Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi går i fjerde trinn og sliter med lesing. Hun staver seg gjennom både små og lengre ord. Kjenner igjen de enkle ordene som jeg og deg.

Skolen mener hun ikke trenger ekstra hjelp.

Jeg har bestemt meg for å sitte med henne hjemme og øve med henne. Hun er veldig lei seg for at hun ikke kan lese (som hun sier selv) og hun er innstilt på å sitte med meg å trene på dette.

Er det noe "lær å lese - opplegg" som jeg kan få kjøpt i bokhandelen?

Hvordan lærer jeg henne å kjenne igjen ord/se at lengre ord kan være ord som er enkle og satt sammen ol?

Jeg selv tenkte at det kun var å lese, lese og lese..men det virker ikke slik..

Ønsker ingen diskusjon ang skolen og undervisning for den er elendig og de har valgt å mene at hun ikke trenger hjelp. Så nå gjør jeg det selv her hjemme.

Men jeg trenger råd om hvordan gjøre det riktig/lettest for henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner mange barn som knekker lesekoden med noe så enkelt som bokstavkjeks. Skriver ord, klarer de å lese ordene får de en kjeks o.s.v.!

Men ho syns kanskje ikke det er så kult, har bare gjort dette med litt mindre barn. Men er kanskje en mulighet, hvis ikke så kan sikkert læreren hennes gi deg noen tips og :)

Skrevet

Jeg vet du ikke vil ha en diskusjon på skolen, men de har faktisk plikt til å gjøre noe.. Sånn nå skal jeg ikke si mer om det:)

Det er en mulighet med å sette navnelapper på ting i huset, slik at hun kan få inn stavemåten og bilde av tingen på samme tid.

Ellers er jo bokstavkjeks som Amalie_85 nevnte en slager.

Hvis ikke er det bare å pugge ord og ordbilder. Gjerne med regler: "en katt har alltid to ter etter seg"

Ordmemory kan dere jo enten lage sammen, eller finne på en eller annen lekebutikk. (her skal det ene kortet være et bilde og ett være ett ord som bilde forestiller, som skal passe sammen)

Men for all del, ikke gi opp lesingen. Les bøker om ting som liker, hvis interessen for å lese videre er tilstede, er mye gjort. Bøkene må også være lette nok i skrifttype og mengde tekst på hver side, slik at det ikke blir et ork å lese en side.

Når du snakker om sammensatte ord så er det lurt å vente med det til hun har fått inn det med enkle ord. Du kan for eksempel skrive mange forstavelser, ord og endelser på noen lapper og så få hun til å sette sammen så mange ord hun klarer. Det er viktig at læringen skal være lystbetont, særlig når dere holder på etter skoletid.

Lykke til:) Men som jeg sa, skolen har plikt til å tilpasse opplæringen til alle elever. Hvis ikke det hjelper må du bare kontakte PP tjenesten selv. De har masse tips:)

Gjest Gjest
Skrevet

Kontakt PP-tjenesten! Jo før jo bedre. Dersom det eksisterer en bakenforliggende årsak til hvorfor hun ikke har lært å lese enda, er det viktig å ta tak i dette, før problemet utarter seg. Du trenger ikke å snakke med skolen, forhold deg til pp-rådgiveren din.

Lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

Har du spurt skolen om de har noe materiell å låne deg/ gi deg? Vi har mange bøker på skolen som gis til barn som trenger ekstra oppfølging.

Gjest Piper
Skrevet

Lettleste bøker er noe jeg ville anbefalt, for det viktigste er å lese mange enkle bøker.

Og jeg må bare si at jeg syns det er merkelig at skolen mener hun ikke behøver ekstra hjelp, for det er ganske vanlig at de fleste elevene leser når de har kommet til fjerde trinnet.

Du kan også lage memoryspill, der du har både bilde og ordene. Først begynner du med å ha bilde og ord sammen (lag to sett), så for å gjøre det litt vanskeligere deler du bilde og ordene for da blir det om å gjøre å finne ordet som passer til bildet. Veldig artig, og de fleste blir veldig flinke på kort tid.

Spill med rimord. Lag mange kort, der to og to ord skal rime på hverandre. Og når hun tar det lett øker du med et nytt ord. For eksempel:

Sur, ur (lur)

Bake, ake (kake)

Katt, hatt

Vanne, kanne

Sel, Esel

Bjørn, ørn

Gynge, synge

Klok, bok osv

Øve, øve og litt mer øving

Skrevet

Ta henne med på biblioteket og få henne til å velge bøker hun synes ser spennende ut? Mye gøyere å lese noe som virker gøy og som er morsomt, men lettlest, enn "tilfeldig lettlest bok noen fant". Kanskje bøker om et dyr eller noe hun liker? Så vil hun jo da lære noe om dyret ved å konsentrere seg og lese nøye, og slik få stavemåten/ordet inn i hodet.

Skrevet

Tusen takk !

Vi har mange lettleste bøker med ting hun Interesserer seg for. Jeg og hun får bare fortsette å lese.

Og så skal jeg jeg lage memory-spill. Lurt !

Jeg vet skolen skal hjelpe, men de mener at vi ikke skal mase på henne, og det er flere som sliter mere en henne i denne klassen visstnok.

Jeg spurte om ekstrahjelp, men da var det ikke midler til det.

Nå prøver jeg selv frem til over sommeren. Til høsten får vi ny lærer, så får vi se da.

Har dere flere innspill så blir jeg glad for det !

Gjest *Mim*
Skrevet

Skolen har plikt til å gi tilpasset opplæring - det hjelper ikke at det er andre som sliter mer!

Jeg ville ha tatt kontakt med PP-tjenesten, de har materiell for leseopplæring.

Skrevet

Jeg mener som flere andre her at du bør ta kontakt med PPT, både for å få råd om hva du bør gjøre for å hjelpe datteren din på best mulig måte, og for å få testet datteren din ift. leseferdighet og -forståelse. Dette kan du som mor gjøre helt uavhengig av skolen, og det koster deg bare en telefon å få satt systemet i gang.

Som lærer greier jeg ikke å la være og kommentere skolen hun går på; synes det høres helt sprøtt ut at de ikke vil hjelpe dere! Det må da være flott å kunne samarbeide med en mor som gjerne vil hjelpe datteren sin!

Stå på og lykke til!

Skrevet

Ligger ikke PPT under skolen, altså at det går gjennom skolesystemet for å få hjelp der?

Føler at jeg bare maser og de mener at det vil løsne. Jeg mener hun trenger litt mere veiledning/hjelp for å få det til å løsne. Derfor er det jeg ønsker å gjøre dette hjemme.

Jeg trodde man kunne kjøpe noe av det de bruker på skolen? Evt få kjøpt/tatt en test hjemme for å finne ut hvor hun ligger, og hvor vi skal starte.

Finnes det en slik test på nettet?

Har snakket med lærer, inspektør, rektor. Alle mener at hun er en flink og smart jente så dette vil gå seg til. Og kanskje det gjør det.

Men selv føler hun at hun ikke kan lese (hun sier at hun er lei av å stave ord) og er innstilt på å jobbe med dette. Og jeg merker/ser forskjell på henne og venninne hennes når det gjelder lesing.

Gjest uinnlogget *Mim*
Skrevet

Skolen har tester. Forlang at jenta du blir testet!

At hun er flink og smart trenger ikke ha noe med saken å gjøre.

PPT er et selvstendig kommunalt organ og er ikke underlagt skolen.

Gjest Gjest_Gullet_*
Skrevet

Test henne for dysleksi så fort du kan.

Mine foreldre syntes at jeg las og skrev dårlig for min aldre på skolen.

De mente jeg burde testes, men skolen sa at det ikke var nødvendig, at jeg var bare litt liten for min alder og at det ville komme seg.

Ble ikke testet før på vg skole. Da hadde jeg slitt meg igjennom barne og ungdoskolen med dårlig selvtilitt og lærere som faktisk mobbet meg for at jeg skrev dårlig.

Test henne vi PP kontoret. Det er gratis og stadfester raskt og enkelt om hun har noen vansker eller bare trenger litt mer tid og hjelp.

Ingen på min skole mente at jeg hadde dysleksi, før jeg begynnte på privat skole, de snappet det opp med en gang.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er bekymret og skolen ikke er det, syns jeg du skal følge magefølelsen din og ta saken i egne hender. Det er en utbredt misforståelse at man må gjennom skolen for å få hjelp hos PPT. Som regel går henvisning til PPT gjennom skolen men foreldre er i sin fulle rett til å henvende seg på egen hånd. Og spesielt hvis skolen ikke tar bekymringen din på alvor. At noen barn er uheldige med lærern må ikke hindre at de får den hjelp de har rett på! Og jeg syns ikke du skal vente til det kommer ny lærer. Tiden går så fort... Den nye læreren vil da sikkert vente og bli kjent med barnet, og vips har det gått et år til. Ring kommunen og be om å få prate med noen på PP-kontoret på mandag du.

Skrevet

Hva med enkle lett les bøker og tilhørende lydbøker?? Mine søstre brukte mye dette før de leste ordentlig. På den måten kan hun få med seg det som skjer, samtidig som hun følger med på tekst, uttale og stavemåten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...