Gjest StoreSky Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Noen som har erfaring med dette? De på Maxbo, sa at isolering er mest for varme, og å kjøpe spesiell lydisolering var bortkastet for mitt formål. (han lurte på om jeg skulle ha konsert på soverommet, hehe!)
vanka Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Hei der, jeg personlig ville absolutt lagt inn isolasjon i alle inneveggene! Uisolerte vegger gir et stort klang i hele boligen (kan sammenligne det med et stort tomt kontorlokale - lyden farer frem og tilbake som en sprettball og det er ingenting der til å stoppe den...) Grunnen til at man mener det er bortkastet er, for det første, ikke er noen krav om at det skal isoleres i innerveggene, for det andre, kostnadsbesparende! Men da har man ikke tatt hensyn til komfor til beboerne... Men jeg anbefaler å legge inn minimum 5 cm isolasjon i veggene. Dette minsker klangen og gir større rom for privatliv om man er flere i samme bolig, det er heller ikke snakk om større summene for hva den ekstra isolasjonen koster! Er det noe mer er det bare å spørre... det har seg sånn at dette er en stor del av yrket mitt!
Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Tillater meg å spørre litt jeg også: Holder på å pusse opp to soverom. Er tømmervegg i mellom. Skal ha gipsvegg på begge sider. Hjelper det å dempe lyd med å legge på flere lag gips på den ene veggen? Har fått råd om å legge to lag gips på den ene veggen.
vanka Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Hei der, det hjelper å legge to lag gips, om de legges og fuges korrekt! 2 lag gips er det man bruker i store byggeprosjekter for å skille leilighetene - det sammen med isolasjonsmatter! Men som tips ville jeg vurdert å legge en sponplate og en gipsplate utenpå denne. Du får da en sterkere vegg som tåler at det henges noe på denne! Men pass på at det tettes ordentlig mellom lagene! Første plate legges 1cm fra taket og det legges da 1cm tykk fuge langs plate og tak (det legges da en tynnere fuge nede ved gulv). Neste plate kan da kjøres helt opp i tak, med 1 cm fra gulv, hvor det også der kommer 1 cm tykk fuge langs gulvet (og en tynnere langs taket) - pass også på at platene forskyves når du legger de (at ikke skjøtene kommer ovenpå hverandre). Dette vil være med på å redusere smitten av lyd mellom de to rommene, men lurer på om jeg også ville lagt inn noe isolasjon for å få en enda bedre lydreduksjon. Har du f. eks barn som benytter seg av disse rommene er det veldig greit at de kan få ha sitt liv der inne med tv og musikk uten at det forstyrrer resten av familien.
Gjest StoreSky Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Det med 2 plater viste jeg ikke om før nå... Men skal få kjøpt inn isolasjon! Vanlig glava eller? (tenker jo litt penger, men vil samtidig ha litt privatliv mellom soverommene....) Rart han på maxbo ikke sa ja til isolering - betyr jo mer salg for de... ps. off topic: klarte å spikre igjen den ene døra fant jeg ut idag -glidedør som er inne i veggen der ny lettvegg er satt opp.....grrr! Så nå må noen (håper på 1..) som må trekkes ut. Lover jeg ALDRI skal pusse opp!
vanka Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 må le litt jeg... ikke for å være frekk, men er det ikke typisk at noe sånt skjer? Ja det med å bruke 2 plater er jo egentlig veldig kjekt - bli jo litt mer kostbart, men det er neppe store ekstrautgiftene når det kun er snakk om noen rom og ikke 300 leiligheter... (bare for å ta et eksempel bare). Isolasjon så kan du jo enten bruke glava eller rockwool (det finnes flere men disse er veldig greie å jobbe med), holder en liten knapp på rockwool pga brann (den er med på å hindre brannspredning samt at den er bedre for lydreduksjon - fordi den er litt tyngre enn glava). Prismessig så er det ikke store forskjellen mellom de to - prisen avhenger av tykkelsen! Men skal du først isolere så finn ut hvor tykk mellomrommet mellom veggplatene er og fyll ut dette rommet! Minimum tykkelse 50mm. Et tips er å sjekke prisen på Rockwool sin Fleksi A-plate. (må bare si at det er ikke meningen å drive reklame for noenting - jobber ikke med salg av noen slag, men som entreprenør, og refererer kun til erfaringer blandt meg og mine kolleger. Grunnen til at jeg nevner spesifikke varer er for at du som lurer kan sjekke opp denne varen selv og evt da lettere lete deg fram til andre tilsvarende produkter om du ønsker det...) Håper du finner ut at det og er det noe mer så svarer jeg så snart jeg får anledning....
Gjest StoreSky Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 Ringte byggmakker - rockwool kostet jo slett ikke mye! Det var sikker "vanlig" type da. Skal høre med de om Fleksi A-plate. Mistenkter at maxbo sa man ikke trengte det fordi de ikke har isolasjon til salgs??? (finner ikke det på internett iaf.) ps. dusteveggen er lagt permanent til hat -dens feil mener nå jeg! Synes veggen kunne sagt fra litt før lizzm... Nå har jeg tatt med skikkelig bor/skrumaskin (??) og skikkelig hammer, pappa stiller med brekkjern - UT skal spiker'n(e)!!!
Nausicaä Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Jeg vil bare slå et slag for lydisolering mellom rom. Er selv vokst opp med at mitt soverom er i en helt annen del av huset enn de andre sitt. Men kjæresten min har bare en tynn lettvegg mellom sitt rom og rommet ved siden av. Og det er litt lite kjekt når man prøver å sove og de i rommet ved siden av hører på musikk eller snakker, det samme er det sikkert andre veien når vi bråker og det er folk i det andre rommet. Jeg ser faktisk ingen negative ting med å ikke ha god isolasjon mellom rommene.
Gjest StoreSky Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Spikeren er ute av veggen, så døra funker skikkelig. Alle plater er lagt, Rockwool Fleksi-A isolering, akryl etellerannetspray i alle sprekker (+ ekstra isolering dyttet inn først) og sparklet! Imorgen skal jeg male!! Not bad! Gleder meg til å få inn møbler, nå er det litt romklang pga at det er helt tomt. Lite men bra, blir det.
vanka Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 jøss, du er virkelig effektiv... virker som om det er deg jeg skal kontakte om vi får problemer her. Har store problemer med å få folk hit om dagen - alle skal jo ha påskeferie... kan ikke skjønne det Blir veldig imponert over mennesker som kaster seg rundt og får ting gjort uten større mikk-makk!
Gjest StoreSky Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Vel, jeg er veldig gira på å bli ferdig søndag/mandag. Og jeg har en tendens til å bli en smule manisk når jeg blir opptatt av noe, hehe! Men jo, jeg liker at når ting skal skje, så skjer det NÅ. Orker ikke fikle hit eller dit i flere dager. *drikker kaffe for å våkne, en uke med flytting, bæring oppussing tærer på* Skal sjekke sparklingen fra igår! MÅ man pusse først - hvis jeg har vært flink å sparkle pent og ikke kline det utover i en kladd...? Får se hva frk.Nøye&Perkfekt sier!
Gjest StoreSky Skrevet 14. mars 2008 #13 Skrevet 14. mars 2008 BTW: tuuusen takk for råd Vanka -litt kult (for meg uten peil) og gå på Byggmakkern og si "skulle ha ca 5 kvm Fleksi A. De isolerer bedre!"
vanka Skrevet 14. mars 2008 #14 Skrevet 14. mars 2008 morsomt at jeg kunne være til hjelp! Håper du fornøyd med sluttresultatet når alt er på plass!
Gjest regine ii Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 Siden det virker som kyndige folk i denne tråden: hva med etterisolering? Det er fryktelig lytt mellom soverommene hjemme hos meg, sånn at vi nesten kan snakke sammen gjennom veggen. Huset er drøyt 5 år gammelt, men jeg vet at det ble valgt en del "billige" varianter da det ble bygd, for at prisen ikke skulle bli for høy. Jeg tror det kan gå an å ta vekk dørkarmen og da kommer man "rett inn" i den veggen som er så lytt. Er det mulig?
L79 Skrevet 14. mars 2008 #16 Skrevet 14. mars 2008 Nei - det fungerer nok ikke slik. En vegg består av stendere som står med 60cm avstand. Dersom du tar vekk dørkarmen vil du møte en stender. Hvis du skal etterisolere, må du nok ta vekk platene/panelet på den ene siden av veggen og legge inn isolasjon på den måten. Det vil si - det går an å sprute inn isolasjon også. Da borer man et hull og fyller tomrommet med løsisolasjon. Dette blir mest brukt i forbindelse med isolering av yttervegger/tak i gamle hus. Så lenge huset deres er drøyt 5 år, så vil jeg anta at ikke dette er noen god idè. Håper dette er til hjelp. Kanskje Vanka har flere innspill.
Gjest regine ii Skrevet 14. mars 2008 #17 Skrevet 14. mars 2008 Takk for svar! Jeg vet ingenting om sånt selv, så all info mottas med takk...
vanka Skrevet 14. mars 2008 #18 Skrevet 14. mars 2008 jeg har vel egentlig ikke det... bare det at ved første forestlåtte metode så må veggen rives. Du trenger da isolasjon og nye gipsplater, sparkel og maling. Når det gjelder den andre metoden så, vet jeg ikke helt hva jeg skal si... jeg kjenner ikke til noen som har etterisolert innerveggene med denne metoden. Det er langt fra vanlig! Tror også at dette er noen som må utføres av autoriserte firmaer fordi de har utstyret som kreves for å pumpe fyllmassen inn i veggen. Men om det er viktig så ville jeg absolutt vurdert 1. alternativ. Enten ved gjør-det-selv metoden eller skaffe noen håndverkere!
L79 Skrevet 14. mars 2008 #19 Skrevet 14. mars 2008 Jeg vet om en som har isolert innerveggene på denne måten, men vil absolutt ikke ha gjort det selv. Stemmer at man må ha et eksternt firma for å gjøre jobben. Man trenger en type tankbil med pumpe og greier - altså ingen liten operasjon.. Vil tro det er MYE billigere å rive veggen og bygge den opp igjen på nytt.
vanka Skrevet 14. mars 2008 #20 Skrevet 14. mars 2008 Når jeg tenker meg litt om så er det en mulighet til... det er å sette opp et ekstra lag gips utenpå de som allerede er der! Men for at det skal fungere må gipsplatene som allerede er satt opp være godt fuget mot tak og gulv. Dette gjelder også for de nye som settes opp - at de også fuges godt! Dette vil være med på å redusere lyden noe men hvor godt det blir tør jeg ikke si så mye om. Du kan jo f.eks starte med å sjekke fugen, er det f. eks sprekker/riss i overgangen vegg-tak (har det på noen tidspunkt vært det siden overtakelse)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå