Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en venn begynte å snakke om dette her om dagen. Hun mener det å laste ned musikk og filmer (uten å betale) er lovlig så lenge man ikke gir det videre. Altså, at det er lov i eget hjem da, på en måte. "Alle gjør jo det".

Jeg mener det ikke er lovlig. Det er jo en grunn til at nettbutikker tar noen kroner låta eller for filmen. Dette for å passe på at også produsenten får noe fortjeneste av produksjonen..

Hvem har rett? Noen som noen regler å hennvise til, så jeg kan si på ordentlig at det er ulovlig (om det er det da).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pr dags dato så mener jeg fortsatt at det er lovlig å laste ned men ulovlig å laste opp opphavsbeskyttet materiale.

Har ikke hørt om noen ny lov angående i hvert fall.

Skrevet

All opp- og nedlasting av kopibeskyttet materiale er ulovlig.

Det står vel noe om det i åndsverkloven, muligens!? :vetikke:

Skrevet

Det er vel lov å laste ned, men det er ulovlig å laste opp.

De fleste fildelingsprogram tillater ikke at du laster ned uten at du laster opp, så der har du et problem.

Skrevet

Det er ulovlig å kopiere materiale beskyttet av åndsverkloven. Dette gjelder altså musikk. Å laste ned er dessverre å lage en kopi til seg selv..

Gjest Gjest
Skrevet

Loven skiller mellom nedlastning av rettighetsbeskyttet programvare og alle andre ting. Programvare er strengere beskyttet. Alt annet er fritt så lenge det er til privat bruk, du ikke tjener penger på det og ikke gir det videre til andre enn vennene dine, som tono mener du har 10 av.

Skrevet

Hmmm....jeg ser at det er flere steder man sier at det er ulovlig å laste ned og laste opp men jeg finner ingen lover angående å laste ned.

Uten referanse til lover så er TS egentlig like langt :)

Skrevet
Det er jo en grunn til at nettbutikker tar noen kroner låta eller for filmen. Dette for å passe på at også produsenten får noe fortjeneste av produksjonen..

Hvem har rett? Noen som noen regler å hennvise til, så jeg kan si på ordentlig at det er ulovlig (om det er det da).

Det virker forresten som om du har gjort deg opp en mening ang dette, og det er jo bra. De som har laget musikken, produsert den og gitt den ut skal jo ha betalt for jobben de gjør. Sånn sett har du jo argumentet ditt på plass, i tillegg til at det faktisk ikke er lov å kopiere materiale beskyttet av åndsverkloven. Og som jeg skrev, å laste ned er å lage en kopi til deg selv.

Det er faktisk helt greit å ikke ville gjøre noe fordi man selv mener det er galt.

Skrevet

*forvirret*

Det er altså lovlig å laste ned musikk gratis? Altså musikk fra kjente artister (som sikkert ikke vil gi bort musikken gratis).

(Føler jeg skrive litt kronglete her, dårlig til å formulere meg nå)

Skrevet
Hmmm....jeg ser at det er flere steder man sier at det er ulovlig å laste ned og laste opp men jeg finner ingen lover angående å laste ned.

Uten referanse til lover så er TS egentlig like langt :)

:ler: kanskje jeg får bøye meg i støvet og si jag hadde feil ;)

Skrevet

Fra Åndsverksloven:

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen.

Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum.

Altså, så lenge man ikke gjør det for å tjene penger på det, kan man lage kopier til eget bruk. Det gjelder dog ikke programvare. Og det er ikke tillatt å omgå kopisperrer. Man har ifølge §2 heller ikke lov å kopiere verker som ennå ikke er gjort tilgjengelig for almenheten.

Det kan tolkes som om nedlasting av musikk og filmer ikke er forbudt etter loven.

(Innlegget er skrevet av et medlem på diskusjon.no)

Skrevet
Altså, så lenge man ikke gjør det for å tjene penger på det, kan man lage kopier til eget bruk. Det gjelder dog ikke programvare. Og det er ikke tillatt å omgå kopisperrer. Man har ifølge §2 heller ikke lov å kopiere verker som ennå ikke er gjort tilgjengelig for almenheten.

Det kan tolkes som om nedlasting av musikk og filmer ikke er forbudt etter loven.

Men kopi er forbudt etter loven. Å laste ned er å lage en kopi (og dette er ikke til eget formål, da det gjelder den som opprinnelig ervervet åndsverket, og ikke andre utenforstående som tilfeldigvis får tilgang på det). M.a.o. er det ulovlig å laste ned.

Mitt siste ord i denne tråden :)

Skrevet (endret)
Men kopi er forbudt etter loven.

Feil.

Åndsverkloven § 12 slår tvert imot fast at det er tillatt å lage en kopi, så lenge den lages til privat bruk.

Nedlasting fra fildelingstjenester vil likevel normalt være ulovlig. Dette følger av siste avsnitt i bestemmelsen: "Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2". Vanligvis vil det være i strid med lovens § 2 å legge ut opphavsrettsbeskyttet materiale på fildelingsnettverkene. Dermed vil ikke § 12 gi rett til å ta kopier av slikt materiale - heller ikke til privat bruk.

Så lenge originalen er lovlig, har man imidlertid rett til å kopiere til egen bruk. Lovens § 12 gir meg f eks rett til å kopiere eller rippe en CD som en kompis har kjøpt. Om vi i stedet ordner dette ved at jeg laster ned fra hans PC, spiller ingen rolle. Fortsatt lovlig.

Mitt siste ord i denne tråden :)

Kanskje like greit ;)

Endret av Fønix
Gjest marihan
Skrevet
De fleste fildelingsprogram tillater ikke at du laster ned uten at du laster opp, så der har du et problem.

