MBelucci Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Jeg trener 6 ganger i uka.Cardio og styrke.Typen min tar protein pulver.Jeg har tatt 3 ganger.Men er redd for jeg vil gå OPP i vekt,isstedenfor NED.Han sier jeg har feil.Som jeg trur selv oxo.Jeg vil ned noen kg.Og stamme opp.Jeg vil ikke bli en skikkelig fitness dame liksom. Noen damer som bruker protein pulver?
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Jeg trener 6 ganger i uka.Cardio og styrke.Typen min tar protein pulver.Jeg har tatt 3 ganger.Men er redd for jeg vil gå OPP i vekt,isstedenfor NED.Han sier jeg har feil.Som jeg trur selv oxo.Jeg vil ned noen kg.Og stamme opp.Jeg vil ikke bli en skikkelig fitness dame liksom. Noen damer som bruker protein pulver? Altså, proteinpulver er veldig opphausa, på to måter. Noen tror at de blir verdens sterkeste av å bruke det og anbefaler det i hytt og pine, andre tror det er "bol" og synes det er noe tull. Greia er at proteinpulver er et kosttilskudd på lik linje med alle andre kosttilskudd. Trener du mye tung styrke, trenger du omtrent 1,5 - 1,8 g protein per kilo kroppsvekt per dag. Mange klarer å fylle dette behovet ved å spise proteinrik mat (kjøtt, bønner, linser...), og ingenting er bedre enn det. Klarer du det ikke, er proteintilskudd et godt alternativ. Akkurat som at mange tar vitamintilskudd når de er bekymret for å ikke få i seg alle næringsstoffer. Du vil ikke gå opp i vekt av proteinpulveret i seg selv, det du eventuelt går opp i vekt av, er kalorioverskudd. Jeg bruker proteinpulver som tilskudd fordi jeg trener flere harde, lange styrkeøkter i uka, og jeg får ikke i meg nok proteiner fra vanlig mat. I tillegg bruker jeg det som et kjapt og enkelt mellommåltid sammen med f.eks. en frukt. Det funker for meg. Men de færreste med et godt kosthold, som trener litt styrke men uten særlige ambisjoner om å øke styrke eller volum, trenger ikke å bekymre seg over dette.
Supraspinatus Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Ofte er det også sånn at hvis du vil ha i deg mye proteiner fra andre ting enn pulver, så følger det med mange ekstra kcal i form av karbohydrater og fett. I pulveret er det ganske lite fett og karbohydrater. Men husk at det er et tilskudd, ikke en erstatning.
Gjest Wildcat Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 (endret) . Endret 30. juni 2008 av Wildcat
Gjest Tigress Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Her er ein liten artikkel om bruk av proteinpulver. Han som svarar seier blant anna at ein youghurt etter trening vil vere ei bra proteinkjelde, og han seier også at dei fleste får nok protein i kosten.
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 ... fordi jeg sjelden går med en kyllingfilet på innerlomma som jeg kan spise etter trening... Gjør du ikke?!
Gjest Wildcat Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Gjør du ikke?! synes liksom den blir litt slapp i fisken
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Her er ein liten artikkel om bruk av proteinpulver. Han som svarar seier blant anna at ein youghurt etter trening vil vere ei bra proteinkjelde, og han seier også at dei fleste får nok protein i kosten. Jeg er enig med ham når det gjelder å være obs på at dette er en industri, og som jeg sa, så blir behovet hauset opp noe voldsomt. Jeg kjenner folk som får i seg 3-400 g proteiner om dagen, og det er jo stein hakke vilt. Men, jeg synes ikke det er hensiktsmessig å gå etter en regel om at "de fleste får i seg nok proteiner gjennom kosten". Jeg er ihvertfall ikke fornøyd med et slikt svar - jeg anbefaler heller å se nøye på sin egen kost om dette er viktig for en, og finne ut om man trenger å øke mengden av et eller annet næringsstoff på den måten.
Gjest Tigress Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Heilt samd i at det ikkje er godt nok å seie at dei fleste får i seg nok, dersom ein tek utgangspunkt i den vanlege mannen i gata. Men eg trur vel dei fleste som trener mykje er så opptekne av kosthaldet sitt, at ein kan gå ut i frå at dei får i seg nok protein. Noko anna gjeld sjølvsagt for folk som ikkje gidd lage mat, og som derfor brukar proteintilskot som substitutt for ordentleg mat... Men eg har ikkje sett så mange av dei med framgang på styrkerommet. Mogleg eg har vore heldig, altså.
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Heilt samd i at det ikkje er godt nok å seie at dei fleste får i seg nok, dersom ein tek utgangspunkt i den vanlege mannen i gata. Men eg trur vel dei fleste som trener mykje er så opptekne av kosthaldet sitt, at ein kan gå ut i frå at dei får i seg nok protein. Noko anna gjeld sjølvsagt for folk som ikkje gidd lage mat, og som derfor brukar proteintilskot som substitutt for ordentleg mat... Men eg har ikkje sett så mange av dei med framgang på styrkerommet. Mogleg eg har vore heldig, altså. Ja, det er sant, men når det gjelder folk som ikke vet så mye om det fra før av (siden de spør), så synes jeg det blir litt feil å si det slik som han gjorde. Jeg ser mye rar kost rundt omkring, for å si det sånn! En jeg kjenner lever på Grandis. Han spiser kun grandis og litt brød til frokost, hvis ikke jeg kommer og mater ham med wok. Ikke at han trener heller, og det var ikke så veldig relevant, jeg bare kom på det.
mari Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 jeg tar protein pulver fordi jeg ikke klarer å spise nok. De fleste dager får jeg i meg for lite av alt (jeg spiser relativt ofte, men blir fort mett) og da syns jeg en protein shake etter trening (eller til kvelds) er en grei måte å få i seg nok kalorier og proteiner. Erstatter da et mellom måltid med en shake.
Cognizance Skrevet 13. mars 2008 #12 Skrevet 13. mars 2008 Jeg trener endel styrke og prøver å spise 2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, noe som for meg er 200 gram protein. Det er like mye som det er i en kilo kjøtt eller fisk, eller nesten sju liter melk. Da er det greit å kunne bruke proteinpulver til å få i seg noe av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå