Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Vi har booket borgerlig vielse nå i mai.. Greit nok, at det skal kunne fungere som et litt uformelt alternativ til kirken, for de som ønsker det... Men jeg savner virkelig informasjon! Vi har fått avtalt at vi skal få repetere løftene og sette på ringer, og mulighet for å skrive egne løfter. Men sånn rent praktisk; Får man spille en form for "inngangsmusikk"? Er det lagt opp til at min far kan gi meg bort, eller står bare alle på kontoret hele tiden? Synes det er merkelig at det eneste møtet vi skal ha med noen på tinghuset, er at vi skal møte en 10-15 minutter før vielsestidspunktet, for å gå igjennom prosedyren. So much for at mannen min ikke skal se meg 24 timer før vielse, liksom... Noen som kan fortelle litt om hva dere har opplevd av borgerlige vielser? Har prøvd før, men nå starter jeg nytt topic i håp om å få svar.. NOEN må da ha vært tilstede under en borgerlig vielse? Evt fått bedre informasjon enn meg?
Annie Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Kjenner dessverre ingen som har giftet seg borgerlig..
wind-up bird Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 (endret) Det er mulig å finne litt info på nettet hvis du søker litt. Jeg fant i alle fall denne: http://www.domstol.no/DAtemplates/Article_...?epslanguage=NO Kanskje det kan hjelpe? Endret 13. mars 2008 av wind-up bird
Gjest Helen Parr Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Vi giftet oss borgerlig for ti år siden. Da var det en dommerfullmektig vi kjente fra før som kom i ens ærend fra en annen kant av landet for å vie oss. Vi hadde selve vielsen ute, og hadde stilt opp et lite bord med blomster under et epletre i den store hagen utenfor selskapslokalet, vi hadde rød løper og faren min geleidet meg opp til vielsesstedet. Alle gjestene stod rundt. Jeg hadde snakket en del med vigsleren på forhånd og han var informert om seremonien vi ønsket oss. Den var som følger: Faren min geleidet meg altså opp den røde løperen mens vi hadde en fiolinist som spilte. Deretter ble vi viet av dommerfullmektigen som også holdt sin obligatoriske tale. Onkelen til mannen min holdt deretter en personlig og høytidelig tale for oss, og deretter var det musikk. Dommerfullmektigen kjente altså til ønskene våre og jeg synes det ble en høytidelig og vakker seremoni - akkurat slik jeg ønsket meg. Jeg kjenner også andre som har viet seg borgerlig, og ved en anledning var hendelsesforløpet nokså likt vårt. Bortsettfra at det foregikk i et oransjeri på et slott i Tyskland. Det var også en nydelig seremoni. Kanskje ikke helt svar på det du lurte på, men jeg ville rådet deg til å prøve å få pratet med selve dommeren som skal gjennomføre vielsen. Spesielt dersom du vil ha med egne innslag.
wind-up bird Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Det er mulig å finne litt info på nettet hvis du søker litt. Jeg fant i alle fall denne: http://www.domstol.no/DAtemplates/Article_...?epslanguage=NO Kanskje det kan hjelpe? Tilsvarende informasjon fins på sidene til de fleste tingrettene, men er ikke veldig ulik fra sted til sted så vidt jeg kan se. Hvis du går inn på hovedsiden. http://www.domstol.no så kan du skrive inn postnummer for å komme til tingretten nærmest deg.
Mrs. K Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Jeg giftet meg borgerlig for mange år siden og det gikk så fort at min bestemor ikke fikk satt seg før vi var ferdige I en annen borgerlig vielse var det tent lys og satt frem blomster, så det er nok forskjellig fra kontor til kontor. Ring kontoret og hør om det er mulighet for at dere selv arrangerer litt sprell under vielsen.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Borgerlig vielse blir vel hva man gjør det til selv. Man kan ha den enkle versjonen på rådhuset el.l., som tar 10-15 min og er fri for seremonier. Eller man kan ordne noe større, utendørs, eller i en eller annen setting. Tror det er vanlig at human-etiske vielser har mange seremoni-ingredienser, musikk etc, slik at det blir gjort mye ut av det, som et alternativ til de kirkelige ritualene. Jeg har nettopp være forlover i et bryllup i Oslo, på rådhuset (hmm.. var vel kanskje tinghuset?). Det gikk veldig kjapt, alle kom inn i et rom, brudeparet fikk beskjed om å stille seg foran pulten/bordet der dommeren satt, vi forloverne fikk beskjed om å stille oss på hver vår side av brudeparet, de andre satt på stoler som var plasserte inntil veggene av rommet. Så gikk det veldig kort tid (max 15 min), så var det ferdig. Det som var ganske irriterende, var at det faktisk sto et flygel i hjørnet av rommet, og vi er flere i familien som spiller. Hadde vi visst om dette, ville vi selvsagt forberedt et eller annet, for å gjøre litt ekstra utav det. Men men.
Pastor Knut Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 (endret) Vi har booket borgerlig vielse nå i mai.. Greit nok, at det skal kunne fungere som et litt uformelt alternativ til kirken, for de som ønsker det... Men jeg savner virkelig informasjon! Vi har fått avtalt at vi skal få repetere løftene og sette på ringer, og mulighet for å skrive egne løfter. Men sånn rent praktisk; Får man spille en form for "inngangsmusikk"? Er det lagt opp til at min far kan gi meg bort, eller står bare alle på kontoret hele tiden? Synes det er merkelig at det eneste møtet vi skal ha med noen på tinghuset, er at vi skal møte en 10-15 minutter før vielsestidspunktet, for å gå igjennom prosedyren. So much for at mannen min ikke skal se meg 24 timer før vielse, liksom... Noen som kan fortelle litt om hva dere har opplevd av borgerlige vielser? Har prøvd før, men nå starter jeg nytt topic i håp om å få svar.. NOEN må da ha vært tilstede under en borgerlig vielse? Evt fått bedre informasjon enn meg? Hvordan borgerlig vielse utføres kan være så forskjellig. Det enkleste og sikreste er om du kontakter stedet der du skal vies, og så innhenter informasjon om hvordan de gjør seremonien, og evnt. fremmer egne ønsker og ideer. Noe på siden av det som det i innlegget spørres om, men allikevel artig å nevne. Alle vielser er i utgangspunket meget enkle, for loven krever bare at brudeparet møter for en godkjent vigsler og at det er to vitner til stede - og her bekrefter at de vil gifte seg. Jeg har vært med på vigsler som har vært gjort på et blunk og andre som har tatt ganske lang tid. Men felles er at alt kan gjøres utrolig kort, hvis man har det travelt Endret 13. mars 2008 av Pastor Knut
Possibly Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Borgerlig vielse blir vel hva man gjør det til selv. Man kan ha den enkle versjonen på rådhuset el.l., som tar 10-15 min og er fri for seremonier. Eller man kan ordne noe større, utendørs, eller i en eller annen setting. Tror det er vanlig at human-etiske vielser har mange seremoni-ingredienser, musikk etc, slik at det blir gjort mye ut av det, som et alternativ til de kirkelige ritualene. Jeg har nettopp være forlover i et bryllup i Oslo, på rådhuset (hmm.. var vel kanskje tinghuset?). Det gikk veldig kjapt, alle kom inn i et rom, brudeparet fikk beskjed om å stille seg foran pulten/bordet der dommeren satt, vi forloverne fikk beskjed om å stille oss på hver vår side av brudeparet, de andre satt på stoler som var plasserte inntil veggene av rommet. Så gikk det veldig kort tid (max 15 min), så var det ferdig. Det som var ganske irriterende, var at det faktisk sto et flygel i hjørnet av rommet, og vi er flere i familien som spiller. Hadde vi visst om dette, ville vi selvsagt forberedt et eller annet, for å gjøre litt ekstra utav det. Men men. Jeg har vært i en borgerlig vielse på tinghuset, og det foregikk på omtrent samme måte, bortsett fra at det var noe levende musikk i tillegg. Jeg tror man kan avtale at det skal settes av mer tid enn 15 minutter hvis man har lyst på mer personlige innslag (som f.eks. musikk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå