Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

"Vanlige" kameraer forandrer seg jo voldsomt hvert år, de blir mindre, tynnere etc. Bare siden jeg kjøpte mitt første digitalkamera i 2004 har de forandret seg noe helt utrolig, mitt, som var det minste i butikken da jeg kjøpte det, synes nå digert og klumpete i forhold til dagens kameraer. Jeg synes det ser ut som om speilreflekskameraer forandrer seg mindre, jeg synes dagens ser ganske like ut som dem som ble kjøpt for noen år tilbake. Kan det stemme? Moren min har et spelreflekskamera fra 80-tallet, og det er på samme størrelse som venninnen min sitt digitale speilreflekskamera fra 2007!

Hva blir konklusjonen? Litt av grunnen til at jeg spør er at når jeg skal ha et nytt kamera vil jeg ha noe som holder en del år, ikke så voldsomt påvirket av moteluner (jeg er nemlig litt opptatt av hva som er !in! ;).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I formen forandrer de seg ikke spesielt mye, men det er fordi det ikke er mulig å lage de mindre uten at det går hardt ut over den kvaliteten speilrefleks skal ha. Det er mye som skal få plass og sensoren i et slr er vesentlig større enn den i et kompaktkamera. Det skal jo også være plass til speilet inni der, pluss batterier av en annen størrelse enn kompaktkameraenes batterier. I tillegg vil jeg tro at dersom de prøver å minimere størrelsen på huset så vil det gå veldig ut over brukervennlighet og ergonomi. For slr-brukere er ergonomi viktig når man først skal drasse rundt på et så stort kamera. Optikken må nesten være sånn som den er siden det ikke er mulig å lage den mindre og samtidig av topp kvalitet. Dess større sensor dess større optikk, for å si det enkelt. Optisk kvalitet er noe man ikke kimser av, det er optikken som er viktigst i forhold til bildekvaliteten.

Utviklingen skjer i hovedsak på sensorens egenskaper til å fange lys, utforming av huset og nå nylig Live View som lar deg bruke skjermen som søker.

De eneste som faktisk har laget et vesentlig mindre slr uten det klumpete grepet er Olympus med sitt E-410. Oppfølgeren kommer nå snart og samtidig lanserer de et pancake-objektiv som gjør at totalpakken blir relativt kompakt til å være speilrefleks. Jeg tipper det der kommer til å bli en salgsvinner.

http://www.akam.no/artikler/nytt_og_kompak...a_olympus/49290

Olympus bruker en type sensor som er mindre enn vanlige speilreflekssensorer, derfor kan de få til den kompakte størrelsen. Pentax har også pancake-objektiver til sine egne og Samsungs kameraer.

E-410 med kit-objektiv får man forresten nå for 2999,- hos mpx. Det er det beste kjøpet jeg noensinne har sett, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...