Gå til innhold

P-piller..slutte?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Bare Meg_*
Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 26 år, som har gått på P-piller i ca. 7 år i strekk..Først Trionetta, og så Yasminelle. Nå vil jeg slutte, vil ikke tulle mer med kroppen min.. Det er ikke så farlig om jeg blir gravid, jeg og samboeren har planlagt barn om ca. et år. Men kan gjerne vente et halvt år ca. før jeg blir gravid. Nå har jeg tatt min siste pille, men er litt urolig for hvordan kroppen vil reagere. Får jeg masse kviser? Blir mensen uutholdelig vond? Kommer jeg til å gå ned de kiloene jeg la på meg da jeg begynte på pillen?

Noen erfaringer?

Og hvilken prevansjon skal vi bruke? Blir vel kondom, men har lest litt om Pearly..Litt usikker på om det er verdt pengene. Noen som bruker Pearly? Fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk ned ca 8 kilo og med det krympet puppene fra en 75D/80D til 70C, mensen ble kortere enn på pillen, fått litt mer uren hud.

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen mens eller eggløsning de første 2 årene, så et par mens med ganske kraftige smerter, og så gikk det seg til. Depresjonen forsvant rimelig gradvis.

De 20-30 kg som jeg la på meg pga pillen gikk ganske raske av selv om jeg faktisk fikk et dårligere kosthold, men de siste 10 henger fortsatt fast.

Mindre kviser. Gikk fra mer eller mindre bylleliknende greier til litt uren hud nå og da.

Gjest Gjest_Bare Meg_*
Skrevet
Jeg gikk ned ca 8 kilo og med det krympet puppene fra en 75D/80D til 70C, mensen ble kortere enn på pillen, fått litt mer uren hud.

Å,nei, forsvinner virkelig puppene? :gråte:

Gjest Gjest
Skrevet
Å,nei, forsvinner virkelig puppene? :gråte:

Ikke sikkert dine forsvinner selv om mine minket :fnise:

Puppene er det stedet det først merkes om jeg går opp eller ned i vekt...

Gjest Mirina
Skrevet

Litt mer smertefull mens og flere kviser.

Gjest Chili Pepper
Skrevet

Det er individuelt.

Da jeg sluttet på p-piller ble jeg meg selv igjen. Fikk igjen humøret, og slapp å være en aggressiv bitch lenger. Deilig.

• Liker 1
Skrevet
Det er individuelt.

Da jeg sluttet på p-piller ble jeg meg selv igjen. Fikk igjen humøret, og slapp å være en aggressiv bitch lenger. Deilig.

Dette ligner mye på hvordan jeg opplevde meg selv etter at jeg sluttet. Var kanskje ikke helt agressiv bitch, men mer nærtagende og ble fort lei meg. Synes det er skummelt at p-piller "roter" sånn med psyken, og er glad for å ikke gå på dem mer.

Gjest Gjest
Skrevet

Høres fint ut at vi blir mindre agressive når vi slutter på pillen. Planlegger å slutte pga bivirkninger.

Bruker loette nå og hopper over mensen, har den bare 4 ganger i året. Gruer meg litt til å ha den hver mnd, men det er forhåpentligvis ikke så ille som å gå rundt å være en 'bitch' mot samboer.

Skrevet

jeg fikk masse kviser og sterke messmerter...

og syklussen tuller(prøver å bli gravid jeg da) fikk mer sexlyst og ble mindre aggressiv ja!

Gjest Chili Pepper
Skrevet
Dette ligner mye på hvordan jeg opplevde meg selv etter at jeg sluttet. Var kanskje ikke helt agressiv bitch, men mer nærtagende og ble fort lei meg. Synes det er skummelt at p-piller "roter" sånn med psyken, og er glad for å ikke gå på dem mer.

Jeg synes også det er utrolig skummelt, og jeg synes det er rart at folk (og leger) bruker det ukritisk. Såvidt jeg vet vet vi lite om langtidsvirkningene.

Det sier seg jo også selv at det er noe galt når man endrer psyke så voldsomt (det varierer sikkert fra person til person). Jeg hater å bruke hormoner, men bruker p-ring nå, for jeg vet ikke hva jeg ellers skal gjøre.

Jeg hadde en pause før jeg begynte på ringen, og da jeg begynte med hormoner igjen merket jeg med en gang at jeg ble mye mer hissig, krass og irritabel. Det er ikke noe hyggelig i det hele tatt.

Skrevet
Jeg synes også det er utrolig skummelt, og jeg synes det er rart at folk (og leger) bruker det ukritisk. Såvidt jeg vet vet vi lite om langtidsvirkningene.

Det er vel rett og slett et folkehelsespørsmål. Selv om vi ikke ønsker å tenke så mye på det, finnes det flere medisinske tiltak som man ser på som best for befolkningen generelt. Det at noen får bivirkninger, skader og plager er på en måte "bare noe en må regne med". P-pillebruk anbefales så massivt bl.a. fordi man ser på mange tenåringsgraviditeter som et negativt samfunnstrekk.

