Serene Skrevet 13. mars 2008 #1 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har lest en del innlegg i kveld, og ser noe som går igjen; bruken av "henne" på steder jeg hadde forventet å høre "hun". Er dette dialekt? Noen som snakker slik? Eller bare dårlig norsk? Litt påfallende mange innlegg der det personlige pronomen blir skrevet i objektsform istedenfor subjektsform i tredje person. Det må være slik de snakker et sted eller så er det kommet nye gramatiske regler etter at jeg sluttet i skolen... Eksempel: Så flyttet henne og familien.... Henne spør hva jeg skal ha for den.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 13. mars 2008 #2 Del Skrevet 13. mars 2008 Det er dialekter der de snakker sånn, ja - et sted langs kysten mellom Tr.heim og Bergen, feks. Jeg husker ikke akkurat hvor. De sier også oss på merkelige steder, feks "Da skulle oss gå.." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 13. mars 2008 #3 Del Skrevet 13. mars 2008 jeg synes jeg hører flere og flere østlendinger som bruker dette også, i talen sin da altså. De som har det som dialekt skjønner jeg, men de som ikke kommer fra områder som opprinnelig bruker dette, er det fordi det er kult? er det fordi man ikke lenger lærer hvordan man skal bruke gramatikken, eller er gramatikken endret slik at det ikke lenger er noen forskjell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 13. mars 2008 #4 Del Skrevet 13. mars 2008 Det sies at man i skolen i dag ikke skal rette for mye på barnas gramatikk når de skriver, for å unngå at de mister motivasjonen til å skrive. Kan tenke meg det er tøft å plutselig skulle endre på språkfeil ma har fått lov til i noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #5 Del Skrevet 13. mars 2008 "Da skulle oss gå.." Det sier vi på min dialekt (gudbrandsdal), men vi bruker likevel ikke "henne" på den måte som beskrives her. (og så går det jo ann å skrive korrekt uansett, da.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malibulita Skrevet 13. mars 2008 #6 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg vet om ei som kommer fra Lillestrøm som bruker "henne" på den måten du snakker om her. Jeg vet ikke om det er pga dialekten eller om det bare er noe hun og vennene har begynt å si, men stygt er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #7 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg vet om ei som kommer fra Lillestrøm som bruker "henne" på den måten du snakker om her. Jeg vet ikke om det er pga dialekten eller om det bare er noe hun og vennene har begynt å si, men stygt er det. I Lillestrømområdet er dette blitt vanlig de siste årene. IKKE dialekten, for slik snakket de ikke for 5-10 år siden. Jeg irriterer meg mye over det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 13. mars 2008 #8 Del Skrevet 13. mars 2008 Irriterende. En annen ting er jo at det praktiseres motsatt også: "Skal jeg fortelle det til hun?" Er også fascinert over enkelte østlandsdialekter som bruker 'hvem' istedet for 'hvilken': "Hvem buss er det som går til...?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå