Gå til innhold

bryllupskostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt en del på dette med bryllup, og jeg har endelig bestemt meg. Jeg vil fri og jeg vil gifte meg. Det eneste er at jeg "bare" er nesten nitten år, og jeg kan ikke skryte på at jeg har så veldig god råd... men har no litt.

Det jeg lurte på var om bryllup må være så utålelig dyre? Går det ikke an å lage det enkelt? Hva koster de forskjellige tingene egentlgig?

Både jeg og henne vil ikke ha noe spetakkel, vi vil ikke ha over hundre gjester. Kunne godt vært mange med i kirken, men vi ville ha redusert gjestelisten til festen etterpå. Trenger det å være så dyrt, hvis "alle" hjelper til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, det trenger ikke bli dyrt. Det spørs akkurat hva dere vil, og hvordan dere vil ha det.

Mest sannsynlig har dere litt tid fra dere begynner å planlegge, og frem til selve bryllupet også, slik at dere kan spre utgiftene litt, og planlegge godt.

Selve bryllupet koster lite.

Noen forslag:

-kjøpe klær brukt på feks finn.no

-leie rimelig lokale, eller holde festen i en hage

-få venner og familie til å bake kaker

-lage pynt og blomsterbukett selv

-lage invitasjoner selv

-dobbeltsjekke priser hos flere leverandører

-har dere kjente som kan synge/spille/lese i kirken

-har dere kjente som kan være DJ på festen eller spille?

-har dere kjente som kan kjøre dere fra kirke til fest

-bruk en venn som fotograf

Har dere f.eks. festen i en hage har dere gratis lokale. Dere kan låne eller kjøpe rimelige partytelt å sette opp i tilfelle dårlig vær. Dere kan pynte med lanterner i trær, og fakler. Dere kan lage en buffet av grillmat. Dere lager tilbehør, og verver noen venner til å grille maten. Folk kan ta med egen drikke. Har dere venner som spiller i band kan de kanskje underholde på festen? Hvis ikke kan dere få tak i et bra musikkanlegg og få noen til å være DJ utover kvelden.

Skrevet

Bryllup trenger ikke å være dyrt nei, men det koster fort litt likevel :)

Det som koster mest er mat og alkohol, så ved å feks ha buffet hvor dere lager endel av maten selv/får slekta til å hjelpe til, og evt ha et alkoholfritt bryllup sparer man masse.

En annen mulighet er å invitere kun de aller nærmeste (foreldre, søsken + forlovere og evt besteforeldre feks) på middag, og deretter invitere resten på fest. Kaker får man tanter og venner til å bake, vil man ha nattmat så finnes det mye som ikke koster så mye pr pers, alkohol kan man enten droppe, ha utsalg av (kostpris) eller la folk ta med selv, musikk kan man ha fra anlegg, blomster (både bukett og dekorasjoner) kan man lage selv, klær kan man få billig brukt via finn.no, eller bestille fra utlandet (ebay.com er et flott sted å begynne).

Vet om flere som har hatt forholdsvis store (40-50 gjester) og fine brylluper til 1/4 av det vi kommer til å betale :sjenert:

Gjest Gjest_Moo_*
Skrevet

Bryllup kan fort bli dyre saker ja.

For å bruke mitt eget kommende bryllup som eksempel: vi regner med å bruke et sted mellom 70 og 80 000. Det blir ca. 50 gjester, og av den totale summen koster vel selve festen ca. 45 000. Resten av pengene går til antrekk, en bitteliten svipptur-bryllupsreise (den ordentlige bryllupsreisen tar vi senere), invitasjoner og alt annet vi trenger.

Ikke noe av det vi har planlagt er spesielt fancy eller overdrevent, og når jeg tenker over summene vi bruker på dette kan jeg få litt småfnatt.

Men... Vi var enige om at vi ønsket å feire med hele familien, vi ville ikke ta nødløsninger og gjøre ting halvveis bare fordi vi ikke hadde råd til mer. Derfor ventet vi også til økonomien tålte det.

Altså, det er ikke galt i å ha små, intime bryllup, og de trenger ikke koste mye heller. Men da bør det være fordi det er sånn man ønsker å ha det, sånn at man ikke i etterkant angrer at man ikke ventet til man kunne betale for det bryllupet man virkelig ønsket seg.

Og fri kan du gjøre uansett :) Det er en ganske hyggelig følelse å være forlovet.

Skrevet

Jeg var i et bryllup hos et vennepar, hvor både familie og venner hjalp til. Noen pyntet bruden, noen lagde mat, noen pyntet lokalet og noen (blant annet jeg selv) serverte maten. Og så fikk de lånt et lokale av idrettslaget som en av de var med i, jeg vet ikke om det kostet noe engang. Det ble veldig hyggelig, selv om de sannsynligvis ikke brukte spesielt mye penger.

Klær til brudeparet vil sikkert koste en del, men dere kan jo undersøke muligheten for å leie antrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...