Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to spørsmål som jeg håper noen her inne kan svare på:

- Hvis en arver penger mens en mottar sosialhjelp, bortfaller da sosialhjelpen?

- Kan et inkassobyrå kreve at en bruker arven på å betale gjelden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, til arven er brukt opp.

Ehh... Er det ikke i ens egen interesse å bli kvitt en inkassosak? Inkassosaker forrenter seg raskere enn evt penger i banken gjør, så det er dårlig butikk å ikke betale det.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Ja, til arven er brukt opp.

Ehh... Er det ikke i ens egen interesse å bli kvitt en inkassosak? Inkassosaker forrenter seg raskere enn evt penger i banken gjør, så det er dårlig butikk å ikke betale det.

Jo, jeg er enig i det. Jeg spør for noen andre, men det har ikke noe å si, jeg bare lurer på det juridiske. Er du sikker på det du sier, at sosialstønaden blir stanset? Men du vet ikke om arven automatisk går til gjeld? Eller vet du at den gjør det? Takk for svar forresten!

Skrevet

Ja, sosialstøtte gis kun når man ikke kan forsørge seg selv. Får man arv, har man midler -> sosialstøtten stoppes.

Dersom inkassogjelden går videre til tvangsinnkreving, vil arben stå i fare, ja.

Skrevet

I hovedregelen får man ikke sosialhjelp hvis man har penger eller omsettelige eiendeler.

Inkassobyråer kan ikke kreve noe som helst i så måte, men hvis de får kjennskap til at vedkommende har penger eller eiendeler, kan de via namsmannen gjennomføre en utleggsforretning som resulterer i at det tas beslag i vedkommendes eiendeler/midler og/eller inntekter som da vil gå til å dekke gjelden.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Ja

JAAAAAAA!!!!! Før eller siden vil de ta fra deg alt du eier om du ikke betaler gjelden frivillig. Sett på luksusfellen???

Skrevet

Men dersom man har så mye gjeld at hele arven blir brukt til å betale ned gjelden, vil man jo måtte forklare det for sosialkontoret.

Skrevet
Men dersom man har så mye gjeld at hele arven blir brukt til å betale ned gjelden, vil man jo måtte forklare det for sosialkontoret.

Sosialkontoret og namsmannen er begge kommunale instanser og i et slikt tilfelle tror jeg man kan gå ut fra at de kommer til å samarbeide.

Namsmannen har bl.a. rett til å utvise skjønn i slike saker og det ville være dårlig økonomi for kommunen om namsmannen skulle tillate utleggsforretninger som sender vedkommende "over gata" til sosialkontoret all den tid man bl.a. har krav på å beholde midler til livsopphold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...