ca 9 måneder siden.

Jeg har hatt en del bivirkninger (både gode og negative) etter slutt om man kan kalle det bivirkninger etter man har sluttet på noe.

Positive ting:

- Bedre sexlyst

- Bedre humør, er mer glad.

- Føler meg generelt bedre.

- Mindre smerter i brystene.

- Fikk regelmessig menstrasjon ganske kjapt.

Negative ting:

- Svettetokter.

- Mer kviser.

- Mer PMS (uken før menstrasjonen).

Noen som vet ca når alt stabiliseres seg, er det etter et år eller?

Er det flerne som opplevde svettetoker etter slutt, eventuelt hvor lenge?

Jeg gjordet det stort. Røykeslutt 6 mnd før p pille slutt, kan si at det har vært et hardt år! :)

Anonymous poster hash: 36b0e...853

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...