Det ble jo nettopp rapportert om at 5 jenter døde av p-pillebruk i Norge i fjor, men det ble rett og slett argumentert med at de positive effektene av p-piller er så positive at man ikke vil gå ut og advare mot farene i sterkere grad enn nå.

Man har det samme eksempelet med vaksiner: bra for folkehelsen og befolkningen, men man vet jo at det finnes enkeltindivider som reagerer svært negativt på dem.

Når det er sagt, tror jeg at bivirkningene ved p-pillebruk er mye mer utbredt enn man er klar over. Bare se i tråder som dette. Selv om "humørsvingninger" anses som en mild bivirkning, kan det være ganske fatalt for dem det gjelder. Det verste er at man etter hvert blir vant til det og ikke husker hvordan man egentlig er før man slutter på hormonene igjen.

• Liker 2
Gjest Chili Pepper
Skrevet

Ja, det er et veldig godt poeng.

Gjest Gjest_Bare Meg_*
Skrevet

Godt å høre deres erfaringer! Jeg gruer meg litt for å slutte, det blir litt rart..men det er sikkert til det beste! Både for humøret og helsen :jepp: Har slitt med søvnproblemer (insomnia) de siste 3 årene, vet ikke om dette skyldes p-pillen, men man kan aldri vite...det er det som er så skummelt med de pillene!

Gjest Gjest
Skrevet

Hos meg kom alle kvisene tilbake, og menssmertene. Jeg begynte derfor relativt raskt på pillen igjen. For meg er Diane en vidundermedisin, det har virkelig hjulpet meg så mye og forbedret livskvaliteten.

Jeg regner med at den gangen ønsket om å få barn er større enn hatet til kvisene (ja, jeg har maaaange når jeg ikke går på Diane :( ), må jeg slutte helt på pillene.

Da ser jeg for meg at jeg kommer til å få økt sexlyst, og tykkere hår, og voldsomme menssmerter igjen. Håret har blitt merkbart tynnere de siste årene, da dette er en bivirkning av pillene.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har nettopp sluttet (nesten 1 uke siden) på cerazette som jeg har gått på i 8 mnd. Før det gikk jeg på trionetta i 10 år.

Jeg har hovnet voldsomt opp i munnen, og da jeg var hos tannlegen fikk jeg beskjed om at det kom av hormoner. (Han spurte først om jeg var gravid)

I tillegg er jeg redd for at jeg har litt humørsvingninger.

Ellers så er jeg spent på hvor lenge det går før jeg får mensen. Har jo ikke hatt blødning siden jeg begynte på cerazette.

Grunnen til at jeg har sluttet er at jeg leste at når man ikke har blødning så blir slimhinnen så tykk at det kan ta laaaang tid før man blir gravid når man har tenkt det.

Skikkelig skummelt det der med hormoner altså.. så nå blir det kondom fram til vi skal prøve å få barn...

Skrevet

Kraftigere mens - men deilig å slutte!

Ellers ingen merkbare forandringer.. Jeg har gått på pillen siden jeg var 15, sluttet da jeg var 26, så godt for kroppen å kutte det ut tror jeg.

Sluttet for 1,5 siden, vi hopper av i svingen og har gått bra til nå! (Er forsiktige nå frem til bryllupet, men så er det bare å kjøre på)

:sengekos:

Skrevet

Depresjonen forsvant heldigvis, jeg gikk ned i vekt, og mensen ble vondere, men kortere :)

Skrevet

Spør fordi jeg ikke skjønner: Legge på seg 20 - 30 kg av p-pillen? Er dette liksom vanlig??? Hva kommer det av?

Skrevet
Spør fordi jeg ikke skjønner: Legge på seg 20 - 30 kg av p-pillen? Er dette liksom vanlig??? Hva kommer det av?

Nei, det er heldigvis uvanlig, men for meg var det sannsynligvis realiteten. Vannsamling var en del av det (gikk ned i overkant av 5 kg på en uke etter jeg sluttet på de). Men resten var fett. Delvis var det pga at p-pillene forårsaket depresjon (dermed mye inaktivitet), men jeg tror også at det gjorde et eller annet med stoffskiftet mitt i den perioden. Legen jeg har hatt kontakt med i ettertid utelukker heller ikke at det kan være stoffskiftet som ble rotet til, men siden det ikke ble tatt grundige prøver av meg før, under og etter bruk så er det umulig å bevise sikkert. Eneste han kan si er at stoffskiftet mitt har gradvis bedret seg etter jeg sluttet, uten at andre såpass sterke faktorer har vært inne i bildet.

Er uansett nesten bra igjen nå, men aldri om jeg tar det sjansespillet igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...