Gjest blåmobil Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 (endret) Ja det vet jeg desverre er veldig utbredt, speiselt på Oslo vest. Jeg jobber i barnehage, og ser at au pairen og barnet ikke klarer å kommunisere skikkelig, da hun snakker engelsk, og noen få ord på Norsk. Foreldrene er veldig nøye på at barnehagens ansatte og vikarer skal snakke norsk, er det fordi dem vet at barnevakta deres ikke gjør det?! Hva med barnets sikkerhet? Hva om barnet har vondt et sted, det gråter og sier hvor det gør vondt- men au pairen forstår jo ikke norsk.. Når barnet vil ha noe- eller gjøre noe, hva gjør au paieren da? Jeg er litt bekymret for de barna jeg, tenk at mamma og pappa ikke har tid til dem, de er i barnehagen hele dagen, og med au pair, morgen og ettermiddag. Ikke blir det noe særlig kommunikasjon hjem-barenhage heller, for vi gir da ikke ut "sensitive" opplysninger om barnet til hvem som helst, og spesielt ikke når vi ikke hvet om det kommer frem til foreldrene heller. Bare jeg som regaerer på dette? Endret 12. mars 2008 av blåmobil
Gjest Gjest_selva_* Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har ingen erfaring med au pair men jeg bare undrer meg på hvorfor dere som jobber ikke kan gi "sensitive" opplysninger om barnet via aupairen? Dere kan vel snakke engelsk? Hun er da en del av familien og kan videreformidle informasjonen som dere gir? Men ellers så er jeg helt enig med deg i at det kan ikke være så veldig bra for bana å ha en au pair som skal passe på barna og som det er vanskelig å kommunisere med fordi hun ikke ka nsnakke norsk...
Brunhilde Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Jeg syns faktisk at uttalelsene dine virker en smule rasistiske! Hvorfor skal du mistro en au-pair som foreldrene til barnet tydeligvis har tillitt til? Jeg syns du går langt over streken i innlegget ditt, aner jeg en aldri så liten smule fordommer mot jenter fra, skal vi se, det store utland?
Gjest Piper Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Jeg hadde sett på det som noe kjempe positivt, om mine barn kunne hatt en au pair som bare snakket engelsk. Tenk for en kjempe mulighet det ville vært for barna å lære dette språket, og tro meg små barn lærer fort. Derfor ville jeg ikke vært urolig for barnet, for barn klarer seg kjempe bra. Og det er ikke noen barn som tar skade av å lære to språk samtidig. Og mamma og pappa har helt sikkert like mye tid til dem, som det andre mammaer og pappaer har. En Au pair skal ikke jobbe døgnet rundt, men skal ha sin fritid. Og en au pair er en del av familien, og derfor burde det ikke være noe problem for dere å gi den opplysningen dere mente familien skulle ha på eventuelt engelsk.
venus* Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Jeg syns faktisk at uttalelsene dine virker en smule rasistiske! Hvorfor skal du mistro en au-pair som foreldrene til barnet tydeligvis har tillitt til? Jeg syns du går langt over streken i innlegget ditt, aner jeg en aldri så liten smule fordommer mot jenter fra, skal vi se, det store utland? En trenger ikke å ha rasistiske motiver hvis en reagerer på at et barn ikke klarer å kommunisere med en viktig omsorgsperson... Og for å sette det på spissen, hva hjelper det hvis foreldrene har tillit til au pairen hvis barnet ikke har det. Når det er sagt, så tror jeg ikke disse barna er utsatt for reell fare. De får nok god adekvat omsorg.
