Gå til innhold

Dere som er sammen med/bor sammen med en muslim

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Aisha_*
Skrevet

Hei. Har vært sammen med verdens beste fyr i snart 2 år, og om litt under en mnd flytter vi sammen!!! Han er fra Vest-Afrika og muslim. Han har bodd litt over 2 år i norge og ca 2 år før det i England/FRankrike). Jeg tror han mener selv han er en "bedre" muslim enn det jeg oppfatter han som. Altså, jeg har aldri sett han be (selv om han påstår han gjør det) han kan en skjelden gang gå i moskeen på fredager, men da er det stort sett fordi noen "drar" han med. Han drikker ikke og spiser ikke svin, ellers så merker jeg ikke noe til det.

Nå flytter vi snart sammen og da lurer jeg på ett par ting. Jeg har hund, og han vet den følger med på kjøpet. Han liker den ikke (eller han liker hunden, han synes bare at det er fryktelig rart å ha den inne i leiligheten), også prøver han å si noe om at den er uren eller noe sånt, altså at han ikke kan be om noe på han har vært nær hunden. Noen som vet noe om dette??

Også lurer jeg litt på dette med svinekjøtt, er det greit om jeg lager det hjemme der vi bor, i samme gryter som vi lager annet i og sånn?? Eller er det fyfy?? Han har aldri sagt eller spurt noe om det hjemme hos meg, og han er jo ofte her på middag.

Er det ellers noe annet dere føler blir anderledes av å bo sammen med en mulslim enn noe annet?? jeg har lyst til å lære mer om islam, er det noen måte å gjøre det på, uten nødvendigvis å konvertere??

Videoannonse
Annonse
Gjest Yihaa
Skrevet
Nå flytter vi snart sammen og da lurer jeg på ett par ting. Jeg har hund, og han vet den følger med på kjøpet. Han liker den ikke (eller han liker hunden, han synes bare at det er fryktelig rart å ha den inne i leiligheten), også prøver han å si noe om at den er uren eller noe sånt, altså at han ikke kan be om noe på han har vært nær hunden. Noen som vet noe om dette??

Også lurer jeg litt på dette med svinekjøtt, er det greit om jeg lager det hjemme der vi bor, i samme gryter som vi lager annet i og sånn?? Eller er det fyfy?? Han har aldri sagt eller spurt noe om det hjemme hos meg, og han er jo ofte her på middag.

Jeg har aldri vært sammen med en muslim, så jeg kan ikke gi noen konkrete råd, desverre.

Men jeg synes det er rart at du velger å flytte sammen med en du ikke kan spørre om dette direkte. Dette er jo spørsmål som har et fasitsvar du kan få av ham.

Skrevet

Bare vær litt obs på at du ikke bare er "kjæresten" til han finner seg eg muslimsk kone.

Hadde en muslim kompis som var sammen med en norsk jente. Jeg spurde om det var greit at hun ikke var muslim. Da sa han at ja, for han skulle jo ikke gifte seg med henne! Han kom til å finne seg en muslimsk kone!! :hakeslepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Har selv vært samboer med en muslim i over to år, og det er først etter at jeg gjorde det slutt at det gikk opp for meg hvilken kontroll han egentlig hadde over meg. Nå tror jeg at han slet litt med psyken også, så jeg skal ikke si at dette er noe som gjelder alle muslimer.

Han jeg var sammen med var også en muslim som ikke fulgte alle regler som en muslim skal. Han kunne drikke og røyke, gikk ikke i moské og ba bare av og til. Men han spiste ikke svinekjøtt og når det kom til hvordan jeg skulle være var han veldig streng på at jeg skulle følge de muslimske reglene. Dvs ikke gå i klær som ikke dekket hele kroppen, ikke spise svinekjøtt og en del andre ting. Og han så det som sin rett til å ha sex med meg når det passet ham.

Når det gjelder svinekjøtt var han veldig opptatt av at det ikke måtte komme i kontakt med noe han skulle spise av senere, men det kan være han var veldig sær på dette området.

Hunder har jeg forstått at er urene i islam, og en muslim skal helst ikke ta på en hund og ikke ha den i huset sitt. De kan ha en hund, men da må den være ute og man må vaske seg med en gang hvis man kommer i kontakt med den. Hvorfor husker jeg ikke.

Håper dette hjalp deg litt, og håper det ikke skremte deg fra å flytte sammen med ham. For alle muslimer er ikke like og jeg kjenner andre norske som er lykkelige sammen med sine muslimske menn. Det fungerte bare ikke for meg.

Også har jeg forstått det slik at en muslim skal behandle sin kone med respekt, hvis ikke er han en dårlig muslim.

Skrevet

Har funnet ut litt av det med hunder nå, opprinnelig ble både griser og hunder sett på som urene fordi de kunne være bærere av mange smittsomme sykdommer (dette er jo fra den tiden koranen ble skrevet). Det er ikke normalt å ha de i hus, men å ha de ute som vakthunder ol. Man kan ikke ta på en hund også be etterpå, man må da vaske seg og skifte klær først.

Jeg hverken tror eller håper kjæresten min kommer til å endre seg så veldig mye når vi flytter sammen. Selv om han er vokst opp i afrika så har han tatt den vestlige livsstilen og kulturen ganske fort. Vi har jo vært på masse ferie og turer og sånn, og han har aldri prøvd å påvikre hva jeg har på meg, hvor mye jeg drikker ol. Han har heller ikke noe problem med at jeg har guttekompiser, og vi stoler på hverandre.

Ting blir sikkert anderledes når man bor sammen og vi planlegger å gifte oss med tiden og sånn. Men han er den mest kjærlige og omtenksomme gutten jeg noen gang har vært sammen med, og jeg vet jeg vil dele resten av livet med han:-)

Dessuten vet jeg om en rekke norkse gutter som har blitt drittsekker i forhold og så...

Skrevet

Har du snakket med han om hva han syns om at du ikke er muslim?

Ordentlig?

For at et forhold med to etniske nordmenn skal fungere, er det mye som skal til. Da kan man jo tenke seg hvor mye som skal til for en utenlandsk og en norsk.

Veldig sant i mange tilfeller egentlig...

Jeg har selv vært sammen med en muslim.

Jeg merket ikke før etter forholdet hvilken kontroll han hadde, men han psyket meg aldri, utøvet aldri vold, behandlet meg med respekt, jeg møtte hans familie, og i mot meg var han jo absolutt snill. Han hadde vel gjort hva som helst, men så kom religionen inn i bildet.

Etter som tanken på det å stifte ordentlig familie o.l kom så forandrer fort synet seg.

Skal barnet bli muslim? Skal JEG?

Skjønner?

Og vet du.. det er ikke bare, bare å være en muslim. Da har du en livstidsjobb (og jobb utenom kan man nesten glemme).

Det ble slutt med oss. Pga hans voksende tro med årene. Vi så alt forskjellig her i livet.

Jeg er nå sammen med en annen mann av utenlandsk opprinnelse.

Han er "muslim" (det vil si: foreldrene hans osv, ble påtvunget konvertering da de var under Khomeinistyret i Iran). Han ber, men ikke til Allah.

Jeg merker på oss at det er LITE problemer. Det er noe, men jeg er svært tilpassingsdyktig på dette området, og tror ikke alle vil fått det til å fungere like lett.

Det som er i slike forhold er at barneoppdragelse, giftemål o.l blir tatt opp så mye før enn i norske forhold (ofte), og det kan være skremmende for begge parter).

Altså, kommunikasjon er viktig. Hva ønsker han, og hva ønsker du?

Skrevet

vi har jo snakket om fremtiden, barn og oppdragelse. Han kommer selv fra ett hjem der far er muslim og mor er kristen. 2 av brødrene hans er kristne mens han og de 2 søstrene er muslimer. Den ene søsteren er gift med en annen afrikans mann, mens den andre er kjæreste med en engelskmann (og helt sikkert ikke jomfru mer, uten at det har noe å si.)

Han ser på seg selv som en god muslim, men han er ikke muslimsk i den forstand jeg forbinder, han finnes ikke fanatisk på noen måte, og ber svært skjelden. Eneste jeg merker det på er det at han ikke spiser svin og ikke drikker.

vi kommer sannsyneligvis til å flytte til hans hjemland og stifte familie og få barn. Jeg har jobbet og bodd der i flere år, og føler meg mer hjemme der enn her. Jeg vet hvor lite religon preger livet der nede, selv om de enten er kristne eller muslimer, og jeg vet hvilken frihet jenter og koner har der nede. Kjenner mange der, og vet i stor grad hva som kan vente med. Jeg antar at barna vil bli oppdratt muslims av sin far, og at event sønner blir omskjert. Jeg ville uansett ønsket at min sønn skal omskjeres, uanhvenig av religion.

Men nå skal vi bo sammen i norge i noen år, og jeg gleder meg sånn!!

Skrevet (endret)

Ingenting er vel bedre. Føler du deg sikker, og gleder deg og også er forberedt, da syns jeg du ikke skal føle deg 'redd'.

Som du selv sier kjenner du til landet, og da kjenner du nok til eventuelle kulturkonflikter som kan oppstå også.

Jeg tror absolutt det kan fungere, men ting blir bare litt annerldes. Ikke alle ønsker en slik livsstil (for noen forandringer vil det jo bli, ikke nødvendigvis så mange, eller store, men for det noe som er av en litt annen "skala").

Er han god og snill, slik man burde velge å tro de fleste er, vil han behandle deg og barna dine veldig bra.

Jeg er forresten enig med deg ang. omskjæring.

Sambo drikker heller nesten aldri. Syns det er utrolig behagelig. Det er ved slike ting jeg ser FORDELER i en mann med utenlandsk opprinnelse.

Endret av LilleCanCan
Gjest Chili Pepper
Skrevet

Hvorfor spør du ikke ham om alt dette?

Gjest Tnita
Skrevet

Så fort han flytter inn og skal be jevnlig, kommer han til å forlange at hunden er ute av hus, for de ses på som urene, og går de løs omkring i huset/leiligheten, så blir "alt" urent. Derfor er det umulig for han å be der inne. Og alle muslimer vil begynne å be før eller siden, spesielt når de begynner å se på seg selv som voksne. Han kan ikke forlange at du ikke spiser svinekjøtt, men det blir sikkert ikke så populært. Andre ting, han kan prøve å omvende deg og få deg til å konvertere, spesielt hvis han ønsker barn med deg. Det er ganske vanlig å ønske. Bare pm meg om du vil vite mer. ;)

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor han skal begynne å be noe mer om vi bor sammen eller ikke. Han ber jo nesten aldri nå, og nå bor han jo sammen med en annen muslimsk kompis i stoor leilighet. Selv når vi har vært på ferier i hans hjemland så har han bare bedt fredagsbønnen fordi han blir med bestefaren sin...

Vil jo si han bare blir mer og mer vestlig og mindre og mindre "muslimsk".

Jag har jo snakket med han om alt dette, men han er veldig høflig og ville aldri bedt meg om å slutte med noe, eller kvitte meg med noe. Men jeg har lyst til å ta hennsyn til kjæresten min, derfor spør jeg her...

Tror ikke han kommer til å forsøke å konvertere meg, hvorfor skal han det? Han kan oppmuntre meg til å gå i kirken, men det er bare forsi han synes det er trist at jeg ikke tror på noe. Barna våre kommer nok til å bli presentert for islam, om vi bor i Afrika og faren påtar seg den oppgaven.

Skrevet

Hvorfor omskjære barn om det ikke har noe med religion? :klø:

Er det noe vits da?

Gjest Gjest
Skrevet

De aller aller fleste omskjæres faktisk ikke av religøse årsker, mer av kulturelle, hygeniske eller medisinske årsaker. Bla omskjeres de aller fleste afrikanske barn, uanvengi av religion, menn som er omskjert har også en mindrer risiko til å få sykdommer. I Store deler av USA er det også helt vanlig å omskjeres, uavhengi av religion.

Gjest Tnita
Skrevet
Jeg kan ikke skjønne hvorfor han skal begynne å be noe mer om vi bor sammen eller ikke. Han ber jo nesten aldri nå, og nå bor han jo sammen med en annen muslimsk kompis i stoor leilighet. Selv når vi har vært på ferier i hans hjemland så har han bare bedt fredagsbønnen fordi han blir med bestefaren sin...

Vil jo si han bare blir mer og mer vestlig og mindre og mindre "muslimsk".

Jag har jo snakket med han om alt dette, men han er veldig høflig og ville aldri bedt meg om å slutte med noe, eller kvitte meg med noe. Men jeg har lyst til å ta hennsyn til kjæresten min, derfor spør jeg her...

Tror ikke han kommer til å forsøke å konvertere meg, hvorfor skal han det? Han kan oppmuntre meg til å gå i kirken, men det er bare forsi han synes det er trist at jeg ikke tror på noe. Barna våre kommer nok til å bli presentert for islam, om vi bor i Afrika og faren påtar seg den oppgaven.

Skjønner deg godt og på det du sier her, men såklart han ikke vil be deg slutte med noe, men han kan komme med ønsker etterhvert og da er det opp til deg om du vil skuffe han eller ikke. Nå er folk forskjellige, men de fleste muslimer vil be mer etterhvert og ikke mindre. De vil aldri kutte ut sin religion, om de ikke konverterer selv da. Jeg kjenner ei venninne som var sammen med en, de hadde hund og han elsket hunden sin - men ga den lett bort den dagen han plutselig kom på at han ville be daglig. Han drakk også, plutselig kutta han ut det også. Så det vil nok mest sannsynlig bli bare mer og mer, ikke mindre av reiligionen i huset.

Gjest Gjest
Skrevet
menn som er omskjert har også en mindrer risiko til å få sykdommer.

Men problemet er at det er risiko forbundet med selve omskjæringen også, og når man tar med det er det faktisk flere medisinske ulemper enn fordeler med omskjæring.

Gjest Tnita
Skrevet
Men problemet er at det er risiko forbundet med selve omskjæringen også, og når man tar med det er det faktisk flere medisinske ulemper enn fordeler med omskjæring.

Omskjæring gjøres av kyndige folk som kan det de gjør. Ser ikke problemet med omskjæring i det hele tatt!

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet
Omskjæring gjøres av kyndige folk som kan det de gjør. Ser ikke problemet med omskjæring i det hele tatt!

Jeg synes det ser ganske rart og unaturlig ut...

Men uansett, dere må jo bare flytte sammen og så får du se hva som skjer. Man lærer mye om en person av å bo sammen med ham, og man kan vel ikke si at man kjenner noen ordentlig uten at man har bodd sammen med dem. Kjør på, og hvis det ikke går så er du hvert fall en erfaring rikere.

Skrevet (endret)
Hvorfor omskjære barn om det ikke har noe med religion? :klø:

Er det noe vits da?

Ja. Mange syns det er renslig.

Gjennomtenkte spørsmål er ofte litt bedre 2008brud.

Omskjæring har ingenting med religion å gjøre.

Visste du at omskjæring er veldig vanlig i USA, også? Mange svensker omskjærer seg og, ja.

Det har for mange med renslighet å gjøre. Derfor.

Selv er jeg ikke religiøs, men skal omskjære sønnen min for det.

Endret av LilleCanCan
Skrevet
Jeg synes det ser ganske rart og unaturlig ut...

Hva bidro du med ved denne setningen egentlig? :klø: :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Selv om det gjøres av kyndige folk så er det et medisinsk inngrep og komplikasjoner kan oppstå. Jeg vet. Har hørt et barns gråt og smertehelvete pga komplikasjoner. Inngrepet ble gjort her i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...