Det stemmer ikke.

Gjest Nedlaster'n
Skrevet

Hvis du kjøper en cd i en butikk, har du da lov å laste denne inn på MP3 spilleren din eller har du ikke lov?

Vi vokste opp uten internett og mp3 men vi kjøpte CD'er som vi kopierte til kassett. Den gangen var kopien til kassett til eget bruk lov men ikke kopi på kassett som man ga til andre. Jeg tror ikke loven er forandret, så eget bruk vil si at musikk man allerede selv har lovlig ervervet ved kjøp kan man kopiere til seg selv (sin egen mp3-spiller).

Det samme gjelder programvare. Jeg husker et program vi kjøpte der sto det i lisensen: "Treat me like a book". Og så sto det forklart at man selvsagt kunne installere dette på forskjellige pc'er men kun en kunne bruke det om gangen, akkurat som du kan låne en bok til noen andre så de kan lese den, men da kan du ikke lese den selv samtidig.

Når man laster ned programvare som noen andre ulovlig har lagt ut så gjør man muligens noe ulovlig men i alle fall umoralsk, men den som legger ut filen er den som har gjort noe helt klart ulovlig.

Gjest Gjest_LOtte_*
Skrevet

Jeg har hatt litt om dette på skolen, hvor det har vært særs aktuelt, men sitter ikke med notater foran meg, så det blir litt etter hukommelsen.

- Det er ikke lov å laste ned fra fildelingstjenester ettersom disse sjeldent er lagt ut på lovlig vis. Det er ofte en lekkasje fra studio eller lignende. Eller så er det noen som ripper det for å dele med allmennheten. Om jeg kjøper en cd så har jeg lov til å lage en kopi til eget bruk ( a la sikringseksemplar), jeg kan og kopiere til venner og familie. Med venner og familie menes den nære krets, og ikke Limewires millioner av brukere. Du har og lov til å laste en cd over på din mp3-spiller. Derfor skal det ikke spille noen rolle hva slags spiller du har (og det er pga dette det norske forbrukerombudet har saksøkt apple).

Noe sånt.

Skrevet
Hvis du kjøper en cd i en butikk, har du da lov å laste denne inn på MP3 spilleren din eller har du ikke lov?

Ja, det har du lov til.

Vi vokste opp uten internett og mp3 men vi kjøpte CD'er som vi kopierte til kassett. Den gangen var kopien til kassett til eget bruk lov men ikke kopi på kassett som man ga til andre. Jeg tror ikke loven er forandret, så eget bruk vil si at musikk man allerede selv har lovlig ervervet ved kjøp kan man kopiere til seg selv (sin egen mp3-spiller).

Feil. Kopiering til privat bruk er tillatt. Dette gjelder også kopier til familie og venner. Sånn var det i gamle dager med kassettene, og sånn er det fortsatt med mp3 og lignende.

Det samme gjelder programvare.

Sol79 siterte den aktuelle bestemmelsen i åndsverkloven i et innlegg ovenfor her. Hvis du leser den, vil du se at det du skriver her ikke stemmer. Dataprogrammer er unntatt fra regelen om kopiering til privat bruk, dvs at man ikke har rett til å kopiere slike programmer. En annen sak er at den som har rettighetene til programmet naturligvis kan gi deg større rett til å kopiere enn det du har etter loven. Dette kan f eks gjøres i en lisensavtale.

Jeg har hatt litt om dette på skolen, hvor det har vært særs aktuelt, men sitter ikke med notater foran meg, så det blir litt etter hukommelsen.

- Det er ikke lov å laste ned fra fildelingstjenester ettersom disse sjeldent er lagt ut på lovlig vis. Det er ofte en lekkasje fra studio eller lignende. Eller så er det noen som ripper det for å dele med allmennheten. Om jeg kjøper en cd så har jeg lov til å lage en kopi til eget bruk ( a la sikringseksemplar), jeg kan og kopiere til venner og familie. Med venner og familie menes den nære krets, og ikke Limewires millioner av brukere. Du har og lov til å laste en cd over på din mp3-spiller. Derfor skal det ikke spille noen rolle hva slags spiller du har (og det er pga dette det norske forbrukerombudet har saksøkt apple).

Noe sånt.

Du følger tydeligvis godt med i timen, Lotte :)

Skrevet
Kanskje like greit ;)

Ja, med den siste kommentaren der fikk du meg tilbake. Man får tolke loven som man vil, men når man laster ned fra nedlastingstjenester er det ikke en venn eller bekjent, og dermed gjelder loven. Det er jo akkurat som Gjest_LOtte_ sa:

Og dette var du vel enig i? Så da ser jeg ikke helt hva vi er uenige om, og jeg syns faktisk at det hadde vært hyggelig å ikke få sånne "koselige" kommentarer slengt etter meg. Takk :)

Skrevet
Ja, med den siste kommentaren der fikk du meg tilbake. Man får tolke loven som man vil, men når man laster ned fra nedlastingstjenester er det ikke en venn eller bekjent, og dermed gjelder loven.

Problemet er at du roter sammen medium og handling. Nedlastningstjenester/fildelingstjenester er medier akkurat det samme som CDer. Det er HVA man gjør med mediene som avgjør hva som er lovlig.

Jeg kan fullt lovlig dele musikk med ti kamerater, og det spiller ingen rolle om de får musikken av meg på CD eller via et fildelingsprogram, så lenge ingen andre får tilgang til musikken også. Og mange fildelingsprogram er faktisk laget for å brukes av små nettverk med noen få brukere...som en kameratgjeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...