Brunhilde Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 (endret) En trenger ikke å ha rasistiske motiver hvis en reagerer på at et barn ikke klarer å kommunisere med en viktig omsorgsperson... Og for å sette det på spissen, hva hjelper det hvis foreldrene har tillit til au pairen hvis barnet ikke har det. Når det er sagt, så tror jeg ikke disse barna er utsatt for reell fare. De får nok god adekvat omsorg. Beklager om jeg brukte ordet "rasistisk" i en sammenheng som du har vondt for å relatere deg til. Jeg kunne sagt fordømmende, for det er det, det firer jeg ikke på. På den annen side, hvis ts ikke snakker engelsk, så ser jeg jo at det kan være et problem med kommunikasjon. At det er veldig vanskelig for barnet har jeg liten tro på, og ja, jeg snakker ut fra egen erfaring. Endret 13. mars 2008 av Brunhilde
Gjest Helen Parr Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Jeg kan på sett og vis forstå at barnehagepersonalet reagerer på at barn blir hentet av mennesker barnet ikke klarer å kommunisere med. Selv hadde jeg ikke sendt små barn sammen med noen de ikke kunne forstå ut i trafikken e.l., og det har da ingenting med fordommer mot engelsktalende å gjøre! Jeg ser også verdien i å ha engelsktalende aupair, men kanskje ikke i alle situasjoner. For øvrig forstår jeg også at barnehagen har rutiner på utlevering av sensitiv informasjon, dette henger jo sammen med taushetsplikten. På den annen side burde det ikke være vanskelig å lage et fullmaktsystem hvor au pairen likevel kan ta med slike opplysninger hjem dersom foreldrene gir anledning til det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 Jeg reagerer mer på at det virker som om disse familiene utnytter au pair-ordningen til noe annet enn det den er tenkt som. http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2651 Det skal være kulturutveksling og au pair-en skal få mulighet til å lære språket. At vedkommende ikke kan noe særlig norsk når h*n starter, reagerer jeg ikke på. Norsk har ingen fremragende stilling som fremmedspråk i utlandet. Men skal noeskkunnskapene komme, må man faktisk snakke mye norsk med dem. Bruke enklere språk, ja. Være tålmodig. Bruk av engelsk skal være unntaket, ikke regelen.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Jeg syns faktisk at uttalelsene dine virker en smule rasistiske! Hvorfor skal du mistro en au-pair som foreldrene til barnet tydeligvis har tillitt til? Jeg syns du går langt over streken i innlegget ditt, aner jeg en aldri så liten smule fordommer mot jenter fra, skal vi se, det store utland? Det er ikke bare folk av en annen "rase" som er au pairer.. Det finnes mange hvite europeere som er au pairer. Jeg ser også at det kan være et problem hvis barn og au pair ikke klarer kommunisere ordentlig. Ja, det går seg sikkert til, barnet plukker opp mer engelsk og au pairen mer norsk, men det er ikke gjort over natten. Jeg synes selv det er slitsomt å måtte prøve å kommunisere med mennesker som ikke snakker noe felles språk som meg. Jeg har kollegaer som ikke snakker et ord norsk, og som snakker veldig dårlig engelsk. Det er slitsomt. Hvis man trenger å gi en viktig beskjed, så vet man ikke om den blir forstått ordentlig. Om au pairen ikke klarer advare barnet om fare, eller barnet ikke klarer fortelle au pairen at det er sykt/skadet, så er det er problem. Det har ikke noe med fordommer mot mennesker fra andre land å gjøre.
fruenge Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Interessert i å høre fra en som har au pair, som ikke snakket norsk når hun kom hit? Til tider kan det nok bli litt frustrerende for barn og au pair hvis hun ikke kan noe norsk og barnet ikke kan engelsk. Men det har og mye å gjøre med au pairen. Hvis hun er flink til å vise hva hun mener og barnet lærer seg til seg samme så er det som regel ikke noe problem. Jeg ser fordelen ved en slik kommunikasjonssetting som større enn ulempene. Tenk så god sønnene mine blir til å forstå engelsk og det å vise tydelig hva de mener. Sensitive opplysninger kan de ansatte ringe hjem om, hvis det er veldig viktig. Vår au pair er hvertfall en del av familien og barnehagen skal kunne gi henne alle opplysninger. En annen ting du blander inn i diskusjonen er hvem som er sammen med barna og mors og far tilstedeværelse. Det er vel en annen diskusjon. Det optimalet for vår 4 år gamle sønn hadde vært at han kom i barnehagen til kl 100 og reiste derfra kl 1600, han ville da blitt hentet og fulgt av au pairen. Er det værre enn å være i barnehagen fra kl 0700-16/1700? Forresten så er det i de ny reglene for au pairer obligatorisk at at vertsfamilien betaler for norskkurs.
venus* Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 Beklager om jeg brukte ordet "rasistisk" i en sammenheng som du har vondt for å relatere deg til. Jeg kunne sagt fordømmende, for det er det, det firer jeg ikke på. På den annen side, hvis ts ikke snakker engelsk, så ser jeg jo at det kan være et problem med kommunikasjon. At det er veldig vanskelig for barnet har jeg liten tro på, og ja, jeg snakker ut fra egen erfaring. Er det fordømmende å mene at barn bør kunne klare å kommunisere med en viktig omsorgsperson utover enkeltord? Jaggu meg. Da er jeg også fordømmende, så det holder.
Gjest Piper Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Er det fordømmende å mene at barn bør kunne klare å kommunisere med en viktig omsorgsperson utover enkeltord? Jaggu meg. Da er jeg også fordømmende, så det holder. Tror du barn som blir adopterte lærer seg sitt nye språk, før de kommer til det landet de skal vokse opp i? Og er det gale av oss å adoptere barn fra andre land, når vi vet at de ikke vil klare å forstå hva vi sier? Eller vil du si at det er noe helt annet? Og om du nå mener at det er noe helt annet, vil jeg virkelig vite hvordan du kan si at det er noe helt annet? Og skulle du mene at det er like gale, lurer jeg på om du tror at de barna har det bedre på barnehjemmet som kanskje ikke alltid klarer å gi de kjærlighet, trøst og masse kos? Barn lærer fortere enn voksne, og selv små barn fra ulike land klarer å leke og kommunisere med hverandre selv om de ikke forstår hverandres språk.
venus* Skrevet 14. mars 2008 #13 Skrevet 14. mars 2008 Tror du barn som blir adopterte lærer seg sitt nye språk, før de kommer til det landet de skal vokse opp i? Og er det gale av oss å adoptere barn fra andre land, når vi vet at de ikke vil klare å forstå hva vi sier? Eller vil du si at det er noe helt annet? Og om du nå mener at det er noe helt annet, vil jeg virkelig vite hvordan du kan si at det er noe helt annet? Og skulle du mene at det er like gale, lurer jeg på om du tror at de barna har det bedre på barnehjemmet som kanskje ikke alltid klarer å gi de kjærlighet, trøst og masse kos? Barn lærer fortere enn voksne, og selv små barn fra ulike land klarer å leke og kommunisere med hverandre selv om de ikke forstår hverandres språk. Unnskyld, men dette blir for...søkt. Men ja, jeg mente selvsagt at ingen burde adoptere (...) Gurimalla. Dette er ingen diskusjon for meg.
Gjest Piper Skrevet 14. mars 2008 #14 Skrevet 14. mars 2008 Unnskyld, men dette blir for...søkt. Men ja, jeg mente selvsagt at ingen burde adoptere (...) Gurimalla. Dette er ingen diskusjon for meg. Når du drar inn det med at barn må kunne klare å kommunisere med en viktig omsorgsperson, så syns jeg det er like reelt å dra inn barn som blir adopterte. Barn som blir adopterte er ikke bare små babyer, men flere av de er mange år gamle. Så får du mene at det ikke er relevant, men det blir jo nesten det samme. Foruten at et barn som ahr en au pair, også har foreldre som snakker samme språk som barnet. Derfor burde det jo egentlig være verre for de som blir adoptert, for de forstår jo ikke og kan ikke i følge deg og andre formidle det de ønsker til sine foreldre.
Gjest Gjest_Blåmobil_* Skrevet 15. mars 2008 #15 Skrevet 15. mars 2008 TS her. jeg har ingen ting i mot mennesker fra andre land enn Norge, Grunnen til at jeg laget tråden er at det barnet jeg kjenner som har Au Pair er at usikkert barn, som tar laang tid å bli tryg på de voksne. Jeg ser det går fremover med barnet og Au pairen, og det er bra. Hun spørr ingen ting om barnets dag i barnehagen, og da hun ikke leser norsk får heller ikke foreldrene viktige beskjeder, som påskefrokst ol. Men det er en annen sak. Jeg reagerer når barnet hendvender seg til meg i hente/bringe situasjonen derrsom det trenger hjelp- eller IKKE vil ha hjelp- au pairen forstår jo ikke... Det er jo synd. Men ser menge trekker frem at det er bra at barnet forstår/lærer engelsk i tidlig alder, og det er jeg også positiv til. Jeg ville bare sendt Au- Pairen min på norsk kurs FØR hun var mye alene med barnet mitt. oG JA- JEG KAN ENGELSK!
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 TS her. jeg har ingen ting i mot mennesker fra andre land enn Norge, Grunnen til at jeg laget tråden er at det barnet jeg kjenner som har Au Pair er at usikkert barn, som tar laang tid å bli tryg på de voksne. Jeg ser det går fremover med barnet og Au pairen, og det er bra. Hun spørr ingen ting om barnets dag i barnehagen, og da hun ikke leser norsk får heller ikke foreldrene viktige beskjeder, som påskefrokst ol. Men det er en annen sak. Jeg reagerer når barnet hendvender seg til meg i hente/bringe situasjonen derrsom det trenger hjelp- eller IKKE vil ha hjelp- au pairen forstår jo ikke... Det er jo synd. Men ser menge trekker frem at det er bra at barnet forstår/lærer engelsk i tidlig alder, og det er jeg også positiv til. Jeg ville bare sendt Au- Pairen min på norsk kurs FØR hun var mye alene med barnet mitt. oG JA- JEG KAN ENGELSK! Ikke alltid vi norske spør så mye om hva som har hendt i barnehagen heller. Noe man kan bli meldt til barnevernet for - selv om de ansatte forteller oss det uoppfordret . Og deretter blir man meldt til barnevernet fordi man stiller for mange spørsmål!! For en gal verden man lever i..... Kan ikke barnehagen gi beskjeder skriflig som au-pairen kan ta med til foreldrene. Og når det gjelder bruk av deg i hente/bringe sit. - det høres for meg ut som du styrer mye av dette selv..og også påvirker barnet.
Kamikatze Skrevet 11. februar 2009 #17 Skrevet 11. februar 2009 Det behøver da ikke være sånn at barnet tilbringer all sin barnehagefrie tid utelukkende sammen med au pairen? Og barn kan gi tydelig tegn på at noe ikke er bra, utenom språket. Som sikkert en au pair vil formidle til foreldrene. Kan jo tenkes det vil være forferdelig upraktisk for foreldrene og hente i barnehagen, når de likevel har au pair. Kanskje dette faktisk er en ordning som setter dem i stand til å tilringe mer tid med ungen sin, fordi de slipper å gjøre alt en halvtime før, pga barnehagerutiner. Og barnehagen har taushetsplikt vs barnevernet også. Det er kun der det er mistanke om/bevis på GROV omsorgsvikt at barnehager og skoler kan kontakte dem iflg loven.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 11. februar 2009 #18 Skrevet 11. februar 2009 Hva tenker foreldre som velger barnepassere som ikke kan kommunisere med barna sine? Blir helt sjokkert at det er mulig ..
Malum Skrevet 11. februar 2009 #19 Skrevet 11. februar 2009 (endret) Au pair-ordningen blir endel misbrukt, det er det ingen tvil om. Det er meningen at au pairen skal gå på norskkurs, leve som et medlem av vertsfamilien og få et innblikk i norsk kultur mens hun er her. Jeg kjenner både folk som har au pair og jenter som jobber/har jobbet som au pair. Ingen av au pairene jeg kjenner til har gått på norskkurs. De har i liten grad levd som medlemmer av vertsfamilien, og får lite opplevelse av norsk kultur - i hvert fall på vertsfamiliens initiativ. Altfor mange brukes som billige hushjelper, passer barn langt utover det som er avtalt i kontrakten, og de lever isolert med manglende evne til å kommunisere med både vertsfamilien og andre. Den fritiden de har tilbringer de gjerne sammen med jenter fra samme land som dem selv, i samme situasjon. Endret 11. februar 2009 av Bodillen
Kamikatze Skrevet 11. februar 2009 #20 Skrevet 11. februar 2009 Størsteparten av kommunikasjonen er vel ikkeverbal med småunger. Og det kan jo tenkes at foreldrene kommuniserer fint med au pairen. Hun er her jo som et "familiemedlem" for å lære norsk kultur og språk, ikke som nanny. Det får da være grenser for hva norskkunskaper man skal forlange av folk, for å hente eller bringe en unge i ti-femten minutter? Og hun er sikkert til uvurderlig hjelp, når hun leker med ungen hjemme, og deltar i husarbeidet, slik at foreldrene ikke behøver å være kronisk utmattet når de dealer med avkommet. Dessuten vil det være uvurderlig språktrening for ungen, ettersom den får veldig språkfokusert lek, etterhvert som ai pairen lærer. Det kan jo være hun snakker og forstår mer norsk, enn hva hun tør å praktisere overfor voksne "travelt halvslitne" barnehagetanter. Mange unge jenter er mer engstelig for å flause seg ut overfor voksne enn barn. Virker som folk tror at barnets liv kun består av ai pair og barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå